کدخدایی: شورای نگهبان بعد از تایید صلاحیت، میتواند نسبت به صلاحیت کاندیداها اظهارنظر کند
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: اگر بعد از اعلام نتیجه صلاحیتها اسنادی به دست ما برسد که در صلاحیت یک کاندیدا تاثیرگذار باشد، میتوانیم اعلام نظر کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عباسعلی کدخدایی در برنامه «نگاه یک» با بیان اینکه "انتخابات در کشور ما یک کنش اجتماعی و سیاسی مهم است"، گفت: این کنش توانست بعد از پیروزی انقلاب جایگاه خود را بدست آورد. انتخابات برای همه مردم دارای اهمیت است. انتخابات در کشور ما دارای اهمیت زیادی است چراکه یک کنش واقعی از سوی مردم است.
اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را به نقل از خبرگزاریها در ادامه بخوانید؛
*شاید در برخی کشورها انتخابات بدین گونه نباشد، ولی چون نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردمسالار است، انتخابات از سوی مردم لمس میشود و مردم در این انتخابات هم مانند تمامی انتخاباتها حضور پرشوری خواهند داشت.
*تاکنون مراحل انتخابات چه در حوزه نظارت توسط شورای نگهبان و چه در حوزه اجرا توسط وزارت کشور به خوبی پیش رفته است، کارهای نظارتی و امر بررسی صلاحیت ما هم به خوبی پیش رفت، این مراحل پیش میرود تا انشاءالله شاهد حضور پرشور مردم در روز انتخابات باشیم.
*{درباره این سخن مقام معظم رهبری که آراء مردم حقالناس است} فکر میکنم این موضوع امری بدیهی است، مبانی دینی در اصل و حضور پرشور مردم در شکلگیری نظام جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی داشته، اگر بخواهیم دراینباره تعبیر دیگری داشته باشیم، به این فرمایش حضرت امام اشاره میکنم که فرمودند آراء مردم امانت است.
*بر این اساس، امین نباید خیانت کند، چراکه مردم به نهادهای مسئول انتخابات اعتماد دارند. امانت در قالب امانت به آن نهادها داده شده و انتظار میرود امینهای آراء مردم از این آرا پاسداری کنند. مقام معظم رهبری هم بارها بر این موضوع تاکید داشتند که رای مردم حقالناس است، اگر زمانی مردم احساس کنند که مسئولین به خوبی از این آرا پاسداری نمیکنند، این موضوع بر مشارکت آنها و سرنوشت نظام تاثیر میگذارد.
*مقام معظم رهبری به دستگاههای نظارتی و اجرایی انتخابات تاکید داشتهاند که هر چه از سوی مردم داده میشود به واقعیت انعکاس داده شود، به نظر من موازین دینی، شرط عقل و تجربههای بشری مؤلفههایی است که نشان میدهد آراء مردم به عنوان امانت در دست مسئولین است و همه باید از آن پاسداری کنیم.
*{با اشاره به وظایف تعریف شده شورای نگهبان در اصل ٩٩ قانون اساسی} وظایف ما درباره نظارت در اصل ٩٩ قانون اساسی تبیین شده که در اینباره قوانین عادی مکانیزم و روشهای نظارت را مشخص کرده است، این قوانین معیارهای ما برای اعمال نظارت بر انتخابات است، شورای نگهبان براساس این وظیفه قانونی مکلف است از تمام توان خود استفاده کند و نظارت را بهگونهای انجام دهد که موجب سلب اعتماد مردم نشود.
ا*شورای نگهبان از امنای مردم هستند،براساس موازین دینی و قانونی تکلیف برعهده شورای نگهبان است و هر وظیفه قانونی که موجب شود بهتر از آراء مردم پاسداری شود آن را انجام میدهیم.
*براساس قوانین هیاتهای نظارت را در هر انتخابات تشکیل میدهیم. البته این هیاتها در انتخابات خبرگان و مجلس دو وظیفه دارند ولی در انتخابات ریاستجمهوری یک وظیفه دارند. در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی هیاتها که متشکل از معتمدین مردم هستند توسط هیات مرکزی نظارت مشخص میشوند و وظیفه بررسی صلاحیتها را دارند. این بررسی صلاحیتها در چند مرحله انجام میشود و در آخر خود شورای نگهبان نسبت به آن اظهارنظر میکنند.
* اما در انتخابات ریاستجمهوری بررسی صلاحیتها در یک مرحله در صحن شورای نگهبان انجام میشود. به علاوه این وظایفی در حوزه اجرا در کارهای مقدماتی شکل میگیرد. مثلا در چاپ تعرفهها، توزیع صندوقها که هیاتهای اجرایی در آنجا مسوولیت اجرایی دارند هیاتهای نظارت باید نسبت به آنها نظارت کافی داشته باشند. تعرفهها از سوی وزارت کشور برای تایید برای شورای نگهبان میآید و بعد از تایید منتشر و توزیع میشود که در این مرحله هم نسبت به آن نظارت انجام میشود. ناظرین ما در هنگام توزیع این تعرفهها در شعب حاضرند و در روز رایگیری این ناظرین در کنار صندوقها نظارت قانونی را اعمال میکنند. این نظارت از آغاز رایگیری تا پایان و در شمارش آرا انجام میشود.
*{با اشاره به موضوع تبلیغات در انتخابات}شورای نگهبان به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی و قوانین عادی دیگر بر تمام مراحل انتخابات نظارت کامل دارد و در تمام مراحل این نظارت باید وجود داشته باشد ولی ما در این مراحل انتخابات قوانین حداقلی و ناکارآمد داریم. مانند موضع تبلیغات انتخاباتی یک تعریفی دارد که قانون آن را تعریف نکرده فقط یکسری محدودیتها و ممنوعیتها برای آن ذکر کرده مثلا اینکه از این تاریخ به بعد یا در این مکان تبلیغات انجام نشود ولی تعریف خود تبلیغات چیست؟ متاسفانه قانونگذار در این موارد سکوت کرده است. امیدواریم قانون جامع انتخابات در مجلس مطرح شده و دولت در این باره اقدام کند. هنوز انجام نشده ولی ما نیاز به تعریف موضوع تبلیغات توسط قانونگذار داریم.
* ولی آنچه براساس عرف بوده مواردی را درباره تخلفات تبلیغاتی داشتهایم که ورود کردیم البته برخی از آن مربوط به قوه قضاییه است که قوه قضاییه باید وارد شود. خود قوه قضاییه یک ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی دارد که به تخلفات تبلیغاتی هم رسیدگی میکند اما اگر این تبلیغات بهگونهای باشد که غیرواقع باشد و در آینده و نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد شورای نگهبان در اینجا وارد میشود. ولی این را نمیدانیم اگر فردی یک سال قبل از انتخابات مقالهای بنویسد یا سخنرانیای داشته باشد آیا این تبلیغ است؟ ما این را نمیدانیم. براساس رویه و براساس زمان تعیین شده تبلیغات اگر تخلفی باشد که در نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد ورود میکنیم و موضوع را در بررسی صلاحیت تاثیر میدهیم. مثلا درباره انتخابات مجلس فهمیده بودیم تخلفات تبلیغاتی وجود داشته و این مورد را در بررسی صلاحیت دوره بعد تاثیر دادیم.
*در فضای تبلیغات بخشی از تخلفات باید توسط دادگستری و قوه قضاییه پیگیری شود ولی اگر آن تخلف به حدی گسترده باشد که سرنوشت انتخابات را تاثیر بگذارد ما وارد میشویم. در فضای مجازی هم اینگونه است. قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید برخورد کنند. اگر شخصی شکایتی دارد باید مراجعه کند تا برخورد انجام شود. اگر در فضای مجازی هم اینگونه باشد که سرنوشت انتخابات توسط تخلفی مورد تاثیر قرار بگیرد ما وارد میشویم. کارشناسان ما این موارد را بررسی میکنند و گزارشات را در پرونده افراد میگذارند. در انتخابات ریاستجمهوری قانون مشخص کرده که بعد از نتیجه بررسی صلاحیتها اگر اسناد و مدارکی به دست شورای نگهبان برسد که در صلاحیت تاثیر داشته باشد میتوانیم اعلام نظر کنیم. البته در انتخابات مجلس شورای اسلامی بدین گونه نیست. البته تاکنون مصداقی در این باره نداشتهایم.
*دوستان ما تخلفات را رصد میکنند. این تخلفات جمعبندی میشود. مواردی تخلفات جزئی داشتهایم که به دوستان ما در وزارت کشور و قوه قضائیه ارجاع دادهایم. در حوزه تبلیغات هم تخلفاتی وجود داشته. برای مثال در مکانهایی نباید تخلف صورت میگرفته یا در مکانهای دولتی و توسط بیتالمال نباید تبلیغاتی صورت میگرفته. مواردی دیده شده و گزارشات جزئی آمده که هم به وزارت کشور و هم به قوه قضاییه ارسال کردیم. ما این گزارشات را برای جمعبندی نهایی مدنظر قرار خواهیم داد.
*{ با اشاره به موضوع هزینههای انتخاباتی} اینکه یک سازوکار و امکان واقعی که حساب بانکی، ورودیها و خروجیها مشخص باشد و سقف هزینهها هم مشخص باشد، نداریم که در اینباره نیازمند قانون هستیم. امیدواریم قانون جامعه انتخابات هر چه سریعتر به تصویب برسد. در سیاستهای کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده در موضوع هزینهها هم یک یا دو بند مورد تاکید قرار گرفته شده، این موارد نیازمند قانون است. در جاهایی که به صورت عرف و بر اثر نظر کارشناسان متوجه شدیم که تبلیغات خلاف عرف بوده، یک یا دو مورد داشتهایم که برخورد هم صورت گرفته است. برخوردها یا در حوزه بررسی صلاحیتهاست یا در اعلام صحت انتخابات در آن حوزه انتخابیه.
* البته باید روشهای پیشگیرانه را مدنظر قرار دهیم مثلا هزینههای انتخاباتی نامزدها از حسابهای مشخص وارد و خارج شود. ولی اینکه مشخص نباشد طبیعتاً رصد آن برای ما دشوار خواهد بود. با وزیر کشور در این باره بحث بود آقایان اعلام کردند که لایحه جامع در کمیسیونهای دولت مطرح است. مراحل آن خودزمانبر است. همین رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان. امیدواریم تا انتخابات بعدی این قانون تصویب شود.
* ما در این انتخابات میاندورهای چهار حوزه داریم که نامزدها ثبتنام کردند. بررسی صلاحیتها انجام شد. هیاتهای نظارتی استان، شهرستان و هیات نظارت مرکزی وظایف را انجام دادند. شورای نگهبان هم در دو مرحله بررسی داشت. اکنون در فرصت دوم هستیم که تا دوشنبه باید اعلام نظر کنیم. در فرصت دوم که شورای نگهبان زمان داشت که تعداد پنج نفر شکایت کردند و این شکایت بررسی شد که در این باره تا دوشنبه اعلامنظر کنیم.