کد خبر: 204433
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

آیت‌الله ایازی: ما معتقد نیستیم که برای رسیدن به هدف، اشکالی ندارد که نصف دنیا کشته شوند/ دولت رئیسی هم به بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ رأی مثبت داده است

آیت‌الله ایازی در واکنش به انتقادات نسبت به بیانیه اخیر «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» به دیده‌بان ایران گفت: مرحوم امیرعبدالهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم هم به بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ رأی مثبت داد و این موضع، سیاست جمهوری اسلامی ایران است. ما معتقد نیستیم که برای رسیدن به هدف، این که نصف دنیا هم کشته شوند، اشکالی ندارد. ما اعتقاد داریم که جنگ و صلح، منطق دارد. کسی که بتواند به‌خوبی جنگ کند، می‌تواند به‌خوبی هم صلح کند. کسی که بتواند جنگ را مدیریت کند، می‌تواند صلح را هم مدیریت کند.

آیت‌الله ایازی: ما معتقد نیستیم که برای رسیدن به هدف، اشکالی ندارد که نصف دنیا کشته شوند/ دولت رئیسی هم به بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ رأی مثبت داده است

دیده‌بان ایران؛ پریسا هاشمی: «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» اخیرا بیانیه‌ای را منتشر کرده و در مشروح آن، علاوه بر مذموم دانستن اقدامات اخیر جنایتکارانه اسرائیل، اعلام کرده است که «تنها راه‌حل برون‌رفت از بحران، بازگشت رژیم صهیونیستی به مرزهای قانونی پیش از تهاجم ۱۹۶۷ و تشکیل دولت مستقل فلسطین است.» اما پس از انتشار این بیانیه، حجت‌الاسلام مجتهدزاده، عضو بسیج اساتید حوزه علمیه قم، ‎خواستار انحلال تشکل اصلاح‌طلب مجمع مدرسین و محققین حوزه شده است، همچنین سعید جلیلی این مجمع را جعلی خوانده است که می‌خواهد در مقابل جامعه مدرسین قم قد علم کند و حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز مواضع این مجمع را همسو با اسرائیلی‌ها دانسته است. 

در همین راستا، آیت‌الله سید محمدعلی ایازی، یکی از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی به سوالات خبرنگار دیده‌بان ایران درباره بیانیه اخیر این مجمع، پاسخ گفت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

کسی که بتواند به‌خوبی جنگ کند، می‌تواند به‌خوبی هم صلح کند

این بیانیه در راستای جنگ‌زدایی و کاهش تنش در منطقه منتشر شد یا موضوع دیگری مد نظر آن بود؟

ابتدا باید به دو نکته توجه کنیم، یکی این‌که ما در یک موقعیت بسیار خطیر، حساس و تنش‌آلودی هستیم و خطر جنگ به شدت ایران را تهدید می‌کند. در این بیانیه تمام راه‌هایی که بتواند تنش و زمینه‌های فشار، سختی و مشکلات موجود در میان مردم را کاهش دهد، مد نظر ما بوده است. ما معتقد نیستیم که برای رسیدن به هدف، این که نصف دنیا هم کشته شوند، اشکالی ندارد. ما اعتقاد داریم به این که جنگ و صلح، منطق دارد. کسی که بتواند به‌خوبی جنگ کند، می‌تواند به‌خوبی هم صلح کند. کسی که بتواند جنگ را مدیریت کند، می‌تواند صلح را هم مدیریت کند. شعار دادن، حرف‌های پوچ و بی‌معنا زدن و این که هرکسی صحبت می‌کند را متهم به همراهی با اسرائیل کنیم، مشکلات کشور و فشار را حل نمی‌کند. باید واقع‌بین بود و واقع‌بینانه جهان اطراف را دید و در باره آن سخن گفت. این نکته اولی است که در بیانیه مجمع مد نظر بوده است. جهان براساس آمال ما پیش نمی‌رود.

اما نکته دوم درباره بیانیه ما این است که وقتی به قطعنامه سال ۱۹۶۷ اشاره می‌کنیم، ما با زبان نظام بین‌المللی و در مقام احتجاج صحبت می‌کنیم. بنابراین باید از زبان، ادبیات و راهکارهای نظام بین‌المللی استفاده کرد. وقتی سازمان ملل قطعنامه‌ای برای «بازگشت به مرزهای فلسطین در سال ۱۹۶۷» صادر کرده است و همچنین مرحوم امیرعبدالهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم هم به آن رأی مثبت داده است، این افرادی که الان سخن گفتن از لزوم بازگشت به مرزهای پیش از ۱۹۶۷ را خیانت می‌دادند، نمی‌دانم چرا در آن زمان به ایشان و دولت مورد علاقه‌شان ایرادی نگرفتند. به نظر ما، آن موضع قابل دفاع بود.

رهبران حماس هم درباره پذیرش دو دولتی سخن گفته‌اند

این که رهبران حماس هم درباره بازگشت به مرزهای پیش از ۱۹۶۷ و در واقع پذیرش دو دولتی سخن گفته‌اند که براساس آن، قدس نیز پایتخت فلسطین خواهد شد. این سخن، منطقی و عقلایی است. این موضوعی نیست که مورد هیاهو و سر و صدا واقع شود و عده‌ای بخواهند از امام (ره) مایه بگذارند. ما هم اسرائیل را غده سرطانی می‌دانیم و این را می‌دانیم که اسرائیل که سال‌هاست به حقوق انسانی و قوانین بین‌المللی پایبند نبوده است. اما وقتی می‌خواهیم با نظام بین‌المللی صحبت کنیم، باید حرفی بزنیم که در این نظام قابل قبول باشد. چرا رهبری ضرورت برگزاری انتخابات را در تعیین دولت مطرح کردند؟ چرا بیان نکردند که اسرائیل تحت هیچ شرایطی مورد پذیرش نیست؟ برای این که با زبان قابل قبول عرف بین‌المللی با جهان سخن می‌گویند و از قواعد سیاسی حاکم بر نظام بین‌المللی استفاده می‌کنند.

آیا واقعا شعاردهندگان به‌ظاهر دغدغه‌مند، درکی از بحران و مشکلات اقتصادی، مالی، فقر، فلاکت و عقب‌ماندگی‌های دیگر جامعه دارند؟ اینکه بر طبل جنگ بکوبیم و شعارهای پوچ و بی‌معنا بدهیم و بر ملت هزینه تحمیل کنیم، هنر نیست. این افراد در آمال خود غوطه‌ورند و فکر مردم را نمی‌کنند و برایشان حتی اگر نصف دنیا هم کشته شوند، اهمیتی ندارد. مجمع مدرسین چنین ادعاها و شعارهایی را درست نمی‌داند. سخن ما این است که اگر ناچار به جنگ هستیم، باید با عزت و همبستگی و همراهی همه مردم باشد. البته ما به دنبال صلح با عزت هستیم. 

مرحوم امیرعبدالهیان هم به بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ رأی مثبت داد

آقای حسین شریعتمداری، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم را یک مجمع من‌درآودی دانسته که هم‌سو با اسرائیل است و چند نفر دیگر هم خواستار انحلال آن شده‌اند. فکر می‌کنید مجمع شما منحل می‌شود؟

آقای شریعتمداری هر روز از این حرف‌ها میزند. ۲۰ - ۳۰ سال است علیه مجمع از این سخنان بسیار می‌گوید. نه‌تنها درباره مجمع، بلکه درباره بسیاری از شخصیت‌های موجه علمی، سیاسی و سرمایه‌های اجتماعی مانند آقای خاتمی، تمام جریان اصلاحات و هر اندیشه‌ای که به ساز او نباشد، این موضوعات را مطرح می‌کند. این حرف‌ها که مهم نیستند. مجمع مدرسین یک تشکیلاتی رسمی، قانونی و نهادی حوزوی و ریشه‌دار است. این مجمع بیش از ۳۰ سال پیش در قم تاسیس شده است و هدف از تاسیس آن، این بوده است که در حوزه‌ای که متکثر است، نباید تنها یک صدای خاص از آن بلند شود.

اکنون جامعه مدرسین به عنوان یک تشکیلات حوزوی و با یک تفکر خاص وجود دارد، مجمع مدرسین نیز که از گروهی از شخصیت‌های روحانی، علمی و فرهنگی حوزه و دانشگاه تشکیل شده است، نگاهی دیگر دارد. به اعتقاد ما، گروه‌های دیگر که همفکر این دو جریان فکری نیستند نیز حق دارند تشکلی داشته باشند و نظرات خود را بیان کنند. ما در حوزه دین، دینداری و نواندیشی تفکرات و اندیشه‌ای داریم که آن را عرضه هم می‌کنیم. ممکن است در موضوعاتی هم با این حضرات مشترک باشیم. ما هم اسرائیل را دشمن و یک غده سرطانی می‌دانیم، اما معتقدیم باید این مشکلات را با منطق عقلایی و با زبان مناسب خودش در نظام بین‌المللی حل کرد. پیامبر (ص) در برخورد با دشمنانش این همه غزوات داشته‌اند، اما صلح حدیبیه را فتح ا‌لفتوح نامیدند.

در ارتباط با این موضوع نیز همان‌طور که دولت قبلی در سازمان ملل، بازگشت به مرزهای پیش از ۱۹۶۷ را امضا کرده است، ما هم به همان معتقدیم. این سیاست جمهوری اسلامی است و افرادی که این روزها با زبان تند به ما حرف‌های ناگفتنی می‌زنند، خارج از چارچوب سخن می‌گویند. آنان متوجه نیستند که بیش از یک دهه تحریم چه بلایی سر کشور آورده است، شاید هم برایشان مهم نیست، همان‌طور که برای رسیدن به آمالشان کشته شدن نیمی از مردم جهان نیز مهم نیست. اینان طرفدار رئیس‌جمهوری بودند که قطعنامه‌های علیه ایران را ورق پاره می‌دانست و امروز معلوم شد که این نادانی‌ها چه بلایی بر سر کشور وارد کرده است. 

کسانی که به دنبال تغییر دکترین هسته‌ای هستند، به منافع ملی توجه ندارند

برخی نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی، خواستار تغییر دکترین دفاعی جمهوری اسلامی شده‌اند. از لحاظ فقهی، آیا ما می‌توانیم بمب اتم داشته باشیم؟

در مقابل این حرف نمایندگان مجلس، رهبری قبلا دکترین خود را مشخص کرده‌اند. آن‌ها (نمایندگان مجلس) پس از اعلان این موضع در شرایط سخت و دشوار کشور، به تنش‌ها می‌افزایند. کسانی که ادعای ولایتمداری دارند، چرا از این سخنان می‌گویند و عملا باعث تبلیغات دشمن می‌شوند، مگر این‌که بخواهند تنش‌های کشور و منطقه را افزایش دهند و کسانی برای تخریب دولت و ایجاد بحران این سخنان را بگویند.

چرا برخی افراد در خصوص دکترین دفاعی جمهوری اسلامی تقیه را مطرح می‌کنند. جایگاه تقیه در احکام فقهی و سیاست چیست؟ 

اگر واقعا بگویند ما تقیه می‌کنیم، در این صورت نظام بین‌المللی به آنان بی‌اعتماد خواهد شد. سیاست خارجی باید سیاستی اعتمادبرانگیز باشد. معلوم است که این‌ها به منافع ملی کشور هم توجه ندارند. 

جلیلی نباید انتقام شکست خود در انتخابات را از مجمع بگیرد

آقای سعید جلیلی مجمع مدرسین را جعلی دانسته است. این اظهارنظرها با چه نیتی است؟ 

ایشان در جایگاهی نیستند که در این باره اظهار نظر کنند. جامعه مدرسین و مجمع مدرسین دو تشکیلات حوزوی بوده و هستند و مانند یکدیگر به عنوان حزب سیاسی مطرح نیستند، هر چند موضع‌گیری سیاسی هم دارند. این دو با همدیگر فرقی ندارند. آقای جلیلی و دوستانشان که نباید انتقام شکست خود در انتخابات را از مجمع بگیرند. توصیه ما به ایشان این است که سعی کنند به دولت وفاق در راستای تحقق اهداف دولت، کمک کنند.

سخن پایانی؟

ما در موضع‌گیری‌های خود با تکیه بر ارزش‌های دینی و واقع‌نگری به دنبال تحقق منافع ملی هستیم. اگر افراد یا گروه‌هایی مواضع ما را نمی‌پسندند، به جای توهین، اتهام‌زنی، جنجال به پا کردن و‌های و هوی، با ما وارد گفت‌وگو و مباحثه شوند، مطمئن باشند اگر توانستند ما را قانع کنند، ما حرف خود را پس خواهیم گرفت. ولی مطمئن باشید با جنجال‌آفرینی و با حمله دفتر مجمع مدرسین و شعارنویسی‌های مضحک، نمی‌توانند موضع عقلانی، ارزشی و در راستای منافع ملی ما را تغییر دهند. آنان برداران دینی ما هستند و مناسب است از روش‌های دینی یعنی مجادله احسن برای پیشبرد دیدگاهایشان بهره ببرند. از تندروی و هتاکی دوری کنند. این روش اخلاقی و دینی نیست. 

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر