کد خبر: 199550
A

ماجرای انتقال گروهک‌های مستقر در اقلیم کردستان از مناطق مرزی با ایران

پیش از سفر مسعود پزشکیان به عراق، سه شاخه سیاسی- نظامی سازمان تروریستی و تجزیه‌طلب که تحت عنوان «کومله» فعالیت می‌کنند، پنجشنبه هفته گذشته اردوگاه‌های خود را در مناطق مرزی مشترک اقلیم کردستان با ایران تخلیه کردند.

ماجرای انتقال گروهک‌های مستقر در اقلیم کردستان از مناطق مرزی با ایران

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در آستانه سفر مسعود پزشکیان به عراق، شاهد جاجایی مواضع گروههای تروریستی و تجزیه طلب ضد ایرانی در اقلیم کردستان عراق هستیم. اقدامی که می تواند توافقنامه امنیتی میان تهران و بغداد را در مسیر اجرای کامل قرار دهد.

«محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق عنوان کرده که براساس برنامه ریزی های انجام شده ؛ سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران به عراق در دهه سوم شهریورماه (اواسط سپتامبر) انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرده بود تعدادی از تفاهمنامه ها که مقرر بود در سفر ابراهیم رئیسی به عراق به امضا روسای دو کشور برسد، در سفر آتی دکتر پزشکیان به عراق امضا و مبادله خواهد شد.

به گفته آل صادق، بخشی از تفاهمنامه ها نیز به دلیل شروع به کار دولت جدید، نیازمند به مراجعه وزرای مربوطه در دولت دارد که در فرصت دیگری به امضا وزیران دو کشور خواهد رسید.

وی با ابراز رضایت از سطح روابط فی مابین دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق در سطوح مختلف گفت که امیدواریم سفر رییس جمهور کشورمان به عراق به توسعه هرچه بیشتر روابط در همه سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اثر گذار باشد و باعث تعمیق، ریشه داری و گستردگی هرچه بیشتر مناسبات فی ما بین شود.

سفر پزشکیان به عراق علاوه بر تاکید بر روابط تاریخی و برادرانه در راستای سیاست همسایگی دولت وی نیز می باشد. یکی از نگرانی ایران در سالهای اخیر حضور عوامل موساد در اقلیم کردستان بوده است. ایران بارها به مقامات اقلیم کردستان عراق هشدار داده است که «خاک آن منطقه تبدیل به پایگاه‌هایی امن برای معاندین، مقر آموزش تروریست‌ها و مکانی جهت طراحی عملیات‌های ضد ایرانی و محل تردد ماموران موساد شده است».

ایران طی سال‌های گذشته، در جلسات متعدد هیأت‌های امنیتی میان ایران و عراق، مستندات لازم در خصوص حضور مقرات گروه‌های تجزیه طلب کُرد و البته مراکز وابسته به موساد را به مسئولین بغداد و اربیل ارائه داده است.

در این راستا ایران اقدام نظامی نیز علیه مواضع موساد در این اقلیم انجام داده است. این اقدام بر اساس حق دفاع مشروع ایران مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد صورت گرفته است.

با این وجود یک توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق به امضا رسیده، تا پایگاه‌های ضدانقلاب در نزدیکی مرزهای مشترک دو طرف برچیده شوند.

این توافق در اسفند سال 1401، طی مراسمی با حضور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، و دریابان علی شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق بامضاء رسید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر