کد خبر: 190039
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد:

نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: کاندیدها در مناظره اول دچار خودسانسوری بودند/ احتمالا پس از نیمه اول پورمحمدی تذکر گرفت/ صحیح نیست به علت حادثه هلیکوپتر، عملکرد دولت را سفید نشان دهیم/ ماموریت دو کاندیدای پوششی، کوبیدن پزشکیان و حمله به پورمحمدی بود

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن سازندگی در تحلیل خود از عملکرد پزشکیان در مناظره اول به دیده‌بان ایران گفت: به باور من تاکنون موفق نشده‌اند که آنطور که باید رضایت‌بخش صحبت کنند. باید مدنظر قرار داد که ما دو دسته مسئله داریم؛ مطالبات مردم و نیازهای کشور. آقای پزشکیان باید صراحتا از مذاکره با آمریکا و تضمین اجرای قانون اساسی و حقوق شهروندی مردم سخن بگویند.

نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: کاندیدها در مناظره اول دچار خودسانسوری بودند/ احتمالا پس از نیمه اول پورمحمدی تذکر گرفت/ صحیح نیست به علت حادثه هلیکوپتر، عملکرد دولت را سفید نشان دهیم/ ماموریت دو کاندیدای پوششی، کوبیدن پزشکیان و حمله به پورمحمدی بود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی دوشنبه شب برگزار شد. مناظره‌ای که به باور متخصصان این حوزه و عموم مردم، نه تنها برنامه‌ اقتصادی از سوی کاندیدها مطرح نشد بلکه در گرم کردن تنور انتخابات هم موفق عمل نکرد.

ساختار مناظرات نتیجه‌ای را به همراه نمی‌آورد

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در انتقاد از ساختار این دوره مناظرات انتخاباتی به دیده‌بان ایران گفت: «رفتارهایی که در کشور نشان داده می‌شود بخشی الگو گرفته از کشورهایی است که در آن زمینه قدمت بیشتری از ما دارند؛ از جمله مناظرات اما باید درنظر داشت که شرایط ما مثل هم نیست. نمونه مشخص آن آمریکاست که در نهایت دو کاندیدای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با یکدیگر مناظره می‌کنند. از آنجایی که دو نفر هستند فرصت کافی برای تجزیه و تحلیل موضوع دارند تا بیننده و شنونده را اقناع کنند.»

وی ادامه داد: «در تعریف «کلمه» آورده‌اند که به عبارتی گفته می‌شود که چنان فایده‌ای به شنونده برساند که او را به سکوت وادار کند. در مناظرات هم اگر می‌خواهیم مناظره نشان دهنده مواضع، توانایی، آینده و نحوه عملکرد کاندیدا باشد باید فرصت به حدی باشد که شنونده قانع شود. بحث اقتصاد که موضوع مهمی است و درباره مواردی همچون نقدینگی، تورم، و نرخ رشد اقتصادی پرسش مطرح شد، به هر کاندیدا 4 دقیقه فرصت پاسخ داده شد. در حالی که این مسائل چنان گسترده هستند که امکان توضیح درباره راهکارها وجود نداشت. این سیستم برای مواردی نتیجه می‌دهد که دو حزب و دو کاندیدا بخواهند با یکدیگر رقابت کنند نه شش نفر. ضمن اینکه مناظرات از هشت شب شروع می‌شود که نیم ساعت پس از نماز مغرب است و تا ساعت 12 شب به طول می‌انجامد. از این رو مردم هم برای تنظیم وقت خود با مناظرات به مشکل بر می‌خورند. در مجموع ساختار، شکل و شیوه اجرا این مناظرات نتیجه نمی‌دهد.»

کاندیداها به شدت دچار خودسانسوری بودند

نمازی درباره ایراد دیگر مناظره اخیر مطرح کرد: «کاندیداها به شدت دچار خودسانسوری بودند. مطالب را نمی‌توانستند مطرح کنند و اگر هم مطرح می‌کردند به صورت ناقص بود و نگران بودند که به جایی بر نخورد. مثلا وقتی می‌خواستند درباره معضل نقدینگی صحبت کنند، نمی‌توانستند به درستی علت و عوامل نقدینگی را بیان کنند. از این رو برای بیننده هم تبیین نمی‌شد.»

این نماینده اسبق مجلس در پاسخ به اینکه آیا نامزدها توانستند برنامه اقتصادی خود را تبیین کنند، گفت: «یکی دیگر از ایرادها این بود که کسی خود را فاعل نمی‌دانست و افعالی را به کار نمی‌برد تا برنامه خود را توضیح دهد. در وهله اول عمکرد گذشتگان را زیر سوال می‌بردند و بعد هم که می‌خواستند مسئله را ادامه دهند، می‌گفتند باید این کار بشود. درصورتی که آن‌ها کاندیدا هستند و هشتم تیر یکی از آن‌ها به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود. باید بیان می‌کردند که برای کنترل تورم، رشد اقتصادی، اشتغال و... می‌خواهند چه اقدامی انجام دهند. این دو مورد مناظرات را بی‌خاصیت می‌کرد و بیننده نمی‌توانست تشخیص دهد که فرضا برنامه آن‌ها برای کنترل تورم چیست؟»

وی ادامه داد: «آقای قالیباف که نمی‌گفتند تورم واقعی چند است، آقای قاضی زاده که ادعا می‌کرد اصلا تورمی وجود ندارد و آقای زاکانی هم می‌گفت که نقدینگی باید وجود داشته باشد. کسی نمی‌گفت که نرخ واقعی تورم چند است و برای کاهش آن می‌خواهند چه کنند.»

زاکانی ادعای دروغین مطرح می‌کرد

نمازی با اشاره به ادعای غلط زاکانی، بیان کرد: «بحث دیگر این بود که آقای زاکانی از خود تعریف می‌کرد و گذشته را زیر سوال می‌برد. ایشان به اشتباه، حُسن را به عنوان ایراد بیان می‌کرد. مثلا ما در مجلس ششم در ماده چهار برنامه چهارم تصویب کردیم که برای هدفمند کردن یارانه‌ها و رقابتی کردن عرصه اقتصاد، باید به صورت پلکانی از سال 84 قیمت بنزین، نفت و گاز واقعی شود. همچنین تصویب کرده بودیم که درآمد حاصل از این محل صرف چه مواردی شود. اما ایشان گفتند در بند فلان ماده سه برنامه چهارم می‌خواستند قیمت‌ها را بالا ببرند که ما جلویش را گرفتیم. در حالی که قسمت اول اشتباه بود و اصلا ماده سه نبود بلکه ماده چهار بود. از طرفی ما می‌خواستیم معضلی را حل کنیم و آن رقابتی کردن عرصه اقتصاد بود. این آقایان در مجلس هفتم شعار دادند که ما می‌خواهیم قیمت 16 کالا را ثابت نگه داریم. این کار را کردند و ماده چهار را از برنامه هفتم حذف کردند اما بعد از چند ماه متوجه اشتباه خود شدند و دوباره قیمت‌ها را بالا بردند. ایشان دروغ گفتند و از آن طرف به آقای پزشکیان هم حمله می‌کنند.»

اینکه به علت حادثه هلیکوپتر، دولت آقای رئیسی را سفید نشان دهیم، صحیح نیست

 این عضو حزب کارگزاران در واکنش به عدم نقد دولت سیزدهم از سوی کاندیدها بیان کرد: «به باور من عرصه رقابتی نبود. اگر عرصه رقابتی بود عدالت رعایت می‌شد. به همین دلیل هم نمی‌توانیم نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کنیم. عوامل حاشیه‌ای زیاد است و برای همه کاندیدا برابر نیست. این مناظره هم شرایط رقابتی برابری را فراهم نکرد. برخی آمده بودند تا آقای پزشکیان را بکوبند و آقای پورمحمدی را محکوم کنند. از آنجایی هم که پوششی بودند از خود برنامه‌ای ارائه نمی‌دادند. محور سخنان آقای قاضی‌زاده هاشمی بر این بود که از دولت آقای رئیسی حمایت کند و کسی هم نبود که از ایشان بپرسد که مگر آقای رئیسی وعده نداد که سالی یک میلیون شغل ایجاد کند و سالی یک میلیون مسکن بسازد؟ مگر آقای رئیسی وعده تورم تک رقمی را نداد؟ کدام یک از وعده‌های ایشان عملی شده است؟ اینکه بگوییم چون حادثه برای ایشان رخ داده و بخواهیم سیاهی را سفید کنیم درست نبود. بنابراین عیب این مناظره عدم رقابتی بودن آن است.»

احتمالا پس از نیمه اول به پورمحمدی تذکر داده شده است

نمازی در پاسخ به اینکه علت خودسانسوری نامزدها تذکر آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، گفت: «قطعا تذکر رهبری موثر است. به هر حال به کاندیدها گفته می‌شود که به مواردی نباید ورود پیدا کنند. مثلا رهبری اصرار دارند که کسی نقطه ضعف نگوید. اثر اصلی دیگر فشارهایی است که بر کاندیدا وجود دارد که اگر مواردی را مطرح کند، رایش کم نمی‌شود اما تاثیری برایش نخواهد داشت. مثلا آقای پورمحمدی در نیمه اول بسیار محکم از مشکلاتی مانند تحریم صحبت می‌کرد ولی پس از استراحت دیگر صحبتی از این مسائل به میان نیاوردند که من گمان می‌کنم پشت پرده به ایشان تذکری داده باشند.»

 وی تاکید کرد: «یکی از کارهایی که در این مناظرات می‌تواند مردم را خوب راهنمایی کند، تحلیل مشکل و بعد ارائه راهکار برای حل آن است اما دیدیم که نه مشکل به درستی تحلیل و نه به درستی برای مردم تبیین شد. مثلا تورم توضیح داده نشد؛ اینکه چگونه محاسبه می‌شود؟ ارقامی که برای تورم ارائه می‌شود واقعی است؟ یا آن اقلامی که براساس گران شدن آن‌ها تورم محاسبه می‌شود، اقلامی مانند کالاهای اساسی، مسکن و... است که مردم با آن سر و کار داشته باشند؟ یا مثلا بحث کسری بودجه باید درست تحلیل می‌شد. اکنون برای جبران کسری بودجه پول را بدون پشتوانه چاپ می‌کنند و بعد هم نقدینگی و تورم ایجاد می‌شود. در صورتی که ستون درآمدها باید از فعالیت‌های اقتصادی دولت حاصل شود. مشکلات درست تحلیل نمی‌شود و بدتر از آن کاندیدها برای پرسش‌ها راهکاری ارائه نمی‌دادند.»

ماموریت دو کاندیدای پوششی، کوبیدن پزشکیان و حمله به پورمحمدی بود

این فعال سیاسی درخصوص پوششی بودن زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: «صحبت‌های زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی نشان می‌دهد که پوششی هستند و نیامدند که تا آخر بمانند. آن‌ها در بین راه به نفع کسی کناره‌گیری می‌کنند. ماموریت‌شان این است که در درجه اول آقای پزشکیان را بکوبند و بعد هم به آقای پورمحمدی حمله کنند.»

وی همچنین با اشاره به عملکرد پزشکیان در مناظره اخیر، گفت: «آقای پزشکیان سعی می‌کرد ناکارآمدی دستگاه اداری کشور را زیر سوال ببرد که حتی اگر برنامه خوب باشد ولی مجریان توان و تعهد اجرای آن را نداشته باشند، برنامه به نتیجه نمی‌رسد. گرچه آقای پزشکیان برنامه را هم زیر سوال برد و گفت که برنامه مشکل دارد. محور صحبت‌های ایشان این بود که سیستم، توانایی حرکت به سمت رشد هشت درصدی را ندارد. اگرچه خود برنامه‌ هم نمی‌تواند رشد را ایجاد کند؛ چگونه می‌توانیم رشد نزدیک به دو درصد و فرضا با بالا رفتن درآمد نفت، پنج درصد را به هشت درصد برسانیم؟ کمااینکه بانک جهانی هم پیش‌بینی کرده است که سال آینده رشد اقتصاد ما کاهش پیدا خواهد کرد.»

نمازی افزود: «آقای زاکانی که بانک جهانی را شاهد آورد مبنی بر اینکه تایید کرده است ما رشد اقتصادی داریم، همین بانک جهانی گفته است که سال آینده کاهش رشد اقتصادی خواهیم داشت چراکه با تحریم‌های آمریکا و اروپا فروش نفت‌مان کمتر خواهد شد. بنابراین چطور و با چه برنامه‌ای رشد هشت درصدی را فراهم می‌کنند؟ وقتی نفت را نمی‌توانیم بفروشیم و نمی‌توانیم صادرات دیگری داشته باشیم، تمام درآمد را از طریق مالیات می‌خواهیم حاصل کنیم؟ اینها ابهاماتی است که روشن نشد.»

تعدادی از کاندیداها جدی نیامده بودند تا رئیس جمهور شوند

این نماینده پیشین مجلس همچنین در واکنش به صحبت‌های قالیباف و جلیلی در مناظره اول، بیان کرد: «آقای قالیباف که سال‌ها رئیس مجلس بودند و برنامه هفتم را تصویب کردند، نه در تورم و نه در نقدینگی و کسری بودجه واضح صحبت نمی‌کردند و کلی‌گویی می‌کردند. این یکی از ایرادات مناظره اول بود درصورتی که باید مصداقی صحبت کرد. من ندیدم آقای قالیباف واضح اعلام کند که برنامه‌اش چیست. آقای جلیلی هم نظری صحبت می‌کنند و تصورشان این است که کلاس درس دانشگاه است. شاید هم به این فکر نمی‌کند که ممکن است انتخاب شود و باید وعده‌هایش را اجرا کند. گویی تعدادی از کاندیدها جدی نیامده بودند تا رئیس جمهور شوند. اگر کسی می‌خواهد رئیس جمهور شود باید منطقی، قانع‌کننده، جدی و محکم صحبت کند ولی ما این امر را مشاهده نمی‌کردیم.»

نمازی درباره برنامه کاندیدها برای لغو تحریم‌ها عنوان کرد: «آقای پورمحمدی به علل و عوامل تقریبا پرداخت و یکی از علل را تحریم اعلام کرد ولی آقای قالیباف برخلاف آقایان پزشکیان و پورمحمدی به وضوح نگفتند که تحریم‌ها باید برچیده شود. آقایان زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی هم که می‌گفتند ما باید کاری کنیم که تحریم‌ها خنثی شود، درحالی که بیست سال است این حرف‌های بی‌پایه و اساس را تکرار می‌کنند اما امر قابل تحققی نیست.»

کاندیداها تاکنون نامی از مذاکره با آمریکا نیاورده‌اند

وی ادامه داد: «یکی از راه‌های برچیده شدن تحریم، موضوع هسته‌ای ماست. ما باید بتوانیم مطالبات و خواسته آژانس و کشورهای عضو آن را تامین کنیم تا مشکل تحریم‌ها لغو شود. یکی از راه‌های دیگر لغو تحریم مذاکره با آمریکاست. اما من در این مدت ندیدم که کاندیدا از مذاکره با آمریکا صحبت کنند و حتی نام آن را هم بر زبان نمی‌آورند. درصورتی که ما باید مذاکره کنیم چراکه مذاکره نشان دهنده قدرت نظام است. حکومتی صحبت از مذاکره می‌کند که قوی و به خود اعتماد به نفس داشته باشد که از پس مذاکره و ایجاد رابطه با آمریکا بر می‌آید.»

نمازی همچنین خاطرنشان کرد: «همین FATF که ما می‌خواهیم سرمایه‌گذار خارجی را به داخل کشور جذب کنیم اما سرمایه‌گذار چگونه می‌تواند سرمایه‌گذاری و انتقال مالی داشته باشد؟ باید پیمانکاران خارجی قوی به ایران بیایند تا پیمانکار داخلی هم فعال شود اما وقتی ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم مبادلات پولی و مالی داشته باشیم، چگونه می‌تواند کار کند؟ اینکه در بحث سیاست خارجی کلی‌گویی کنیم که باید تنش‌زدایی صورت گیرد (که از این هم نامی برده نمی‌شود)، فایده‌ای ندارد. مشکل‌ ما عدم رابطه با آمریکاست که این باید حل شود.»

پزشکیان تاکنون نتوانسته است عملکرد رضایت بخشی در جذب آرا داشته باشد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به اینکه آیا پزشکیان تاکنون توانسته است در جذب آرای قشر خاکستری تاثیرگذار باشد، گفت: «به باور من تاکنون نتوانستند. ایشان موفق نشده‌اند که آنطور که باید رضایت‌بخش صحبت کنند. اگر آقای پزشکیان سرفصل‌ها را تعیین می‌کرد و به سراغ آن می‌رفت، می‌توانستند موفق‌تر ظاهر شوند. باید مدنظر قرار داد که ما دو دسته مسئله داریم؛ مطالبات مردم و نیازهای کشور که این دو جنس متفاوتی دارند. مثلا یکی از مطالبات کشور عمران و آبادانی است. بعد از عمران و آبادانی نوبت توسعه و پیشرفت است که اولین نیازش پول است. دولت این پول را ندارد و بخش خصوصی هم که استقبال نکرده است. از طرفی سرمایه‌گذار خارجی هم چه در قالب دولت‌ها و چه در قالب اشخاص و شرکت‌ها نتوانستند به ایران بیایند.»

وی ضمن بیان اینکه مطالبات مردم و نیازهای کشور نیاز به اعتبار دارد که ما نداریم، افزود: «یکی از منابعی که می‌توانیم اعتبارمان را تامین کنیم صادرات نفت است که به دلیل تحریم‌ها امکانش فراهم نیست. تا تحریم‌ها لغو نشود، نمی‌توانیم نفت بفروشیم و صادرات عمده داشته باشیم. بنابراین اولین منبع درآمدی دولت صادرات است که انجام نمی‌شود. دومین آن هم جذب سرمایه است که چون امنیت اقتصادی نیست، سرمایه‌گذاری به کشور نمی‌آید. این نگرانی‌ها باید از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی رفع شود تا بخش مهمی از نیازهای پولی و مالی کشور از طریق سرمایه‌گذاری محقق شود. کاری که چین در آن موفق بوده است. چین با اینکه کشور کمونیستی است اما مهم‌ترین سرمایه‌گذاران در چین دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند. آقای پزشکیان اشاره کرد که بدون سرمایه‌گذاری خارجی کشوری نمی‌تواند پیشرفت کند اما باید واضح‌تر توضیح دهند.»

نمازی با تاکید براینکه پس از مسئله اقتصاد یکی دیگر از مطالبات مردم حقوق شهروندی است، گفت: «آقای پزشکیان باید به صراحت حقوق شهروندی را توضیح دهد و آن را تضمین کند. باید بگوید که من این کار را خواهم کرد. حقوق شهروندی در فصل سوم قانون اساسی به درستی تبیین شده است. یکی از اصول حقوق شهروندی اشتغال و بعد هم مسکن و آزادی برای همه افراد جامعه است. آزادی بیان، قلم و حق انتخاب است که ما در این زمینه هم مشکل داریم. باوجود نظارت استصوابی ما انتخاب آزاد نداریم. اگر در انتخابات فعلی کاندیدهای حداکثری تایید شده بودند چنین مشکلاتی نداشتیم.»

این فعال سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از مسائلی که آقای پزشکیان به آن اشاره نکردند که باید روی آن دست بگذارند، اجرای قانون اساسی است. در اصل 113 قانون اساسی عنوان شده که دومین مقام رسمی کشور رئیس جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی است. در اصل 121 رئیس جمهوری سوگند یاد می‌کند که پاسدار و مجری قانون اساسی باشد اما ایشان تاکنون به این مهم اشاره نکرده‌ است. من می‌توانم بگویم که بخش مهمی از مشکلات کشور عدول از قانون اساسی است. یکی از موارد عدول از قانون اساسی، خدشه‌دار شدن استقلال قوه قضائیه است. قوه قضائیه آنطور که انتظار می‌رود نتوانسته به صورت مستقل در محاکم قضایی رای دهد.»

نمازی ادامه داد: «یک قسمت دیگر عدول از قانون اساسی، موازی کاری است. حل کسری بودجه که مورد بحث در مناظره اخیر هم بود، دو راه عمده دارد؛ افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها به موازات یکدیگر است. ما مراکز موازی که بودجه‌های دولت را می‌بلعند، بسیار داریم. باید این مراکز موازی را حذف کنیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر