کد خبر: 191283
A
دیده بان ایران بررسی کرد؛

مقایسه آمار مشارکت و آرای باطله دو انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳

مقایسه آمار مشارکت و آرای باطله دو انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با وجود این که میزان آرای باطله نسبت به دوره سیزدهم کاهش یافت، ولی مقدار مشارکت هم با احتساب آرای باطله و هم بدون احتساب این آرا از دوره قبلی کمتر بوده است.

مقایسه آمار مشارکت و آرای باطله دو انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، براساس آمار رسمی اعلام‌شده توسط وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که در آن انتخابات، ۲۸ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۵۰۵ نفر معادل ۴۸.۳ درصد واجدین شرایط مشارکت کردند.

حال آن که در انتخابات ۱۴۰۰، ۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۸۸ رأی باطله به صندوق‌ها ریخته شد که معادل ۶.۳ درصد کل واجدان شرایط و معادل ۱۳.۱ درصد کل آرای مأخوذه بود.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ به عبارت دیگر، در انتخابات ۱۴۰۰، آمار مشارکت بدون احتساب آرای باطله ۴۲ درصد بود؛ یعنی ۴۲ درصد واجدین شرایط، رأی صحیح به صندوق‌ها انداختند.

اما در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که از میان آن‌ها ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر معادل ۳۹.۹ درصد در انتخابات شرکت کردند.

نکته قابل توجه این که تعداد آرای باطله در انتخابات دیروز به شکل محسوسی از انتخابات سه سال پیش کمتر بود؛ به نحوی که در انتخابات ۱۴۰۳، یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رأی باطله معادل ۱.۷ درصد کل واجدین شرایط و ۴.۳ درصد کل آرای مأخوذه به صندوق‌ها ریخته شد.

با این حساب، اگر آرای باطله را از کل آمار مشارکت در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری کم کنیم، خواهیم دید که در انتخابات روز گذشته، ۳۸.۲ درصد واجدان شرایط، رأی صحیح به صندوق انداختند‌.

بنابراین می‌توان گفت که در انتخابات دیروز، کل مشارکت ۸.۴ درصد نسبت به دوره قبل کاهش یافته و مقدار کاهش مشارکت بدون احتساب آرای باطله نیز ۳.۸ درصد بوده است.

منبع: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر