ربیعی: فایده فیلترینگ چیست که سالی یک میلیارد دلار پول مردم صرف آن میشود؟
علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیسجمهور گفت: فایده فیلترینگ را نمیفهمم. فایده فرهنگی دارد؟ چه کسی دسترسی ندارد؟ آن چیزی که باید تبادل شود، تبادل میشود. آیا محتوایی بوده که قرار بوده است منتشر شود، اما در اثر فیلترینگ منتشر نشده است. چه فایدهای دارد که سالانه یکمیلیاد دلار پول مردم صرف آن میشود؟
به گزارش سایت دیدهبان ایران، علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیسجمهور در نشست نقد و بررسی پیشنویس قانون مسئولیت اجتماعی شرکتها در اتاق بازرگانی ایران گفت: مسئولیت اجتماعی در سطوح مختلف کشور در شرایط امروز اهمیت ویژهای دارد و تلاش ما بر پیشبرد مسئولیت اجتماعی فراتر از مباحث شرکتی است.
وی افزود: در سادهترین تعریف از مسئولیت اجتماعی معتقدم هرکس بسنجد در جایگاه خود چه سود و زیانی برای اطرافیان دارد، زیرا تصمیم و کنش ما بر امروز و فردا و نسلهای آینده تاثیری میگذارد و تصمیمگیریهایی که براساس منافع شخصی و جناحی اتخاذ شده همواره تاثیر زیادی بر اجتماع و زندگی مردم داشته است.
ربیعی ادامه داد: انتصاب استانداران کرد و بلوچ آرزوی صد سالهای بود که محقق شد و تاثیر اجتماعی چشمگیری داشت.
دستیار ویژه رئیسجمهور در ادامه بر تاثیر منفی فیلترینگ تاکید و اظهار کرد: تصمیمات غیرمسئولانه ای که در مورد فیلترینگ اتخاذ شده جامعه را بسیار متأثر کرده است، دانش سیاسی و امنیتی و اجتماعی من کم نیست، اما نمیفهمم فیلترینگ چه فایدهای برای کشور داشته است، آنچه باید تبادل شود، تبادل میشود، آیا محتوایی بوده که قرار بوده است منتشر شود، اما در اثر فیلترینگ منتشر نشده است. چه فایدهای دارد که سالانه یکمیلیاد دلار پول مردم صرف آن میشود؟
ربیعی یادآور شد: اگر مسئولیت اجتماعی را به فرهنگ اجتماعی تعمیم دهیم موفق خواهیم بود و به زندگی اجتماعی مردم پویایی داده ایم، فقر وقتی قاعده میشود سیاستگذاری در مورد آن سخت می شود و استثنا شدن آن است که سیاستگذاری در مورد آن را آسان می کند.
ربیعی گفت: اولین مفهوم مسئولیت اجتماعی در بخش های مختلف و نقطه اشتراک آن در همه بخش ها تولید اعتماد است، مسئولیت اجتماعی در ذات خود تولید امید و اعتماد می کند، یکی از دلایل بدحالی جامعه ما فقدان امید و اعتماد است و برای ایران امروز هیچ چیز مطلوب تر از حصول این دو امر نیست و این دو خروجی مهم مسئولیت اجتماعی است و متاسفانه امروز در هر دو مشکل داریم، اعتماد به نهادها کم شده و اندکی اعتماد به خانواده و دوستان باقی مانده است بنابراین هدف اصلی مسئولیت اجتماعی می تواند بررسی چگونگی افزایش اعتماد باشد.
وی افزود: باید ببینیم مسئولیت اجتماعی چگونه می تواند دولت و بازار و مردم و نهادها را در کنار هم قرار دهد.
دستیار اجتماعی رئیسجمهور در ادامه به جایگاه اتاق بازرگانی در ارتقای مسئولیت اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: اتاق ایران نباید جدا از اتاق های کشور باشد و می تواند نقش بسزایی در میانجیگری میان مردم و دولت داشته باشد، متاسفانه در کشور ما اتاق بازرگانی جایگاه خود را ندارد و بیش از اینها می تواند در ایفای مسئولیت های اجتماعی موثر باشد.
منبع: ایلنا