برتری نسبی پزشکیان به جلیلی در گوگل ترندز اینستاگرام
بررسی روند گوگلترندز و اینستاگرام از برتری نسبی پزشکیان به جلیلی حکایت دارد؛ با این حال این وضعیت را در شرایطی میتوان به واقعیت انتخابات مرحله دوم تطبیق داد که میزان مشارکت بالا برود.
به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ اگر تحلیلهای آماری را در هفتههای اخیر دنبال کرده باشید، شاید متوجه شده باشید که نتایج مرحله اول انتخابات که روز شنبه ۹ تیر اعلام شد، نزدیکی زیادی به توجه کاربران موتور جستوجوی گوگل به دو نامزد اصلی (مسعود پزشکیان و سعید جلیلی) و سهم لایک کاربران اینستاگرام به نامزدها داشته است. از آنجاییکه گوگل و اینستاگرام شاهد بیشترین حضور کابران ایرانی در فضای مجازی هستند، رفتار کاربران آنها را میتوان معیار بهتری در مقایسه با شبکههای کمجمعیتی مانند توییتر فارسی یا شبکههای داخلی مانند ایتا دانست که شاهد حضور سازمانیافته طرفداران گروهی خاص هستند.
در نمودار ۱، روند جستوجوی پزشکیان (آبی) و جلیلی (قرمز) را در سرویس گوگلترندز میبینید. سهم توجه به جلیلی از ساعت ۲۲ پنجشنبه ۷ تیر (شب انتخابات) تا بامداد ۸ تیر ناگهان افزایش یافت، اما از صبح انتخابات این پزشکیان بود که دوباره بیشترین سهم توجه را به خود جلب کرد. صبح ۹ تیر با اعلام مرحلهای نتایج انتخابات، سهم توجه به این دو نفر تقریبا همسان شد و پس از اعلام قطعی نتایج، دوباره پزشکیان پیش افتاد.
نمودار ۱ - روند توجه کاربران گوگل به مسعود پزشکیان و سعید جلیلی طی ۷ روز اخیر. برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ
با فرو نشستن موج شگفتی از اعلام نتایج و بهتزدگی از مشارکت پایین مردم در انتخابات مرحله اول، سهم توجه نسبی به این دو نامزد با اختلافی نهچندان زیاد ادامه یافت. همانطور که در نمودار میبینید، با برگزاری مناظرهها، توجه عمومی حتی از مرحله اول انتخابات نیز بالاتر رفت و بهخصوص پس از مناظره دوم (دیشب، ۱۲ تیر) به اوج خود رسید. همانطور که میبینید، هماکنون پزشکیان توانسته توجه بالاتری را نسبت به جلیلی جلب کند.
در جدول ۱، سهم توجه نسبی به نامزدها را در استانهای مختلف میبینید. میانگین این آمار در سطر «ایران» ذکر شده و از برتری پزشکیان نسبت به جلیلی حکایت دارد.
نمودار ۲ - سهم لایک و کامنت در اینستاگرام. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.
همانطور که میبینید، هر دو از برتری نسبی پزشکیان به جلیلی حکایت دارند؛ با این حال این وضعیت را در شرایطی میتوان به واقعیت انتخابات مرحله دوم تطبیق داد که میزان مشارکت بالا برود؛ درغیراینصورت جمعیت شرکتکننده به الگوی حاکم بر شبکههای اجتماعی داخلی مانند ایتا و روبیکا نزدیک میشود که طرفداران سازمانیافته سعید جلیلی آن را در کنترل دارند.