انتخاب کابینه دوازدهم و شهردار تهران موضوع سفرههای افطاری سیاسیون
انتخاب کابینه دوازدهم و شهردار تهران اما از جمله مسائل مهم است؛ در حوزه دولت، حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده تغییرات در کابینه را داده، مردم به دنبال مطالبات خود هستند و مجلسیها نیز پیگیر سرکار آمدن وزرایی که بتوانند با تعامل بیشتر میان قوا منافع ملی را پیش ببرند. چندی پیش مجلسیها میهمان رئیسجمهوری بودند و با وجود سخنرانی حسن روحانی، رئیسجمهوری و علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه، این احتمال نیز وجود دارد که درمیان نمایندگان مجلس و هیات دولت سخنانی در این خصوص ردوبدل شده باشد.
دیده بان ایران: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، بازار دید و بازدیدهای سیاسی و افطار مسئولان نظام هم داغ میشود. گعدههای گاه دوستانه که بعضی مواقع گریزی هم به مسائل روز میزند. صحبت از وضع موجود در کشور و مناسبات داخلی و خارجی اما اینبار نه از پشت تریبون که پشت میزهای افطاری. علاوه بر میهمانیهای افطار در میان سران نظام و سه قوه، سیاسیون کهنهکار نیز کماکان این سنت را حفظ کردهاند؛ برخی واهمه فراموش شدن دارند و بعضی دیگر به دنبال تاثیرگذاری بر فضای سیاسی هستند. ماه مبارک رمضان از دیرباز فرصتی برای رفع کدورتها و تعاملات بیشتر بوده است، اگرچه که در فضای سیاسی این روزهای کشور ما، ترجیح این شده که هر حزب و گروهی جداگانه و با حضور همفکران خود سفرهای پهن کند. خرداد امثال اما رنگوبوی دیگری به سفرههای افطاری داده است، انتخاب اعضا کابینه دولت دوازدهم از یک سو، حملات تروریستی اخیر در تهران از دیگر سو چاشنی این افطاریهاست.
انتخاب کابینه دوازدهم و شهردار تهران اما از جمله مسائل مهم است؛ در حوزه دولت، حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده تغییرات در کابینه را داده، مردم به دنبال مطالبات خود هستند و مجلسیها نیز پیگیر سرکار آمدن وزرایی که بتوانند با تعامل بیشتر میان قوا منافع ملی را پیش ببرند. چندی پیش مجلسیها میهمان رئیسجمهوری بودند و با وجود سخنرانی حسن روحانی، رئیسجمهوری و علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه، این احتمال نیز وجود دارد که درمیان نمایندگان مجلس و هیات دولت سخنانی در این خصوص ردوبدل شده باشد. بهویژه اینکه روز دوشنبه نیز حسینعلی امیری، معاون رئیسجمهوری عنوان کرده بود که آقای رئیسجمهور در تشکیل کابینه دوازدهم معیارهای مجلس را نیز مدنظر خواهد گرفت. تشکیل شورای شهر پنجم و به تبع آن انتخاب شهردار نیز در برهه کنونی از اهمیت ویژهای برخوردار است و با وجود جلسات متعدد میان منتخبین شورای شهر پنجم با یکدیگر و با دیگر سیاسیون این احتمال وجود دارد که بر سر مصداقی به جمعبندی رسیده باشند.
کابینه دوازدهم باید توانمند و دغدغهمند باشد
قاسم میرزایینیکو، نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که تا به امروز بهویژه در جلسات افطاری میان نمایندگان مجلس یا جلسهای که در آن نمایندگان مجلس و هیات دولت حضور داشتند، بحثی مبنی بر تشکیل کابینه جدید صورت گرفته است یا خیر، گفت: به صورت پراکنده صحبتهایی شده است. اما کمیسیونها، صحن و هیات رئیسه مجلس به صورت رسمی درگیر این مسئله نیستند. تبادل نظرها نیز به شکل سازمان یافته نبود اما براساس گرایشها و ارتباطات امکان دارد که افراد یا فراکسیونها نظراتی داشته باشند. عضو فراکسیون شوراهای مجلس دهم با اشاره به مراسم افطاری نمایندگان مجلس و هیات دولت خاطرنشان کرد که در آن جلسه با اعضا کابینه صحبتهایی شد اما اینکه به طور رسمی و مشخص باشد خیر. به گفته وی، آنچه مسلم است همه به دنبال معیار و مصداق میگردند. میرزایی نیکو اعتقاد دارد که کابینه جدید باید چالاک، پرکار و مهمتر از همه اینکه دغدغهمند باشد؛ چراکه با چالشهای بزرگی از جمله مبارزه با فساد روبهروست و باید توانایی مبارزه با آن را داشته باشند. این نماینده اصلاحطلب براین باور است که اعضا کابینه دوازدهم، نباشد که به دیگران رانت داده یا از رانت بقیه استفاده کنند. وی در تشریح این مسئله به «ابتکار» گفت: متاسفانه رابطه کنونی برخی نمایندگان مجلس با وزرا دولت تقریبا بدین صورت است، البته باید تاکید کنم که منظور ما از استفاده از رانت، مسائل شخصی نیست، بلکه در منطقه و حوزه انتخابیه معنا میشود. برخی نمایندگان به این فکر میکنند که به هر شیوهای کارهایشان پیش برود که مردم متوجه شوند نماینده خوب و کاری هستند و مشکلات مردم را رفع میکنند، لذا مردم نیز به جای رجوع به مسئولان اجرایی به نمایندگانی مراجعه میکنند که درب خانه و دفترشان باید به روی مردم باز باشد، چراکه نماینده این مردم هستند و پاسخگو در برابر آنها اما فرماندار میتواند حضور نداشته باشد. میرزایینیکو ادامه داد: اگر بناست مر قانون رعایت شود و برنامه تدوین شده شش ساله، سیاستها و برنامه بودجه دنبال شود، شایسته است وزیر و نمایندگان هرکدام وظیفه خود را دانسته و با هم به تعامل برسند. اما شاهد هستیم که برخی نمایندگان برای پیشبرد اهداف خود، بحث پرسش از وزیر را پیش کشیده و اگر باز هم میسر نشد قضیه را به کمیسیون و صحن میکشانند. اما زمانی که به سوالات نگاه کنید، در نهایت رایی گرفته میشود که در خوشبینانهترین حالت مشکل نماینده حل خواهد شد و در بدترین شکل آن، وزیر اخطار میگیرد. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با انتقاد از این رویکرد، گفت: با اتکا به چنین روشی وزیر دچار چالش میشود و نماینده نیز خود را معطل کرده است. به اعتقاد من معیار و برنامههایی باید وجود داشته باشد و بدان توجه شود که براساس آن، نماینده کار قانونگذاری و نظارت را انجام داده و به این نتیجه برسد که وزیر مربوطه کار را به نحو احسن انجام داده است یا خیر. وی تاکید کرد: به مدیر و وزیری نیاز داریم که بتواند با جدیت از وقوع این چنین رخدادهایی جلوگیری کند، چراکه بنا نیست نماینده امتیاز بگیرد. اگر کاری درست است که هیچ و اگر اشتباه است، اصولی و قانونی با آن برخورد شود. وزیر نیز نباید از سوال واهمه داشته باشد. مشکل ما درحال حاضر این است. وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز در بین نمایندگان مجلس به صورت علنی یا غیرعلنی سخنی از انتخاب شهردار به میان آمده است، گفت: مجلس به این مسئله ورود نمیکند. شورای شهر براساس آنچه که در قانون آمده، انتخاب شهردار را دنبال میکند. وی تشریح کرد: شرایط حقیقی و حقوقی برای انتخاب شهردار در قانون دیده و پارامترهایی ذکر شده است و شورای شهر پنجم با تعریف این معیارها، چارچوب تعیین میکند. رزومه افراد بررسی و در صحن شورا از خود دفاع میکنند و از میان نامزدها، فرد انتخاب میشود. اما مجلس شورای اسلامی در اینخصوص نظرخاصی ندارد.
تاکنون به مصداق مشخصی برای شهردار نرسیدهایم
حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاحطلب و نماینده مردم در شورای پنجم نیز در پاسخ به این سوال که ایا تا به امروز نمایندگان شورا در جلسات متعدد با دیگر فعالان سیاسی و اجتماعی به جمعبندی برای انتخاب شورا رسیدهاند، گفت: دوماه تا آغاز به کار رسمی شورای شهر پنجم زمان باقی است، با این حال پس از انتخابات 29 اردیبهشت، منتخبین لیست امید برای دوره پنجم با استفاده از تجارب ادوار پیشین و نیز استفاده از سازوکارهای مورد نیاز در قالب 6 کمیسیون تقسیمبندی شدند و چندی پیش نیز تقریبا در هفته حداقل دوجلسه کاری و کمیسیونها 5 یا 6 جلسه داشتند، اما مهمترین ماموریت در وهله اول، رسیدن به تصویری واقعی از اوضاع مختلف حوزه شورا ومدیریت شهری در قالب کمیسیونهای ششگانه بوده است و علاوه بر آن نهایی کردن متد و روش مبتنی بر معیارها و شاخصهای معین برای انتخاب شهردار آینده. رسولی ادامه داد: معیارها در دو جلسه پیشرو نهایی و بلافاصله به بخش مصادیق وارد خواهیم شد، لیکن تاکنون در جلسات شورای منتخبین دوره پنجم که به صورت غیررسمی و در قالب اجرا یک برنامه تجهیز و آماده سازی این مجموعه فعالیت میکنیم به هیچ عنوان وارد مصادیق و نامزدهای موردنظر نشدهایم. شورای شهر تا به امروز مرجع قانونی و اصلی انتخاب شهردار بوده است اما اصول و مبانی مورد قبول این جمع تا بهحال حاصل نشده است. زمانیکه در بخش تعیین مبانی و چارچوب و شاخصها همنظری نهایی شود، مرحله بعدی در ماموریت دوم وارد بررسی مصادیق مرتبط با این متد است. او در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب شهردار از میان این لیست منع قانونی دارد، گفت: اکنون بحث برسر محدودیت یا فرصتهای قانونی نیست. معیارها را تعیین کرده و برمبنای آن بناست به سراغ انتخاب نامزدها رفته و از این افراد برنامه بخواهیم و در موعد مقرر از میان نامزدها که منطبق بر شاخصها اعلام آمادگی کردهاند، یک نفر را تعیین میکنیم.
تعامل مجلس و دولت پیش از معرفی کابینه
احمد مازنی، نماینده اصلاحطلب مجلس گفت: در برنامههای افطاری معمولا تا به این حد جزئی به مسائل پرداخته نمیشود و تنها به سخنرانی بسنده میکنند. تبادل نظر و تحلیلهای کارشناسی صورت نمیگیرد. فراکسیو ن امید برای تعامل با دولت کمیته تشکیل داده و هدف آن کمک به رئیسجمهوری برای تشکیل کابینهای توانمند و همسو با تعاملات رهبری و مردم است. نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به معیارهای مجلس دهم خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده و براساس نظر شخصی معتقدم روش معرفی کابینه نباید خشک باشد. به این ترتیب که براساس قانون، رئیسجمهوری کابینه خود را معرفی کند و مجلس نیز رای بدهد. این روش مناسب نیست بلکه روش تعامل، همکاری و همفکری پیش از معرفی باید مطرح و اعمال شود. وی ادامه داد: این روش در دورههای اول تا سوم مجلس انجام میشد که رئیسجمهور با مجلس جلسات مشورتی برگزار و نخستوزیر را تعیین میکردند. پس از آن نیز نخستوزیر جلسهای برای معرفی وزرا برگزار میکرد که برای کمک به آرای بالاتر موردنظر بهتر است پیش از معرفی نشستهای مشترکی با نمایندگان بهویژه آنها که در تحقق وعدههای رئیسجمهور موثر هستند و تا به امروز نیز یاری رساندهاند، برگزار شود البته این حرف به معنای ایجاد دوقطبی در قوه مقننه نیست، منتهی برخی از موضع نقد بیشتری وارد میشوند. انتظار ما تعامل پیش از معرفی کابینه است.
منبع : ابتکار