کد خبر: 201034
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

قسیم عثمانی، نماینده مجلس: انتخاب مدیران سنی‌مذهب باعث تقویت حس تعلق به سرزمین در میان اهل تسنن می‌شود/ اهل سنت نه تبعیض می‌خواهند، نه امتیاز ویژه

قسیم عثمانی، نماینده سنی‌مذهب مجلس با تاکید بر این که تقویت حس تعلق به سرزمین و احساس شهروند درجه یک بودن در میان اهل سنت، مهمترین پیامد انتخاب مدیران سنی‌مذهب است، گفت: اهل تسنن تمایل دارند که مانند بقیه افراد جامعه دیده شوند؛ یعنی می‌خواهند که نه به خاطر سنی بودن امتیاز منفی بگیرند، نه به خاطر اقلیت بودن، امتیاز مثبت به آن‌ها داده شود.

قسیم عثمانی، نماینده مجلس: انتخاب مدیران سنی‌مذهب باعث تقویت حس تعلق به سرزمین در میان اهل تسنن می‌شود/ اهل سنت نه تبعیض می‌خواهند، نه امتیاز ویژه

به گزارش خبرنگار دیده‌بان ایران، قائل شدن سهم بیشتر برای اقلیت‌های قومی و مذهبی در مدیریت اجرایی کشور، یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان بود و او در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری،‌ به طور خاص روی جامعه اهل سنت دست گذاشت و تاکید کرد که در طول تاریخ جمهوری اسلامی، توجه اندکی به این افراد شده و سهم کمی در سمت‌های مدیریتی دولت و دیگر نهادهای حاکمیتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و او حتما سهم بیشتری برای افراد سنی‌مذهب قائل خواهد شد.

بعد از رسیدن به ریاست جمهوری نیز پزشکیان اگرچه مانند همتایان قبل از خود، هیچ وزیری را از میان اهل سنت انتخاب نکرد، ولی «عبدالکریم حسین‌زاده» را به عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم انتخاب کرد و در روزهای اخیر نیز «آرش زه‌تن» به عنوان استاندار کردستان منصوب شده است که هر دو از جامعه اهل سنت هستند. البته انتخاب استاندار اهل سنت به صورت محدود در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب سابقه داشته است، اما انتخاب یک معاون رئیس‌جمهور سنی‌مذهب در طول تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده و تا کنون هیچ‌کدام از اعضای کابینه از میان اهل تسنن نبوده‌اند.

در همین راستا با «محمد قسیم عثمانی»، نماینده سنی‌مذهب مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم که در دوران تبلیغات انتخاباتی در میتینگ‌های انتخاباتی پزشکیان برای حمایت از او حضوری فعال داشت،‌ اما در جلسات بررسی رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی پزشکیان، در مخالفت با کلیات کابینه او صحبت کرد و نسبت به بی‌توجهی رئیس‌جمهور به انتخاب وزیر سنی و نادیده گرفتن مجدد سهم جامعه اهل سنت در هیات دولت، انتقاد کرد. البته به نظر می‌رسد که این روزها انتقاد او و برخی دیگر از چهره‌های شناخته‌شده اهل تسنن با انتخاب یک معاون رئیس‌جمهور و یک استاندار سنی و همچنین تعدادی مدیر میانی از جمله معاون وزیر از میان افراد سنی‌مذهب، تا حدودی کاهش یافته است‌.

اهل سنت می‌خواهند مانند بقیه افراد جامعه دیده شوند

قسیم عثمانی در پاسخ به این سوال که آیا حالا با انتخاب تعدادی مدیر ارشد و میانی در دولت از میان افراد سنی‌مذهب، سهم جامعه اهل سنت در دولت چهاردهم دیده شده است یا خیر، به خبرنگار دیده‌بان ایران توضیح داد: انتظار جامعه اهل سنت این است که مذهب، به سدی در مسیر پیشرفت آن‌ها تبدیل نشود، یعنی سنی‌ها به خاطر تفاوت مذهبشان با مذهب رسمی، با محدودیت مواجه نشوند، نه این که چون مذهب آن‌ها با مذهب رسمی کشور متفاوت است، برای آن‌ها امتیاز ویژه‌ای قائل شوند. به عبارت دیگر، اهل تسنن ایران می‌خواهند که نه به خاطر سنی بودن امتیاز منفی بگیرند، نه به خاطر اقلیت بودن، امتیاز مثبت به آن‌ها داده شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اهل سنت می‌خواهند وقتی قرار است برای یک دستگاه دولتی یا حاکمیتی مدیری انتخاب شود، آن‌ها هم مثل بقیه دیده شوند و اگر فردی توانمند و شایسته است و ویژگی‌های لازم یک مدیر را دارد، به خاطر این که سنی است، نه کنار گذاشته شود، نه امتیاز ویژه‌ای برای او در نظر گرفته شود. روی آوردن جامعه اهل سنت به دکتر پزشکیان هم به خاطر گفتمان ایشان بود که تاکید داشتند ایران باید برای همه ایرانیان باشد و همه ایرانیان باید از حقوق مساوی و فرصت برابر برای رشد برخوردار باشند و نباید به خاطر مذهب و قومیت، جلوی رشد و تعالی افراد در بدنه مدیریتی کشور گرفته شود.

این نماینده سنی‌مذهب مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دکتر پزشکیان نسبت به تمام رؤسای جمهور قبل از خود، در انتخاب مدیران از جامعه اهل سنت بهتر عمل کرده و در حال حاضر علاوه بر یک استاندار سنی، یک معاون رئیس‌جمهور هم از میان اهل سنت انتخاب شده است که در جلسات هیات دولت حضور خواهد داشت. البته آقای حسین‌زاده، نه به خاطر سنی بودن، بلکه به دلیل شایستگی به این سمت انتخاب شده‌اند. افراد شایسته ممکن است در بین همه قومیت‌ها و مذاهب وجود داشته باشند، هم شیعیان، هم اهل تسنن و هم سایر ادیان و مذاهب رسمی که در قانون اساسی مورد تایید قرار گرفته‌اند. 

وی با تاکید بر این که باید از ظرفیت آحاد جامعه فارغ از دین و مذهب آن‌ها برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات مردم استفاده شود، اظهار داشت: نباید عده‌ای به دلیل این که جزو اقلیت‌های قومی یا مذهبی هستند، از رسیدن به سمت‌های مدیریتی کشور محروم شوند و مردم هم از دریافت خدمات این افراد محروم بمانند.

باید کاری کنیم اهل سنت احساس کنند که شهروند درجه یک هستند

قسیم عثمانی ضمن تقدیر از افزایش توجه به جامعه اهل سنت در فرآیند انتخاب مدیران دولت چهاردهم نسبت به دولت‌های قبل، گفت: علت این که به کابینه اولیه دکتر پزشکیان اعتراض کردیم، این بود که در آن مقطع، جای اهل سنت واقعا در هیات دولت خالی بود و کابینه‌ای که در آن مقطع مطرح شد، تفاوت چندانی با کابینه بقیه دولت‌ها نداشت، ولی این که در ادامه این روند اصلاح شد و علاوه بر انتخاب یک معاون رئیس‌جمهور و یک استاندار اهل تسنن، در انتخاب معاونان وزرا نیز به شایستگی افراد صرف نظر از مذهب آن‌ها توجه می‌شود، قابل تقدیر است.

نماینده سنی‌مذهب مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی یک مدیر از میان افراد سنی‌مذهب انتخاب می‌شود، این‌طور نیست که حتما خدمات ویژه‌ای به اهل سنت بدهد؛ یعنی وقتی یک مدیر اهل سنت انتخاب می‌شود، ممکن است او برای این که به تبعیض قائل شدن متهم نشود، هیچ امتیاز خاصی را برای افراد سنی‌مذهب در نظر نگیرد، ولی مهم این است که جامعه اهل تسنن کشورمان از لحاظ روحی و روانی این احساس را پیدا کنند که شهروند درجه یک محسوب می‌شوند و آن‌ها هم در مدیریت کشور سهیم هستند و این مساله باعث تقویت حس تعلق به سرزمین در میان جامعه اهل سنت می‌شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس با تاکید بر این که تقویت حس تعلق به سرزمین و احساس شهروند درجه یک بودن در میان اهل سنت، مهمترین پیامد انتخاب مدیران سنی‌مذهب است، یادآور شد: این که الزاما یک مدیر از میان اهل سنت انتخاب شود یا نشود، از لحاظ کارکردی، اتفاق خاصی برای اهل تسنن نمی‌افتد، یعنی این‌طور نیست که وقتی یک مدیر سنی‌مذهب انتخاب شود یا یک فرد اهل تسنن در کابینه حضور داشته باشد، او بتواند همه مسائل اهل سنت را حل کند، اما این که اهل سنت احساس کنند که در مدیریت جامعه به حساب می‌آیند، به اندازه هزاران میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در مناطق سنی‌نشین، اثر روحی و روانی مثبت دارد.

وی در پایان تصریح کرد: انتخاب افراد بیشتری از اهل سنت در بدنه مدیریتی کشور باعث تقویت وفاق ملی، انسجام و اقتدار ملی و حفظ نظام می‌شود و سبب می‌شود که دشمنان نتوانند از این فاصله‌های تصنعی سوءاستفاده کنند؛ بنابراین اگر روی انتخاب مدیران اهل سنت تاکید داریم، به خاطر دستاوردهای مثبت آن است که خوشبختانه به نظر می‌رسد دکتر پزشکیان نیز قدم‌هایی در این زمینه برداشته و مسیر به‌کارگیری افراد بیشتری از اهل سنت در دولت را فراهم کرده است که جای تشکر دارد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر