انتقاد شدید هاشمی طبا از تجربه تبلیغات انتخاباتی/ برای رأیگرفتن، قربان صدقه مردم می روند و وعده سر خرمن می دهند
یک چهره اصلاح طلب معتقد است باید روشن شود که رئیسجمهور آینده اولا به چه روشی میخواهد به کار بپردازد و ثانیا اولویتهای او کدام است.
به گزارش سایت دیده بان ایران ؛بسیاری از مدیران در ردههای مختلف کشور و بسیاری از رهبران کشورهای مختلف از سیاست«دستش نزن بدتر میشود» پیروی میکنند و میگویند کارها خودش درست میشود. کم نبودهاند مدیرانی در 40 سال گذشته که تابع این روش بودهاند. مثال سادهای، موضوع «مدیریت نقطهزن» را روشن میکند. فرض کنیم تهران دارای بیش از 10 هزار نانوایی است و این صنف برای خود رئیس انتخاب میکند.
روش دیگر مثل برخی مسئولان که روزبهروز نوعا مقدارشان زیاد میشود، خود را اسیر اطرافیان کند و بدون پذیرش افراد به پشت میز خود و همراهان معدود پناه ببرد و بدون آنکه از ماوقع آگاه باشد، حسب نظر همراهان تصمیمگیری کند. از میان همه اشتغالات رئیسجمهور باید به مرجعیت ایشان در امور اجرائی اشاره کرد و آن اینکه با توجه به وقت محدود روزانه، رئیسجمهور نمیتواند وقت موسعی را صرف مسافرت و بازدید کند و چه بهتر که هرچه بیشتر بتواند افراد را به حضور بپذیرد و با آنان به سخن بنشیند.
به طور مثال معاون اول مسئول رسیدگی به وظایف وزرا و جلوگیری از اشتباهات و تسریع در امور محوله شود. فراموش نکنیم که وقت رئیسجمهور متعلق به همه مردم است و مختصکردن بخشی از آن برای اندک افراد نوعی هدردادن وقت است. اما موضوع دوم تشخیص اولویتها با رئیسجمهور است. اگر رئیسجمهور نتواند تشخیص اولویتهای کشور را داشته باشد، کار او به منزله کوبیدن آب در هاون است. مسائل کشور بسیار متنوع و پیچیده است و به جز کار سیستماتیک، هرگونه تلاش بیبرنامه و غیرمنظم کار را به سامان نمیرساند.
همین سیستم تولید برق و توزیع آن اگر از گردونه سیستماتیک موجود خارج شود، آنگاه به مسائلی مبتلا میشود که جبران آن ناممکن خواهد بود. و البته تجلی این امور در برنامههای تبلیغاتی نامزدهای ریاستجمهوری دیده میشود.
آن حسب تبلیغات و ارائه نظریات پوپولیستی و این مبنی بر مصلحت واقعی کشور و مردم است، بهعلاوه اگر ایشان میتوانند، اولویتها را نشان دهند و به مردم بگویند و در این باب توریه و تقیه هم نکنند، چراکه آنچه ما از امثال ایشان دیدهایم، اولویت را بر خرجکردن ایران به نفع توهمات خود میدانند و نه اولویت توسعه ایران و بهروزی مردم ایران. نامزدها در فرایند تبلیغات خود اولا مسائل اصلی کشور و اولویتهای آنها را به صورت مشخص ارائه دهند و همراه با آن راهحلهای مسائل یادشده و نوع برخورد با مسائل را به مردم بگویند، نه آنکه برای رأیگرفتن، قربان صدقه مردم بروند و وعده سر خرمن به آنان دهند. اگر نامزدی اولویتها و برنامهها و روش حل مسئله را گفت، احتمالا موفق خواهد شد، و الا از همین الان مردم قافیه را باختهاند.