کد خبر: 195693
A

بررسی چند ادعا درباره ترور شهید هنیه/ آیا مقام‌های ایرانی بازداشت شده‌اند؟

«پرونده قضایی برای ترور شهید هنیه تشکیل شده است.» این جمله را معاون قضایی قوه قضاییه دو روز بعد از حادثه ترور اسماعیل هنیه در تهران مطرح کرد.

بررسی چند ادعا درباره ترور شهید هنیه/ آیا مقام‌های ایرانی بازداشت شده‌اند؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، چهارشنبه ۱۰ مرداد بود که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری  مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، در زعفرانیه به شهادت رسید.

روزنامه‌های آمریکایی و اسرائیلی پس از این اتفاق مدعی شده بودند بمب زیر تخت‌خواب شهید هنیه از چند روز قبل کار گذشته شده بود، روایتی که با اظهارات شاهدان عینی و گزارش‌های رسمی کاملا در تناقض است.

چه کسی هنیه را ترور کرد؟

براساس گزارش رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شاهدان عینی (از جمله «خالد القدومی» نماینده حماس در ایران که زمان ترور در ساختمان حضور داشت)، این عملیات تروریستی با شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت میهمانان صورت گرفت.

چه کسی هنیه را ترور کرد؟
ورود رسمی قوه قضاییه به پرونده ترور هنیه

«پرونده قضایی برای ترور شهید هنیه تشکیل شده است.» این جمله را حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی معاون قضایی قوه قضاییه دو روز بعد از حادثه ترور مطرح کرد.

چه کسی هنیه را ترور کرد؟

رحیمی که برای حضور در همایش بسیج حقوق‌دانان به مناسبت گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی  به استان قزوین رفته بود در حاشیه این سفر در پاسخ به سوال خبرنگاری که در مورد این ترور پرسیده بود جزییات دستور دادستان کل کشور پیرامون این ترور را برای اولین بار رسانه ای کرد.

چه کسی هنیه را ترور کرد؟

دستور امنیتی دادستان کل کشور علنی شد

به گفته رحیمی، حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی ازاد، دادستان کل کشور دستور داده «تمامی افرادی که در ماجرای ترور شهید اسماعیل هنیه قصور داشتند و یا به عنوان عامل نفوذی از آن‌ها استفاده شده، شناسایی و دستگیر شوند.»

معاون قضایی قوه قضاییه البته اینکه «رژیم صهیونیستی در این ترور از عوامل نفوذی و جاسوس استفاده کرده را تایید و یا رد نکرد» اما در عین حال از بررسی و پیگیری این فرضیه خبر داد.

بعد از انتشار این اظهارنظر، گمانه زنی‌هایی پیرامون بازداشت چند مقام مسئول در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

چه کسی هنیه را ترور کرد؟

تکذیب دستگیری یکی از فرماندهان ارشد فراجا

سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه فراجا یکی از این مقام‌های مسئول بود که ادعا شد به دلیل جاسوسی در پرونده ترور شهید هنیه دستگیر شده است.

این ادعا لحظه‌ای پس از انتشار و با حضور حسن کرمی در محل کار خود در مقر فرماندهی یگان‌های ویژه تکذیب شد.

چه کسی هنیه را ترور کرد؟

تکذیب شایعه دستگیری معاون شهردار تهران

نفر بعدی که برخی در توییتر شایعه بازداشتش را مطرح کردند محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی شهرداری تهران بود.

با توجه به حضور اسماعیل هنیه در برج میلاد در شب قبل از ترور، برخی از توکلی زاده به عنوان یکی از افراد بازداشت شده در این پرونده یاد کردند.

این شایعه هم ساعتی نکشید که تکذیب شد و توکلی زاده با حضور در محل کار خود به شایعات پایان داد.

چه کسی هنیه را ترور کرد؟

یک ترور و چندین نام

تنها نام این دو مسئول در شبکه‌های اجتماعی به عنوان بازداشتی‌های پرونده ترور مطرح نبود و نام‌های متعددی در شبکه های اجتماعی تحت عنوان افراد نفوذی مطرح شد،  باید منتظر ماند تا بررسی‌های نهاد‌های امنیتی به پایان برسد و تا آن زمان به نظر می‌رسد نباید برای این گمانه زنی‌های توییتری که اغلب حاصل شیطنت های سیاسی و امنیتی هستند، اعتباری در نظر گرفت.

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر