کد خبر: 189967
A
دیده بان ایران بررسی کرد؛

بازگشت امضاهای طلایی در دوره زاکانی/ صدور مجوز ساخت و سازهای سوال برانگیز در شهرداری

امضاهای طلایی به حوزه شهرسازی شهرداری تهران بازگشته است. حوزه شهرسازی شهرداری منبع درآمدی شهر مدیریت شهری بوده و خبرها حاکی از بازگشت امضاهای طلایی است.

بازگشت امضاهای طلایی در دوره زاکانی/ صدور مجوز ساخت و سازهای سوال برانگیز در شهرداری

دیده بان ایران- پریسا هاشمی: به نظر می‌رسد امضاهای طلایی به حوزه شهرسازی شهرداری تهران بازگشته است. حوزه شهرسازی شهرداری منبع درآمدی شهر مدیریت شهری بوده و خبرها حاکی از بازگشت امضاهای طلایی است.

بیشترین درآمد شهرداری از حوزه شهرسازی و با دادن تراکم‌ها کسب می‌شود. دسترسی شهرداران مناطق به این بخش از حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گذشته باعث ایجاد رانت‌های عجیب و غریبی شد و به قول معروف شهرفروشی‌ در دوره‌های گذشته به اوج خود برسد. در آن زمان برخی از پیمانکاران به جای مطالبات خود هولوگرام‌ دریافت می‌کردند. هولوگرام‌ها همان تراکم‌های سیار بود که به ساخت و سازها برج‌ها در کوچه پس کوچه‌های باریک و خیابان‌های عریض - بیشتر در مناطق شمالی شهر تهران - تبدیل شد.

پس از ورود اصلاح‌طلبان به حوزه شهری، محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و نجفی در قدم اول هولوگرام‌ها را متوقف کرد. چرا که گفته می‌شد در آخرین روزهای دوره قبل از نجفی هولوگرام‌ها به صورت فله‌ای صادر شده و باید راستی آزمایی شود. درست است که این راستی‌آزمایی عصبانیت برخی از رانت‌بگیران شهرداری را در پی داشت، اما در نهایت به ابطال بخشی از آن منتج شد.

پس از استعفای محمدعلی نجفی و برکناری محمدعلی افشانی در شهرداری، پیروز حناچی که بر مسند شهرداری تهران تکیه زد و برای متوقف کردن امضاهای طلایی شهرداران و کاسبان شهرداری، سیستم فروش تراکم را قفل کرد. حناچی از شورای عالی معماری و شهرسازی به شهرداری آمده بود و می‌دانست تراکم فروشی فراتر از طرح تفصیلی چه بلایی بر سر ابرشهر بی‌در و پیکر تهران به عنوان پایتخت ایران می‌آورد.

پس از روی‌کار آمدن علیرضا زاکانی، سیستم‌های شهرداری هک شد. برخی به صورت شائبه‌برانگیزی معتقد بودند که این هک برای باز شدن قفل‌های سیستم شهرداری است. حتی مصطفی میرسلیم، رئیس وقت کمیته شفافیت مجلس در آن زمان از اخراج عجیب حدود 9 مدیر در حوزه IT شهرداری خبر داد.

پس از آن که سیستم‌های شهرداری به حالت عادی بازگشت و مردم عادی دوباره با قفل‌های صدور پروانه در شهرداری روبرو شدند. اما حالا به نظر می‌رسد معاونت شهرسازی و معماری تصمیم گرفته که امضاهای طلایی برای فروش تراکم فراتر از طرح تفصیلی را به شهر تهران بازگرداند. آنها این امضاهای طلایی را در حالی به تهران بازمی‌گردانند که زیست‌پذیری آن اشباع شده و پایتخت‌نشینان با مشکلات عدیده‌ و حیاتی – مانند کمبود آب شرب، آلودگی هوا، ترافیک و... روبرو هستند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ روز 24 اردیبهشت امسال معاونت شهرسازی تهران دسترسی جدیدی برای شهرداران مناطق به وجود آورده که بتوانند برای املاکی که دستور نقشه آنها قبل از مرداد 98 است، مجوز صادر شود. البته برخی از اعضای شورای شهر تهران در صحن علنی از صدور مجوز ساخت و ساز برای املاکی خبر دادند که 20 و حتی بیشتر از 20 سال از مجوز آنها گذشته بود. علی‌ایحال با ابلاغ این نامه از سوی مجتبی طبقی، سرپرست اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهردازی تهران شاهد بازگشت امضاهای طلایی خواهیم بود.

منبع: سایت دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر