رئیس صداوسیما: طبق نظرسنجی، با افزایش ۱۲ درصدی مشارکت قطعی در انتخابات و کاهش حدود ۲۰ درصدی عدم مشارکت قطعی مواجه بودیم
رئیس سازمان صداوسیما گفت: طبق نظرسنجی پس از شهادت رئیس جمهور و همراهان با افزایش ۱۲ درصدی مشارکت قطعی در انتخابات و کاهش حدود ۲۰ درصدی عدم مشارکت قطعی مواجه بودیم. او گفت: در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۱۳ درصد مشارکت قطعی و ۲۳ درصد کاهش عدم مشارکت قطعی تا الان داریم که کاملا گویای همه چیز است.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در نشست خبری با تبریک هلول ماه ذیالحجه و قبولی طاعات برای حاجیان گفت: شهادت دردناک رئیس جمهور را تسلیت عرض کنیم و اشارهای به حماسه بزرگ ملت ایران در بدرقه شهید جمهور کنیم که آزمون بزرگی بود که پست سر گذاشته شد.
وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی واقعی نظام به صورت واضح و آشکار در مقابل چشم جهانیان قرار گرفت و حماسه حضور در بدرقه شهدا خود را نشان داد.
جبلی افزود: این موضوع آزمون بزرگی هم برای ما در رسانه ملی بود تا صحنههای زیبای قدرشناسی مردم از رئیس جمهور شهید را نشان دهیم و به گواهی دیدگاه مردم حدود ۸۰ درصد مردم از عملکرد رسانه ملی در انعکاس صحنههای بدرقه شهدا تشکر کردند و آن را مقبول دانستند.
وی گفت: طبق نظرسنجی پس از شهادت رئیس جمهور و همراهان با افزایش ۱۲ درصدی مشارکت قطعی در انتخابات و کاهش حدود ۲۰ درصدی عدم مشارکت قطعی مواجه بودیم.
جبلی ادامه داد: در رویکرد تحولی صدا و سیما ما با رویکرد خط سبزی اقدام کنیم به این معنی که در برنامههای انتخاباتی صدا و سیما خود را محدود به و منحصر صرفا در رعایت خط قرمزها نکنیم. در یک بازه زمانی بسیار کوتاه سه چهار ماهه توانستیم دویست کانال تلویزیونی به تعداد حوزههای انتخابیه راه اندازی کنیم. این مصداق یکی از سرفصلهای سند تحول رسانه ملی است که با رویکرد خط سبزی اقدام کنیم. به این معنی که خودمان را محدود و منحصر صرفا در رعایت خط قرمزها نکنیم البته رعایت خط قرمزها لازم است. اما خطوط سبز را هم در نظر بگیریم عرصهها و صحنههایی را که میتوانیم بهتر و بیشتر و موثرتر عمل کنیم.
وی بیان کرد: مناظرات معطوف به مسائل اساسی کشور به خصوص برنامه هفتم است مناظرات به صورت پرسشهایی است که در برنامه از نامزدها پرسیده و در مدت معینی پاسخ خود را میدهند. میزان زمان مناظرات با توجه به اعلام نظر نهایی شورای نگهبان و تعداد نامزدها قابل تغییر است و محورهای اصلی مناظره از قبل در اختیار ستادهای آنها قرار خواهد گرفت.
جبلی گفت: هر نامزد محترم میتواند با حضور مشاوران خود در میزگرد خود شرکت کند و نخبگان با سلایق مختلف دانشگاهی آنها را مورد پرسش قرار خواهند گرفت که میز گردها در حوزههای مختلف حکمرانی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجه برگزار میشوند.
وی اضافه کرد: برنامه صف اول به کارنامه نامزدها میپردازد. برنامه گفت و گوی ویژه خبری هم به صورت مفصل به موضوع انتخابات میپردازد که هنوز شیوه برگزاری آن مشخص نشدهاست.
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: هر نامزد در برنامه بدون تعارف هم شرکت خواهند کرد. برای هر نامزد یک برنامه رو به دوربین برای معرفی خود خواهیم داشت که نامزدها میتوانند بعلاوه ظرفیت ملی به اندازه استانهای کشور برای هر منطقه یک معرفی رو به دوربین داشته باشند.
وی گفت: طراحی مناظرهها به این گونه است که از قبل از مغرب شروع خواهد شد و پیش بینی ما برای هر مناظره حداقل سه ساعت و نیم است.
جبلی ادامه داد: میزان زمان بستگی مستقیم به تعداد نامزدهایی که در مناظرات شرکت میکنند، دارد. ما هم منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم.
وی افزود: بلافاصله بعد از اعلام نامزدهایی نهایی تایید شده از سوی شورای نگهبان و اعلام رسمی توسط وزارت کشور مراسم قرعه کشی برگزار خواهد شد.
جبلی گفت: مجری مناظره مجری مناظره در حال بررسی است؛ اسامی مطرح شده در فضای مجازی و رسانهها گمانهزنی است و قطعی نیست.
وی ادامه داد: یکی دو روز قبل از برگزاری مناظره ها، مجری معرفی خواهد شد. سه میزگرد تخصصی خواهیم داشت و حداقل نود دقیقه برای میزگردها زمان در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان صدا و سیما بیان کرد: هر نامزد در یک برنامه بدون تعارف هم شرکت خواهد کرد دو مستند رادویی و تلویزیونی برای نامزدها در نظر گرفته شده است.
وی گفت: با توجه به اهمیت رادیو در اطلاع رسانی و مخاطبه با مردم با استفاده از امکانات رادیو دو مستند رادیویی به مدت زمان سی دقیقه در اختیار نامزدهای محترم خواهد بود.
جبلی گفت: یک برنامه رو به دوربین خواهیم داشت که نامزد محترم به معرفی خودش میپردازد.
رئیس سازمان صدا و سیما اضافه کرد: با عوامل تخریب فضای سالم تبلیغاتی برخورد و به عنوان رسانه ملی این مسائل را افشا خواهیم کرد و جلوی بروز لجنپراکنیها را خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: هر نامزد یک کانال ۲۴ ساعته تلوبیون در اختیار خواهد داشت که امکان پخش با اینترنت رایگان برای مخاطبین نیز وجود دارد.