کد خبر: 200997
A

مغز متفکر نظامی حزب الله و رابط نیروهای مقاومت لبنان با سپاه قدس؛ ابراهیم عقیل کیست؟

اسرائیل مدعی شد، ایراهیم عقیل را ترور کرده است. در سال ۲۰۱۹، دولت ایالات متحده برای هرگونه اطلاعاتی که به دستگیری یا افشای محل ابراهیم عقیل منجر شود، مبلغ ۷ میلیون دلار جایزه تعیین کرد

مغز متفکر نظامی حزب الله و رابط نیروهای مقاومت لبنان با سپاه قدس؛ ابراهیم عقیل کیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛اسرائیل مدعی شد، ایراهیم عقیل را ترور کرده است. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ ابراهیم عقیل، یکی از فرماندهان ارشد و باسابقه حزب‌الله لبنان، به‌عنوان فردی با تجربه گسترده در عملیات نظامی و امنیتی شناخته می‌شود. او در اجرای بسیاری از عملیات‌های حساس حزب‌الله، به‌ویژه علیه اسرائیل، نقش محوری داشته است. یکی از دلایل برجسته شدن او در سطح بین‌المللی، قرار گرفتن نامش در فهرست افراد تحت تعقیب ایالات متحده است.

در سال ۲۰۱۹، دولت ایالات متحده برای هرگونه اطلاعاتی که به دستگیری یا افشای محل ابراهیم عقیل منجر شود، مبلغ ۷ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. این جایزه به دلیل نقش او در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های حزب‌الله و ارتباط مستقیم او با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تعیین شد. آمریکا عقیل را به دلیل مشارکت در فعالیت‌های تروریستی و حملات علیه نیروهای غربی، از جمله عملیات‌هایی در دهه ۱۹۸۰، به‌ویژه در جریان جنگ داخلی لبنان، تحت تعقیب قرار داده بود.

عقیل همچنین در عملیات بمب‌گذاری در بیروت در سال ۱۹۸۳، که منجر به کشته شدن بیش از ۲۴۰ نیروی نظامی آمریکایی شد، متهم است. این حمله یکی از مرگبارترین حملات علیه نیروهای آمریکایی در خارج از کشور بود و عقیل به عنوان یکی از افراد کلیدی در این عملیات معرفی شد.

در کنار این، او یکی از نزدیک‌ترین افراد به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، به شمار می‌رود و مسئولیت‌های نظامی و امنیتی متعددی در داخل این گروه دارد. اگرچه جزئیات زندگی شخصی او و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های روزمره‌اش بسیار محدود و مخفیانه است، اما تأثیرگذاری او در راهبردهای نظامی حزب‌الله و ارتباطاتش با سایر گروه‌های مقاومت منطقه‌ای، از جمله ارتباط نزدیک با سپاه قدس ایران، واضح است.

حضور و نقش ابراهیم عقیل در حزب‌الله و قرار گرفتن او در فهرست تحریم‌های بین‌المللی، به دلیل فعالیت‌های گسترده حزب‌الله در منطقه و فراتر از آن، او را به یکی از مهم‌ترین چهره‌های مقاومت در برابر غرب و اسرائیل تبدیل کرده است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر