عارف: دولت چهاردهم آمادگی دارد که دانشگاهها به مفهوم واقعی هیأت امنایی اداره شوند
معاون اول رئیسجمهور در آیین اعطای نشان استاد ممتازی به هجده نفر از اساتید ممتاز دانشگاه صنعتی شریف گفت: دولت چهاردهم آمادگی دارد که دانشگاهها به مفهوم واقعی هیأت امنایی اداره شوند.

به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ معاون اول رئیسجمهور به نقش دانشگاه شریف در تربیت مهندسان برجسته، نزدیک کردن دانشگاه و صنعت، توسعه و گسترش مرزهای دانش، توسعه فناوریهای نوین، حل مشکلات بخشهای راهبردی و تربیت اساتید جوان با انگیزه و برجسته در سطح دانشگاههای کشور اشاره و تاکید کرد: دانشگاههای برتر و مراکز آموزش عالی مایه آبروی نظام و عزت علمی کشور هستند.
محمدرضا عارف در آیین اعطای نشان استاد ممتازی به هجده نفر از اساتید ممتاز دانشگاه صنعتی شریف که در سالن جابربن حیان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، استفاده حداکثری نخبگان کشور و صاحب نظران برای حل چالشها و مشکلات کشور را راهبرد دولت وفاق ملی برشمرد و تأکید کرد: این راهبرد همواره توسط رئیسجمهور مطرح شده است و دولت از نقد همراه با پیشنهاد استقبال میکند و از دانشگاهها انتظار داریم در بخشهای مختلف به دولت کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: دولت دانشگاهها را پیشران اصلی تحقق برنامههای خود از جمله سند چشم انداز، اسناد بالادستی، سیاستهای کلی نظام و قانون برنامه هفتم پیشرفت میداند که دانشگاهها و مراکز علمی در تحقق این اسناد به ویژه برنامه هفتم پیشتاز و کمک کننده باشند.
عارف با اشاره به مسأله مهم معیشت و حقوق اساتید تأکید کرد: دغدغه دولت وفاق ملی از همان هفتههای اول آغاز به کار حل مشکلات معیشتی و افزایش حقوق اساتید بوده است و اگر بخواهیم از اقدامات سالهای ۶۸ و ۸۲ الگوگیری کنیم به منابع هزار میلیارد تومانی رسیدیم که این منبع مالی برای تحقق خواستهها و انتظارات اساتید ناکافی است و ناگزیر به دنبال راهکارهای جدیدی هستیم که در این مسیر به این مساله رسیدیم که چرا دانشگاههای کشور از نظر مسئولیت و توقع از آن دانشگاه طبقهبندی نشوند و باید دید توقع از دانشگاههایی همانند شریف همانند دانشگاههای نوپا است که البته باید تفاوتی بین مأموریتهای مراکز آموزش عالی و توقع کشور و نظام از آنان وجود داشته باشد که قطعا انتظارت دولت و کشور از دانشگاههای برتر فراتر از دانشگاه های نوپا است.
معاون اول رئیس جمهور حل ناترازیها و بنبستهای کنونی را از جمله توقعات و انتظارت از دانشگاهها دانست و ادامه داد: خوشبختانه در این جلسه مسئولان و اساتید دانشگاه شریف راهحلهای عملی برای حل ناترازیهای آب، برق، گاز و محیط زیست ارائه کردند که دولت آمادگی دارد همکاری های لازم را در راستای عملیاتی کردن ایده ها انجام دهد.
عارف در ادامه تحقق مرجعیت علمی، سرآمدی جهانی در علوم و فناوری، ارتقاء علمی براساس رویکرد برنامه و مسأله محوری و شاگرد پروری و استادمحوری، جهتدهی فعالیتهای پژوهشی و فناورانه برای رفع نیازهای واقعی کشور و ارتقاء بهرهوری و افزایش اثربخشی تحقیقات با تأکید بر تحقیقات میان و فرارشتهای، ارتقاء بهرهوری و اثربخشی پژوهشها در تحقق مسئولیت اجتماعی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، ترویج نهضت مشارکت و نقش آفرینی حلقههای مردمی و نخبگانی و دستگاههای اجرایی، توجهدهی کیفی به گرایش آموزش علم برای بهرهبرداری از فناوریهای جهانی را از مهمترین محورهای خواستهها و انتظارات دولت از دانشگاهها برشمرد.
وی همچنین در تبیین محور جهتدهی فعالیتهای پژوهشی و فناورانه تصریح کرد: چرا کشور با توجه به ظرفیت بالای دانشگاهیان و نخبگان کشوری در فناوریهای نوظهور پیشرو نباشد تا دیگر کشورها از تولید علم و فناوری در ایران پیروی کنند.
معاون اول رئیس جمهور درخصوص اهمیت بهرهوری افزود: بهرهوری مظلومترین بخش در تمامی برنامههای توسعه بوده است و ۲,۸ واحد از رشد ۸ درصدی پیشبینی شده در برنامه هفتم توسعه به بهرهوری اختصاص دارد اما تاکنون این روند نزولی بوده است که دانشگاهها باید در این مسیر به دولت کمک کنند که البته ابتدا باید ارتقاء بهرهوری از سطح دانشگاهها آغاز شود و سپس به کشور برسد.
عارف ادامه داد: باید به این سوال پاسخ داد که آیا با روند کنونی بهرهوری که صنعت، خدمات و سایر بخشها را اداره میکنیم، میتوانیم پاسخگو باشیم یا خیر و تاکنون به چه میزان به ثروت ملی در این چهار دهه اضافه کردیم؟ و یا اینکه با توجه به منابع و بودجه محدود و تعریف شده تنها بار مالی و هزینهای اضافه شده است.