کد خبر: 197022
A
محسن زنگنه:

«همتی» زیان انباشته بانک ملی و درصد رشد نقدینگی را افزایش داد/ او اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد با تاکید بر این که «همتی» اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد، گفت: در دوره مدیریت همتی بر بانک ملی، زیان انباشته این بانک افزایش یافت و در دوره ریاست او بر بانک مرکزی نیز درصد رشد نقدینگی بیشتر شد.

«همتی» زیان انباشته بانک ملی و درصد رشد نقدینگی را افزایش داد/ او اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در جلسه علنی امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی در مخالفت با برنامه‌های عبدالناصر همتی، اظهار داشت: ما به رهبر انقلاب قول دادیم به آقای پزشکیان کمک کنیم، نه این که مجیزگویی کسی را کنیم، خطایی که ۴ سال پیش انجام دادیم را تکرار کنیم؟

وی افزود: همتی در کمیسیون‌ها می‌گوید با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم، اما در زمان حذف این ارز در دولت شهید رئیسی در یک هفته سه مصاحبه علیه این کار انجام داد. در مصاحبه‌ای گفتند این کار باعث تورم سه رقمی می‌شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که وزیر اقتصاد فرمانده اقتصادی است و باید ثبات در تفکرات داشته باشد، گفت: همتی در عمل اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد. ما در برابر خداوند و مردم مسئول هستیم و امروز باید به آنچه رسیده‌ایم عمل کنیم.

وی با تاکید بر این که همتی اعتقادی به‌ نظام‌بندی نظام بانکی ندارد، عنوان کرد: ما اقتصادی‌ها نباید احساسی عمل کنیم و نباید تنها به مدارک و مدارج افراد توجه داشته باشیم.

زنگنه با بیان اینکه برای بررسی برنامه وزیر اقتصاد چهار شاخص در نظر گرفتم، خاطرنشان کرد: عملکرد گذشته، تفکرات اقتصادی، تناقضات و برنامه های آینده این چهار شاخص هستند.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که آیا تورم شاخص هست یا نه، گفت: آقای همتی تورم در سال ۹۶ را ۹ درصد و در سال ۹۷، ۲۰ درصد اعلام کرد در حالی که در پایان دولت تورم ۴۶ درصدی تحویل دادند.

نماینده تربت حیدریه که با استناد به برنامه هفتم توسعه مدیریت کنترل تورم را بر عهده بانک مرکزی دانسته و ادامه داد: اکثر دلایل تورم سیاست‌های پولی است و رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند از تورم شانه خالی کند. مسئله ما در مورد میزان نقدینگی نیست، بلکه در مورد رشد آن است. آقای همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد نرخ رشد را تحویل دولت بعد داد.

زنگنه با اشاره به اینکه در اقتصاد عدد مهم نیست بلکه درصد ملاک است، بیان کرد: بی‌انضباطی بانک‌ها، عامل نرخ رشد نقدینگی است و آقای همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد. او در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرد و بعد همین بانک را با ۱۶ هزار و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهد؛ یعنی دو برابر. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: همینطور میزان تسهیلات‌دهی در بانک‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها را نشان می‌دهد و ۳۳۰ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان از منابع ۱۷ بانک بورسی نه صرف اعطای تسهیلات شد و نه صرف سرمایه‌گذاری؛ و به بانک دیگری نیز قرض داده نشد.

گفتنی است، دومین جلسه بررسی رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، از صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است و در نوبت عصر نیز ادامه خواهد یافت. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر