کد خبر: 198129
A

تندروها از ولایت فقیه هم می‌گذرند؟

براساس گزارش خبرنگار دیده‌بان ایران، در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مجلس، با وجود این که رئیس‌جمهور، درست یا اشتباه، تاکید کرد که همه وزیران پیشنهادی را با رهبری هماهنگ کرده است و سخنان امروز رهبر انقلاب نیز مهر تاییدی بر صحبت‌های هفته گذشته پزشکیان بود، اما بازهم تعدادی از نمایندگان تندرو، حاضر نشدند که به وزرای پیشنهادی رای اعتماد بدهند.

تندروها از ولایت فقیه هم می‌گذرند؟

 پریسا هاشمی - به گزارش خبرنگار سایت دیده‌بان ایران، هفته گشته تمام وزرای پیشنهادی پزشکیان از مجلس رای اعتماد گرفتند. بیشترین رای اعتماد را عزیز نصیرزاده به عنوان وزیر دفاع و نیروهای مسلح با ۲۸۱ رای و کمترین را محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۶۳ رای به خود اختصاص دادند. وزرای دیگر بین این دو عدد رای آوردند.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس پس از رای اعتماد گرفتن تمامی گزینه‌های پیشنهادی دولت چهاردهم، تأکید کرد: «مجلس به وظیفه خودش عمل کرد. امیدواریم با همکاری مجلس و دولت در همه عرصه ها و با همدلی و وفاق کارها را جلو ببریم و این وفاق بتواند ارزش افزوده‌ای برای حل مشکلات مردم باشد و از ثمره این همکاری همه مردم بهره‌مند شوند.»پزشکیان نیز پس از رای اعتماد مجلس به همه گزینه‌های پیشنهادی‌اش در صفحه شخصی ایکس خود نوشت: «وفاق برای ایران... بسم‌الله الرحمن الرحیم» و فعالیت دولت چهاردهم به صورت رسمی شروع شد.

اما برخی از نمایندگانی که خود را انقلابی می‌خوانند و ولایتمدار، بار دیگر از خط قرمز رهبر‌ی عبور کردند و منویات ایشان را نادیده گرفتند. پزشکیان به صراحت اعلام کرد که تمام وزرایش را با رهبری هماهنگ کرده است: «وزیر ارشاد - سیدعباس صالح شریعتی - نمی‌آمد، آقا دستور داد که آمد. چرا من را وادار می‌کنید این‌ها را بگویم. بنده با ایشان صحبت کردم اما گفت: «نه.» رفتم خدمت آقا، گفتم این لیست هست. گفتم آن نیامد، همان‌جا تلفن را گرفت گفت پاشو بیا. من می‌خواهم بگویم هماهنگ شدیم آمدیم اینجا. این را از ما بپذیرید.»

اما این حرف‌های صادقانه رئیس‌جمهور با نمایندگان پس از جلسه علنی مجلس با هجمه‌هایی روبه‌رو شد، مبنی بر این که «پزشکیان نباید موضوع را تا این حد به رهبری نسبت می‌داد و از ایشان هزینه می‌کرد.» اما نکته مهم این است که پزشکیان از هماهنگی با رهبری گفت و برخی از نمایندگان بازهم مقاومت کردند و به وزرای پیشنهادی رای ندادند.

جدول زیر مشخص می‌کند که نمایندگانی که از ولایتمداری دم می‌زنند، اما جایی که باید، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به منویات رهبری تن نمی‌دهند. جایی که صادقانه یا به اشتباه هماهنگی با رهبری اعلام شد، این نمایندگان بودند که به وزرای یپیشنهادی دولت چهاردهم رای ندادند، آنهم به دلیل نگاه‌های سیاسی و تندروی‌هایشان. جدول زیر را با ذکر این نکته مرور کنید که در جلسه رای اعتماد برای وزیران پیشنهادی، ۲۸۸ نماینده در صحن مجلس حضور داشتند. 

رای اعتماد به کابینه وزرای دولت چهاردهم  

نام وزارتخانه

نام و نام خانوادگی

 رای کسب‌شده 

آموزش و پرورش

علیرضاکاظمی

268

ارتباطات و فناوری و اطلاعات

ستار هاشمی

264

اطلاعات

اسماعیل‌خطیب

261

اقتصاد

عبدالناصر همتی

192

امور خارجه

سیدعباس عراقچی

247

بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

محمدرضا ظفرقندی

163

تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی

احمد میدری

191

جهاد کشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه

253

دادگستری

امیرحسین رحیمی

268

دفاع و نیروهای مسلح

عزیز نصیرزاده

281

راه و شهرسازی

فرزانه صادق مالواجرد

231

صنعت، معدن و تجارت

محمد اتابک

231

علوم، تحقیقات و فناوری

حسین سیمایی صراف

221

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدعباس صالح شریعتی

272

کشور

اسکندر مومنی

259

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

رضا صالحی امیری

168

نفت

محسن پاکنژاد

222

نیرو

عباس علی‌آبادی

255

ورزش و جوانان

احمد دنیا مالی

253

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر