توسعه همه جانبه جز با توسعه منابع انسانی امکانپذیر نیست
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه توسعه همه جانبه جز با توسعه منابع انسانی امکانپذیر نیست، گفت: توسعه منابع انسانی جز از طریق توسعه آموزش و پروش میسر نمی شود و اگر به آینده ایران و توسعه کشور می اندیشیم باید توجه ویژه ای به آموزش و پرورش داشته باشیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به ویژگی های وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: آقای دانش آشتیانی شخصیتی متفکر، ارزشمند و انقلابی برای جمهوری اسلامی ایران است که در مقاطع مختلف قبول مسئولیت کرد و خدمات ارزشمندی از خود بر جای گذاشته است که باید صمیمانه از خدمات ایشان در انجام کارهای مهم قدردانی کنیم.
وی با یادآوری اینکه وزیر جدید آموزش و پرورش از خانواده آموزش و پرورش است، افزود: در این دوره به دلیل اصرار برخی از دوستان آموزش و پرورش تلاش شد تا وزیر آموزش و پرورش از میان خانواده این وزارتخانه انتخاب شود و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی هم رأی خوب و بالایی به این وزیر داد که امیدوارم اعتماد مجلس و رییس جمهور به ایشان پشتوانه ای برای ایشان در انجام کارهای جدی و اثر گذار باشد.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین، بزرگترین و اثرگذار ترین دستگاه اجرایی دولت است، اظهار داشت: هیچ خانواده ای در کشور نیست که به نوعی با آموزش و پرورش ارتباط نداشته باشد و دامنه فعالیت این وزارتخانه تا دورترین نقاط کشور نیز گسترده است.
معاون اول رییس جمهور یکی از تلاش های وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم را زمینه سازی برای تحصیل بازماندگان از تحصیل دانست و گفت: در این دوره تلاش شد که افرادی که به سن تحصیل می رسند و به هر دلیل از تحصیل محروم می شوند، امکان تحصیل برایشان فراهم شود.
وی خاطر نشان کرد: قانون اساسی مسئولیت های متعددی بر دوش دولت گذاشته و دولت بر اساس قانون اساسی در برخی زمینه ها نظیر آموزش، تکالیف سنگینی بر عهده دارد که یکی از آنها این است که در هیچ نقطه از کشور نباید کسی که به تحصیل نیاز دارد از این امکان محروم شود.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه آینده ایران متصل به آموزش و پرورش است، گفت: آموزش و پرورش دستگاهی تاثیر گذار است که نقش تعیین کننده ای در آینده ایران دارد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران کشوری در حال توسعه است و همه شرایط برای توسعه در کشور مهیاست، خاطر نشان کرد: البته محدودیت های جدی در این مسیر وجود دارد و آموزش و پرورش نیز از این محدودیت ها به دور نیست.
وی اضافه کرد: بهره وری منابع در ایران یک مسئله اصلی و اساسی است چرا که آنطور که باید از منابع در هیچ یک از بخش ها استفاده مطلوب نمی شود و بهره وری از نیروی انسانی و دارایی های مادی نیز در کشور مناسب نیست.
دکتر جهانگیری با اشاره به دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط دکتر فانی، گفت: در آن دوره به دلیل خالی بودن ظرفیت مدارس غیرانتفاعی تصمیم گرفتیم که تعدادی از دانش آموزان را به این مدارس بفرستیم و دولت تمام شهریه آنها را پرداخت کند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: تعداد 180 تا 200 هزار دانش آموز با هزینه دولت در این مدارس تحصیل کردند و متوجه شدیم که هزینه های آنان یک سوم هزینه دانش آموزان در بخش دولتی است و این یعنی که ما از لحاظ بهره وری در منابع دارای مشکل هستیم که حتماً باید اصلاح شود.
وی گفت: سال 92 کل بودجه ای که به آموزش و پرورش پرداخت شد 14 هزار و 500 میلیارد تومان بود و در سال 95 بودجه این وزارتخانه به حدود دو برابر یعنی 30 هزار میلیارد تومان ارتقاء پیدا کرد و هدف دولت این بود که معلمین بعنوان کسانی که بار اصلی رسالت آموزش و پرورش را بر عهده دارند باید احساس کنند که از زندگی و وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند.
دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان خاطر نشان کرد: تصور دولت آن بود که با اجرای این طرح اتفاقات خوبی رخ خواهد داد اما متاسفانه آنطور که انتظار می رفت در میان معلمان رضایت مشاهده نشد که شاید دلیل این اتفاق آن بود که مسائل و دشواری های معلمین به قدری است که این گونه اتفاقات نمی تواند تغییرات قابل ملاحظه ای برای آنها ایجاد کند.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه می خواهیم کاری کنیم که بهره وری مطلوبی از منابع دولت ایجاد شود، افزود: علی رغم محدودیت بودجه دولت، به دلیل اهمیت آموزش و پرورش، جایگاه والای معلم و رسالت سنگین آنان دولت آمادگی دارد روش هایی را پیدا کند تا بتوانیم مشکلات معلمین کشور را حل و فصل کنیم.
وی ادامه داد: برای داشتن آموزش و پرورشی که می خواهد در عصر دانایی پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، مدارس باید مجهز به ابزار آموزشی نوین باشند و وجود مدارس کپری موضوع ناخوشایندی برای مسئولین کشور است که باید با همت و تلاش جدی این دغدغه ها را برطرف کنیم.
در این مراسم وزیر سابق آموزش و پرورش لوح تقدیر و وزیر جدید این وزارتخانه حکم رییس جمهور برای تصدی این وزارتخانه را از دست معاون اول رییس جمهور دریافت کردند و سپس هر کدام در سخنانی به بیان دیدگاه ها و نظراتشان در خصوص اهمیت آموزش و پرورش و توجه به این وزارتخانه پرداختند.