توضیحی درباره خبرسازیها بر سر بودجه مرکز تحقیقات استراتژیک ریاستجمهوری
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری درباره خبرسازیهای هدفمندی که درباره بودجه و هزینههای این مرکز در فضای مجازی منتشر میشود، اطلاعیهای صادر کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری درباره خبرسازیهای هدفمندی که درباره بودجه و هزینه های این مرکز در فضای مجازی منتشر میشود، نکاتی را جهت روشنگری منتشر کرد:
«مرکز ملی جهانیشدن» در سال ۹۴ در «مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری» ادغام شد.
بودجه مرکز بررسیهای استراتژیک در سال ۹۴ مبلغ ۳ میلیارد تومان بود که حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرد. بودجه مرکز جهانیشدن در همان سال، مبلغ ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود. بنابراین مجموع بودجه دو مرکز در سال ۹۴، مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودهاست.
باتوجه به ادغام «مرکز ملی جهانیشدن» در «مرکز بررسیهای استراتژیک»، قاعدتاً میبایست میزان بودجه مرکز بررسیها در سال ۹۵ حداقل به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش مییافت. این در حالی است که بودجه مرکز بررسیها در سال ۹۵، ۱۱ میلیارد و ۷۳۹ میلیون تومان بود. از بودجه مصوب نیز تنها مبلغ ۶ میلیارد و ۷۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تخصیص یافت.
بودجه مرکز در سال ۹۶ تقریبا بدون افزایش نسبت به سال قبل، مبلغ ۱۱ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان است. میزان تخصیص بودجه مرکز بررسیهای استراتژیک تا مهرماه ۹۶، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودهاست.
بودجه مرکز در لایحه پیشنهادی سال ۱۳۹۷، مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان است.
کلیه همایشهای برگزار شده توسط مرکز بررسیهای استراتژیک(به جز یک مورد) به صورت مشارکتی بودهاست.
معیار تخصیص بودجه، «میزان وظایف محوله» و «نوع عملکرد دستگاه» است. مرکز بررسیهای استراتژیک برخلاف سالهای ۸۴ الی ۹۲، جایگاهی کلیدی در دولت تدبیر و امید داشتهاست. این مرکز بهعنوان نهاد مشورتی شخص رئیسجمهور، و به منظور انجام مطالعات و پژوهشهای سیاستی و ارائه طرحها و پیشنهادهای نهایی راجع به استراتژیهای ملی و مطالعه سیاستگذاری عمومی کشور با رعایت سیاستهای کلی نظام، در ۱۰ حوزه: ۱. سیاست داخلی؛ ۲. سیاست زیرساختی؛ ۳. سیاست اجتماعی؛ ۴. سیاست فرهنگی؛ ۵. سیاست نظامی-امنیتی؛ ۶. سیاست حقوقی؛ ۷. سیاست محیط زیست؛ ۸. سیاست بهداشت و سلامت؛ ۹. سیاست علم، فناوری و نوآوری؛ و ۱۰. سیاست خارجی و روابط بینالملل، و با تأکید خاص بر مطالعات آیندهپژوهی فعالیت میکند. براین اساس نگاهی تاریخی و کلیشهای به بودجه نهادها و دستگاهها با این استدلال که «چون همواره بودجه یک نهاد مبلغ مشخصی بوده»، مردود است؛ چرا که متغیر تعیینکننده بودجه، «وظایف، عملکرد و اثرگذاری دستگاههای دولتی» است.
در حال حاضر، با توجه به پایان فعالیت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنها مرکز مطالعات استراتژیک برای نظام جمهوری اسلامی ایران،مرکز بررسیهای ریاستجمهوری است. این موضوع طبیعتا بر حجم فعالیت و مسئولیت این مرکز می افزاید و نیازمند بودجه متناسب با حوزه فعالیتها و وظایف محوله است.
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری و مجموعه دولت تدبیر و امید از نظارت همگانی بر لایحه بودجه توسط رسانهها و افکار عمومی استقبال میکند و تقاضا دارد این نظارت بر «هزینهکرد بیتالمال» تداوم و عمومیت داشته باشد.