جلاییپور؛ من مسلمانم، چطور مراسم اربعین را تخفیف دادم؟/پاسپورتم را گرفتند نمیتوانم به کربلا بروم
حمیدرضا جلایی پور، چهره سیاسی اصلاح طلب، می گوید: فکر نکنیم جامعه دوقطبی است همانها که در مراسم اربعین شرکت میکنند در مراسم کنسرت و مراسمهای ایرانی هم شرکت میکنند. توجه به این مسئله به ویژه از نظر امنیت ملی خیلی مهم است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ حمیدرضا جلایی پور درتوضیح دو یادداشتی که درباره اربعین منتشر کرد و با حواشی همراه شد، گفت: من درباره مراسم اربعین دو نوشته درکانال تلگرامیام منتشر کردم، بعضی از دوستان و بعضی از منتقدین یک قسمت کوتاهی ازاین متن را برداشتند و سعی کردند که نتایج خودشان را بگیرند. لذا لازم شد توضیحاتی ارائه دهم و بگویم که این دوستان به منظور اصلی این نوشته توجه نکردند.
وی افزود: من به هیچ وجه قصد تخفیف مراسم اربعین را نداشتم، خود من مسلمان شیعه هستم و می فهمم که اربعین یعنی چه، من در محله هایی بزرگ شدم که آرزوی افراد همیشه این بود که روز اربعین درکربلا باشند و در مراسم پیاده روی شرکت کنند. پدرم هر زمان یاد این روز و رخداد میافتاد اشکش درمی آمد. همین حس را از پدر و پدربزرگش نقل می کردند. تازه این حس و حال مربوط بهقبل از انقلاب است. لذا حرف من همین بود که رخداد اربعین اصلا مال 4 دهه جمهوریاسلامی نیست، شاید از چهلم شهادت امام حسین شروع شد تا امروز ادامه پیدا کرده استلذا از آن حرف های بی ربط است که می گویند من قصد تخفیف این مراسم را داشتم.اتفاقا یکی از انتقاداتی که من به دوستان تیز و تند دارم این است که پاسپورت ما راگرفتند و نمی گذارند به کربلا و به نجف برویم. نه یک سال دو سال که چند سال است، غیرقانونیاین کار را کردند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: گفتند من قصدتخفیف اقشار ضعیف را داشتم، این قصد من نبود. من طرفدار اقشار و طبقه آسیب پذیر وضعیف هستم و این طبقه را محترم می شمارم و طرفدارشان هستم. من طرفدار این دیدگاهاقتصادی نیستم که می گوید وقتی رونق اقتصادی شود وضع طبقه ضعیف هم خوب می شود. خیراین طور نیست، چون بخشی از اقشار جامعه وضعی ندارند که چنین امکانی پیدا کنند. مناز حمایت های دولت نسبت به بخش سوم جامعه و اقشار آسیب پذیر دفاع می کنم و فحش هممی خورم. به شدت معتقدم از ویژگی های مثبت جمهوری اسلامی در 20 سال گذشته این بودکه 30 درصد منابع را به اقشار ضعیف اختصاص می دهد. پس این از اتهام های بی ربط بهمن است که می گویند خواستم طبقه ضعیف جامعه را تخفیف کنم.
وی ادامه داد: دوستان به حرف اصلی من توجهنکردند، برچسب می زنند، خوب بزنند ولی حرف اصلی من را نیز متوجه شوند. من گفتم بهابعاد مختلف مراسم اربعین توجه کنیم. اربعین بحث دینی و تاریخی است و برای امروز وچند دهه اخیر نیست، خیلی هم به وضعیت فعلی خاورمیانه ارتباط پیدا کرده است.
جلایی پور اظهار کرد: نظام و حکومت دوست داردمراسم اربعین رونق پیدا کند و از چند سال اخیر امکانات خود را بسیج می کند که مندر آن نوشته دلایل را همدلانه ذکر کردم. اصلا سال های قبلش امکانش فراهم نبود دولتفعلی عراق که دولت همراه با شیعیان است و با شیعیان ضدیت ندارد اما زمان صدام چنینوضعیتی وجود نداشت.
وی افزود: جمهوری اسلامی دارد روی قدرت نرم خودشدر برابر عربستان کار می کند. این یک بحث جامعه شناسانه است، من قصد داشتم ویژگیجدید این پدیده را بگویم. در واقع برای پاسخ به کسانی که بحث مراسم اربعین راتخفیف می دادند می خواستم توضیح دهم چه تغییراتی در خاورمیانه رخ داده که شاهد اینوضعیت هستند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اشکالی ندارد نظامسیاسی از مراسم اربعین حمایت و امکانتش را برای پر رونق شدن اربعین بسیج می کنداما به عنوان مسلمان می گویم که باید توازن قوا را رعایت کند. دولت می تواند بخشمذهبی جامعه مدنی را تشویق و تبلیغ کند تا آنها امکاناتشان را برای اربعین بسیجکنند مثل کاری که برای ضریح امامان شیعه انجام داد. حکومت وقتی امکاناتش را برایامری بسیج و تشویق می کند باید توازن را رعایت کند.
وی افزود: همبستگی ملی به سه مولفه بستگی دارد.یکی از مولفه های جدی، فربه و قوی مولفه اسلامی فرهنگ ملی ما است، کسی هم دربارهآن بحث ندارد، بحث سر توازن است چون ما یک مولفه ایرانی فرهنگ ملی را نیز داریم،فرهنگی که مثل احترام به کوروش و نوروز قبلاسلام بود و بعد از اسلام تداوم یافت. یعنی مردم به جای گفتن محمدقاجار و شاهاسماعیل می گویند کوروش. حالا بحث نمی کنیم که چقدر سند تاریخی دارد اما مشهور استکه کوروش اهل مدارا بود، اقلیت دینی را سرکوب نکرد. در دنیا وقتی بحث حقوقشهروندی می شود، حرفی از کورورش نیز یاد می کنند. این هم از مولفه های فرهنگی مااست.
این استاد دانشگاه گفت: حکومت نباید نباید درمولفه اسلامی فرهنگ ملی تمام همّ و غم خود را مصروف کند اما از طرفی نیز تلاش کندتا روز کوروش درست و حسابی برگزار نشود چون کسی که می خواهد آنجا برود و نمی تواند؛فکر نکنیم که وقتی نرفت مسئله تمام شد، خیر او به خانه و تاکسی و محافل عمومی میرود، این مسئله عاملی برای شقاق در جامعه می شود. حاملان شایعه در ایران عاملخارجی نیستند همه داخلی هستند. حجم شایعه را نگاه کنید، علتش عدم توازن است. حالجامعه را نباید گرفت. امکانات جامعه مدنی برای خودش است هر جا می تواند آن را خرجکند.
وی افزود: توازن بین مولفه اسلامی فرهنگ ملی،مولفه ایرانی فرهنگ ملی و مولفه جدید فرهنگ ملی باید برقرار باشد. حالا اسم مولفهجدید را می توان فرهنگ مدرن، فرهنگ صنعتی یا فرهنگ مدرنیته گذاشت لذا یکی از مولفههای فرهنگ ملی امروز همین است. همین دانشگاه ها از مصادیقش هستند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: علوم تجربی،علوم طبیعی و علوم انسانی داریم. علوم انسانی خیلی مهم است وسیله ای است که مشکلاتعملی جامعه را حل می کند اما بخشی از حکومت امکاناتش را به کار می گیرد تا برای علومانسانی ممانعت ایجاد کند مثل اتفاقی که برای برگزار نشدن کنسرت می افتد این عدمتعادل می شود.
وی ادامه داد: نوشته من روی عمل حکومت است.حکومت اگر از یک مولفه حمایت می کند باید بین مولفه های فرهنگ ملی توازن ایجاد کندچون به همه جمیعت برمی گردد. 80 میلوین نفر باید با هم همبستگی داشته باشندبنابراین عوامل شقاق زا را باید رفع کرد. پس اصلا حرفم تخفیف اقشار ضعیف و مراسمدینی نبود که روی این تأکید کردم که نظام سیاسی باید متوازن عمل کند و امکانات رامتوازن به کار گیرد.
جلایی پور گفت: موازنه را باید رعایت کرد همهاین سه مولفه مناسک خودش را دارد و مردم ایران با همه آنها زندگی می کنند، فکرنکنیم جامعه دوقطبی است همان ها که در اربعین شرکت می کنند در مراسم کنسرت و مراسمهای ایرانی هم شرکت می کنند. توجه به این مسئله به ویژه از نظر امنیت ملی خیلی مهم است.