کد خبر: 189713
A

نماینده مجلس: کاندیداهای ریاست‌جمهوری زیر میز مجلس زدند

برخی از کارشناسان حوزه سیاست بر این عقیده‌اند که احتمال دارد کاندیداتوری نمایندگان مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری، بر فعالیت مجلس نوپای این دوره تاثیر بگذارد.

نماینده مجلس: کاندیداهای ریاست‌جمهوری زیر میز مجلس زدند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ احمد آریایی‌نژاد، نماینده ملایر، از جمله این افراد است که این احتمال را می‌دهد. او در گفت‌وگویی روند ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی کرده که به شرح زیر است:

*‌احتمال دارد حضور نمایندگان مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری بر روند و فعالیت مجلس، آن‌هم در روزهای ابتدایی این دوره تاثیرگذار باشد؟

در پاسخ باید بگویم هم امکانش وجود دارد و هم ندارد. رهبر ما افراد را از ورود قوه مقننه به قوه مجریه نهی کردند. ما تعهدی به مردم دادیم و به مجلس وارد شدیم، بزنیم زیر میز و به جای دیگری برویم و توجیهی کنیم که به نظر توده مردم آن را نمی‌پسندند. حتماً خودشان را راضی کردند و توجیهاتی دارند اما شخصا این شکل کار را نمی‌پسندم. شاید اگر به من هم بگویند وزارتی را قبول کنم سست و وسوسه شوم. اما باید یادمان باشد که کجا بودیم و چطور وارد مجلس شدیم. از سوی دیگر مطمئناً مقام رهبری هم رای می‌دهد.

درست است که نمی‌گوید به چه کسی رای می‌دهد اما مشخصاتی را اعلام می‌کند و دوستان ممکن است توجیهاتی بیاورند که شرایط کشور خاص است یا بگویند رهبری هم زمانی نماینده بوده و بعد از شهادت محمدعلی رجایی برای ریاست‌جمهوری اقدام کرده است. اما نمی‌گویند ایشان طی این سال‌ها اعلام کرده که «کسانی که تعهد دارند در قوه مقننه بمانند.» چرا قوه مجریه می‌روند؟ انشاالله که دوستان برای رضای خدا حرکت کردند و جواب آن را هم بگیرند. رسانه‌ها بهتر است در بین توده‌های مردم نه احزاب، افکارسنجی کنند تا مشخص شود مردم از این شکل کار راضی هستند؟

*‌به نظر شما چرا بعضی از نمایندگان ادوار و دوره دوازدهم اقدام به ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری کردند درحالی‌که برخی از آنها سابقه اجرایی هم نداشتند؟

ثبت‌نام اولیه باید محدودتر شود و شرایطی پیش‌بینی شود که هر کسی از ظن خود یار من نشود و به ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام نکند. باید شرایط ثبت‌نام تخصصی‌تر و تجربه در آن دخیل شود. وقتی 80 نفر ثبت‌نام می‌کنند و برخی از آنها انصراف می‌دهند، مشخص است که برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری فکر نکرده‌اند و دو، دو تا چهارتای حضور در انتخابات را به بعد از ثبت‌نام موکول می‌کنند. به نظر من باید قوانین انتخابات اصلاح شود.

*‌شما معتقدید که در این دوره‌ی مجلس هم قانون انتخابات مجددا اصلاح می‌شود؟

به نظر من باید این اصلاح صورت بگیرد. باید شرایط طوری باشد که هر کسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام نکند. اوایل انقلاب در روستاها هم برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کردند درحالی‌که زورشان نمی‌رسید حتی در روستای خودشان تبلیغات کنند ولی ثبت‌نام می‌کردند. باید قوانین انتخابات آسیب‌شناسی شود تا مشخص شود چرا این حجم ثبت‌نام می‌کنند درحالی‌که ۹۰ درصد آن‌ها ردصلاحیت می‌شوند. نه اینکه آن‌ها افراد بدی هستند بلکه صلاحیت آن‌ها احراز نمی‌شود. وقتی می‌گوییم ردصلاحیت شده برخی فکر می‌کنند که او خلاف کرده درحالی‌که در آن حد و سطح نیست.

*‌فکر نمی‌کنید اگر ثبت‌نام‌ها محدود شود، افراد خاصی در دایره قدرت قرار می‌گیرند و فرصت از دیگران گرفته می‌شود؟

این هم یکی از آسیب‌هایی است که باید بررسی شود. باید هر گرایش سیاسی یک نفر را وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری کند. اما جریان‌های سیاسی از این حربه استفاده کرده و چند کاندیدا وارد انتخابات می‌کنند تا اگر یک نفر، رد شد یک یا دو کاندیدا باقی بمانند. حزب باید فراتر از اساسنامه طرح و ایده‌ بدهد و برنامه‌های خود را تشریح کرده و پاسخگوی آن باشد. در حال حاضر انتخابات بیشتر رفیق‌بازی و یارکشی شده و برنامه‌ای از کاندیداها نمی‌خواهند. اگر شما برنامه‌ قابل اجرایی از کاندیداها دیدید به من بگویید.

منبع: هم‌میهن- پریسا هاشمی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر