کد خبر: 194731
A
یک حقوقدان تحلیل کرد؛

چرا حکم سپیده رشنو تعلیق شد؟

علی‌رغم انتشار خبر تعلیق اجرای مجازات حبس «سپیده رشنو»، کمتر رسانه‌ای به علت تعلیق اجرای حکم اشاره کرده است. محمد هادی جعفرپور، حقوقدان و وکیل دادگستری، در یادداشتی اختصاصی برای دیده‌بان ایران، به این موضوع پرداخت.

چرا حکم سپیده رشنو تعلیق شد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، محمد هادی جعفرپور، حقوقدان و وکیل دادگستری در این یادداشت نوشت:

«براساس ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری، چنانچه درخواست اعاده دادرسی محکوم علیه پذیرفته و رای دیوان مبنی بر تجویز اعاده دادرسی باشد، اجرای حکم تا صدور حکم از شعبه هم‌عرض متوقف می‌شود. 

عطف به مقررات یادشده، براساس آنچه برادر سپیده رشنو در شبکه X راجع به ثبت درخواست اعاده دادرسی او بیان کرده است مبنی بر این که «طبق احضاری که کرده‌ بودن، همراه وکیل و سپیده امروز به اجرای احکام مراجعه کردیم. اجرای حکم تا ۱۳ مرداد به تعویق افتاد. اعاده دادرسی دوم ثبت شده و امیدواریم با تغییر عنوان اتهامی پرونده‌ دوم حبس تعلیقی پرونده اول به اجرا درنیاد»، لذا در حال حاضر اجرای مجازات حبس سپیده رشنو متوقف شده یا به تعویق افتاده است.

لذا اصطلاح یا ادعای تعلیق مجازات نسبت به حکم سپیده رشنو صحیح نبوده است، چراکه تعلیق مجازات شامل موردی است که قاضی صادرکننده‌ حکم مستند به ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی حکم به تعلیق اجرای مجازات می‌دهد .

لازم به توضیح است سپیده رشنو پیشتر یک مجازات تعلیقی داشته که براساس مواد ۵۲ و ۵۰ قانون مجازات اسلامی، چنانچه محکوم علیه در مدت تعلیق مرتکب جرم شود، تعلیق مجازات منتفی و محکوم علیه مکلف به تحمل کیفر است.

لذا همانطور که برادر سپیده رشنو گفته است، آنچه در پرونده اخیر وی حائز اهمیت بوده، آنجاست که در صورت عدم پذیرش اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور و قطعیت حکم محکومیت وی، مجازات معلق‌شده‌ پرونده‌ی پیشین او نیز به اجرا در می‌آید.»

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر