کد خبر: 191367
A

نمایشگاه غیرقانونی بین المللی تهران

طی چنددهه اخیر عادی شدن، نادیده گرفتن و از همه مهمتر بی‌اهمیتی و نداشتن راهکار منطقی و درست برای رفع معضلات روزمره به ویژه مشکلات و دغدغه‌های تکراری مردم، تبدیل به بزرگترین درد جامعه تبدیل شده از سوی دیگر فقر و نداشتن مهارت تصمیم گیری واحد و بی‌توجهی مسئولان برای حل و فصل یک مشکل بزرگ مردم را کلافه و مستاصل کرده است.

نمایشگاه غیرقانونی بین المللی تهران

دیده بان ایران- اکرم قدرت: طی چنددهه اخیرعادی شدن، نادیده گرفتن و از همه مهمتر بی‌اهمیتی و نداشتن راهکار منطقی و درست برای رفع معضلات روزمره به ویژه مشکلات و دغدغه‌های تکراری مردم، تبدیل به بزرگترین درد جامعه تبدیل شده از سوی دیگر فقر و نداشتن مهارت تصمیم گیری واحد و بی‌توجهی مسئولان برای حل و فصل یک مشکل بزرگ مردم را کلافه و مستاصل کرده است.

یکی از این مشکلات حل ناشدنی طی این سال‌ها بخاطر تعارض در تصمیم‌گیری مدیران، نمایشگاه بین المللی تهران است برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران معضلات زیادی ایجاد کرده  آلودگی هوا چندبرابری، ایجاد ترافیک سرسام‌آور، اختلال در معابر بزرگراهی، درگیر کردن شبکه معابر اطراف،‌ نبود دسترسی مترو به نمایشگاه، نبود پارکینگ مناسب و کافی،‌ سردرگمی شهروندان، اتلاف وقت، ایجاد نارضایتی عمومی به ویژه برای محلات همجوار، غرفه‌داران و بازدیدکنندگان شهرستانی از جمله مشکلات برگزاری نمایشگاه درچمران است که توسط مسوولان مربوطه عادی شده و هیچ اقدام اساسی حتی از طرف پلیس راهور هم صورت نمی‌گیرد.

ترافیک سرسام آور به دلیل برگزاری نمایشگاه، شبکه بزرگراهی و شریان تردد خودروها را دچار مشکل کرده و به سایر خیابان‌ها شهر نیز سرایت می‌کند شورای شهر تهران هم در واکنش به ترافیک سنگین معابر اطراف نمایشگاه‌‌‌ بین‌المللی تهران در زمان برگزاری نمایشگاه، اعلام کرده برای جلوگیری از ایجاد نمایشگاه‌‌‌های پرتردد در این محل تلاش کردیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده است!

همچنین شورای اسلامی شهر تهران هرگونه تبلیغ برای رویدادهایی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در خیابان سئول برگزار می‌شود را  ممنوع اعلام می‌کند.

بدون شک این تصمیم شورای شهر تهران به‌ نوعی حذف صورت مساله است زیراکه بدیهی است با حذف تبلیغات رویداد‌های نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی تهران، معضلات ترافیکی آن منطقه حل نخواهد نشد به دلیل اینکه تبلیغات نمایشگاهی در تمام دنیا برای شرکتهای تولیدکننده و خدماتی دراولویت قرار دارد بنابراین این تصمیم‌گیری فقط به ضرر و زیان فعالان و شرکت‌های غرفه‌دار در نمایشگاه ضمن در نظرگرفتن هزینه‌های گزاف نمایشگاهی و شرایط نابسامان اقتصادی کشور است. در نتیجه شرکت نمایشگاهی کماکان سودهای کلان را نصیب خود کرده  و مردم به خاطر رقابت یا حفظ منافع یک شرکت با معضلات عدیده و سختی‌های فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند.

بحث جابجایی نمایشگاه بین المللی تهران از منطقه اوین به خارج از شهر تهران به عنوان شهر آفتاب سال‌ها است که مطرح بوده و شهرداری و شورای شهر در حد مصاحبه و سخنرانی به دنبال اجرای آن بوده اما دولت‌ها مخالف آن هستند.

طرفداران برگزاری نمایشگاه خیابان سئول به زیرساخت‌های خوب، استاندارد و دسترسی  به لحاظ مکانی اشاره دارند آنها کاهش شدید آمار بازدیدکنندگان ودر نهایت اتلاف منابع برگزاری درنمایشگاه‌ شهر آفتاب را پیش بینی کرده‌اند.

علاوه براین، مسافت طولانی شهر آفتاب از مرکز شهر و مشکلات تردد بازدید کنندگان از نمایشگاه را دلیل دیگری بر استقبال نکردن از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در این مکان اعلام می‌کنند.

ترافیک بسیار سنگین و فرساینده اتوبان نواب و سایر اتوبان‌های منتهی به سایت نمایشگاهی شهر آفتاب به خاطر وجود گورستان بهشت زهرا در تمامی روزهای سال به خصوص در روزهای تعطیل، پنجشنبه و جمعه نیز از دلایل دیگر مخالفت آنها برای برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب محسوب می‌شود.

تا حدی‌که از نظر متخصصان صنعت نمایشگاهی، در مورد شهر آفتاب مکان‌یابی غلط صورت گرفته است!

از سوی دیگر طرفداران برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب ترافیک سرسام آور سئول و تسری آن به دیگر نقاط شهر در ایام برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و فصلی را مطرح کرده و از زیرساخت‌های شهر آفتاب، نبود ترافیک در این مکان و درآمد زایی پایدار برای شهر و شهرداری  دفاع می‌کنند.

بااین وجود، براساس مستنداتی از سوی کمیسیون زیربنایی دولت، استانداری تهران، شورای عالی ترافیک و همه نهادهای مسوول، شرکت نمایشگاههای بین المللی تهران باید به محل نمایشگاهی احداث شده  شهر آفتاب انتقال یابد.

اما چندین سال است که سوال بسیاری از فعالان اقتصادی و بازدیدکنندگان درباره علت تاخیر در اجرای این وظیفه قانونی از سوی دستگاه‌های مربوطه، بدون پاسخ مانده در حالی‌که برای فضای ساخته  و رهاشده در شهر آفتاب سالانه میلیاردها تومان هزینه می شود.

جالب اینجاست با وجود سنگین شدن ترافیک در مسیرهای ورودی و خروجی نمایشگاه و وقوع مشکلاتی برای شهروندان در حوزه دسترسی به بیمارستان و آمبولانس در مواقع ضروری نیز پلیس راهور هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

باید اذعان کرد همیشه بهانه‌ای برای عدم انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب با وجود سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای طراحی و احداث مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب وجود داشته، همچنان شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر هستیم و گام مؤثری در زمینه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برداشته نشده است.

در پایان سوال مهم و اساسی مردم این است چرا و به چه دلیل همه مسوولان سکوت می‌کنند و همه چیز عادی به نظر می‌آید؟؟؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر