داوطلبان ریاست جمهوری برای تصدی این مسئولیت برنامه ای ارائه کرده اند؟
محمدهای جعفرپور وکیل دادگستری در یادداشتی به اعمال مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی برای انتخاب ریاست جمهوری دولت چهاردهم و ثبت نام ۸۰ تن از چهرههای سیاسی_حکومتی برای انتخابات ۸تیرماه۱۴۰۳پرداخت و با طرحی پرسشی نوشت: سبب طرح این پرسش است که آیا شرایط برای اعمال مصوبه شورای نگهبان و آیین نامه مرتبط با احراز شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری فراهم است؟ با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۵ سیاستهای کلی انتخابات از سوی رهبر ابلاغ و در بند ۵-۱۰ آن سیاستها آمده است که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری باید توسط شورای نگهبان انجام بگیرد.مصوبهی شورای نگهبان در سال ۱۳۹۶ معیارها و شاخصهای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن را تعریف میکند
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدهای جعفرپور وکیل دادگستری در یادداشتی به اعمال مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی برای انتخاب ریاست جمهوری دولت چهاردهم و ثبت نام ۸۰ تن از چهرههای سیاسی_حکومتی برای انتخابات ۸تیرماه۱۴۰۳پرداخت و با طرحی پرسشی نوشت:
سبب طرح این پرسش است که آیا شرایط برای اعمال مصوبه شورای نگهبان و آیین نامه مرتبط با احراز شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری فراهم است؟
با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۵ سیاستهای کلی انتخابات از سوی رهبر ابلاغ و در بند ۵-۱۰ آن سیاستها آمده است که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری باید توسط شورای نگهبان انجام بگیرد.مصوبهی شورای نگهبان در سال ۱۳۹۶ معیارها و شاخصهای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن را تعریف میکند.بنا به این مصوبه شورای نگهبان هم در فرآیند ثبتنام داوطلبان و هم بررسی صلاحیتها اقدام میکند. در این مصوبه ۱۲ شرط برای تشخیص آن معیارها مشخص شده و از داوطلبان نیز خواسته میشود تا آن را مطالعه کنند. بر اساس این مصوبه علاوه بر ارائه ۴ مدرک مانند گواهی عدم سوء پیشنه کیفری و....لازم است شورای نگهبان مدیر و مدبر بودن نامزد مورد نظر را احراز کند در همین راستا هر یک از نامزدان باید نشانهها و دلایلی برای احراز این شرط ارائه کنند؛از جمله سوابق مدیریتی شخص مورد نظر بررسی می شود.اما مهمترین شرط ارائه برنامه و اسامی مشاوران است که بنا بر گفتهی سخنگوی شورای نگهبان این موضوع به صورت کلی بررسی خواهد شد و اعضای شورا وارد حیطه کارشناسی نخواهند شد؛ بنابراین ارائه برنامه و اسامی مشاوران برای تشخیص وصف مدیر و مدبر بودن داوطلبان، توسط اعضای شورای نگهبان است.
با این اوصاف و نظر به اینکه انتخابات ۸تیرماه در شرایطی برگزار خواهد شد که یکسال از دورهی ریاست جمهوری پیشین باقیمانده این پرسش مطرح است که مدعیان کرسی ریاست جمهوری چگونه ظرف یک ماه اخیر قادر به ارائه برنامه و برآورد توانایی مشاوران خویش هستند؟
آیا امکان طراحی یک برنامهی حداقل ۴ساله ظرف این مدت کوتاه میسر است؟
یکی از چالش های اعمال اصل ۱۳۱قانون اساسی با توجه به مصوبه ی شورای نگهبان همین مسئلهی ارائه برنامه از سوی نامزدان ریاست جمهوری است که بی نوعی سبب بی اعتباری این بند از مصوبه خواهد شد.