کد خبر: 187842
A

حزب توسعه ملی: مهندسی انتخابات توانست مجلس و دولت را در اختیار یک جناح سیاسی قرار دهد/ اکثریت مردم از شرایط کنونی اداره کشور ناراضی هستند

حزب توسعه ملی ایران اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لازمه حضور در انتخابات و موثر بودن صندوق رای را تحقق سه مولفه رقابتی و معنادار بودن انتخابات و صندوق رای، موثر بودن نتیجه انتخابات در اداره امور کشور و استقبال مردم از صندوق رای می‌داند».

حزب توسعه ملی: مهندسی انتخابات توانست مجلس و دولت را در اختیار یک جناح سیاسی قرار دهد/ اکثریت مردم از شرایط کنونی اداره کشور ناراضی هستند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حزب توسعه ملی ایران اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لازمه حضور در انتخابات و موثر بودن صندوق رای را تحقق سه مولفه رقابتی و معنادار بودن انتخابات و صندوق رای، موثر بودن نتیجه انتخابات در اداره امور کشور و استقبال مردم از صندوق رای می‌داند».

متن بیاینه این حزب به شرح زیر است:

مردم فهیم ایران

«نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس تاکنون، فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده و وقایع تلخ و شیرینی را پشت سر نهاده است. دلیل اصلی پایائی نظام در برابر سیل بنیان‌کن توطئه‌ها و هجمه‌های دشمنان خارجی در محیط پرآشوب خاورمیانه، پشتوانه مردمی آن بوده و بقای آن نیز در گرو تداوم این حمایت مردمی است.

با استناد به تجربه‌ها و شواهد می توان تحلیل و اذعان کرد که متاسفانه از رخداد وقایع تلخ آبان ۹۸ و حتی قبل از آن، روند اداره امور کشور به گونه ای بوده که فرسایشی چشمگیر درحمایت مردمی از نظام بوجود آورده است که نماد بارز آن، کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بود؛ به‌گونه‌ای که انتخابات اخیر مجلس، کمترین میزان مشارکت در همه انتخابات ادوار گذشته را داشت. هرچند حاکمیت با اعمال نظارت استصوابی حداکثری و مهندسی انتخابات توانست مجلس و دولت را در اختیار یک جناح سیاسی قرار داده و حاکمیتی یکدست را به بوجود آورد، اما این خالص‌سازی، به گواه همه شاخص های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داخلی و خارجی، موید این است که حاکمیت یکدست کارنامه ای جز ناکارآمدی و عقب ماندگی کشور از رشد و پیشرفت برجای نگذاشته است.

سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور فقید و همراهانش بخصوص نحوه اطلاع‌ رسانی عملیات نجات علت واقعه نشان بارزی از ناکارامدی در مدیریت کشور بود. علاوه بر کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر، با تکیه بر نتایج نظرسنجی های انجام شده هم می توان دریافت که اکثریت مردم از شرایط کنونی اداره کشور ناراضی بوده و قطعا ادامه اداره کشور با تکیه بر یک جناح و رای اقلیت، چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای را پیش‌روی قرار نمی دهد و حاصل ان، دامن زدن به شکاف های درونی جامعه و قطبی شدن و فرارمغزها و... خواهد بود‌ و کشور را از بهره مندی از همه امکانات و توان سرمایه های انسانی و مادی محروم خواهد ساخت. تجربه بشری اداره کشورها حاکی از آن است که فقط با ساماندهی نظام اداری و اجرائی کارآمد و بهره مندی از حداکثر امکانات و توانمندی نیروی مردمی می توان به رشد و توسعه دست یافت و این موضوع برای ایران، بدلیل جایگاه و شرایط محاطی و محیطی اش مضاعف است. امیدواریم حاکمیت با دریافت این امر، حساسیت انتخابات ریاست جمهوری در پیش روی را دریابد و آن را تبدیل به یک نقطه عطف و فرصتی برای بازسازی دوباره اعتماد مردم ناراضی و معترض به نظام سازد.

از نظر اصلاح‌طلبان، صندوق رای در کانون پروژه اصلاح‌طلبی قرار دارد و بهترین و کم هزینه ترین راه برای هر تحولی، صندوق رای و انتخابات است. به همین خاطر، اصلاح‌طلبان نمی توانند انتخابات را از دستور کار خودخارج کنند؛ اما لازمه حضور در انتخابات و موثر بودن صندوق رای را تحقق سه مؤلفه ذیل می دانند:

۱-رقابتی و معنادار بودن انتخابات و صندوق رای؛

۲-موثر بودن نتیجه انتخابات در اداره امور کشور؛

۳-استقبال مردم از صندوق رای؛

شروطی که نبود آنها باعث شد که اصلاح‌طلبان در انتخابات قبل حضوری معنی دار نداشته باشند. انتخابات پیش رو را که نتیجه آن، انتخاب رئیس‌جمهور، تشکیل دولت جدید و هدایت قوه مجریه است، نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا حتی با وجود محدودیت بسیار تحمیل شده بر ساختار حقیقی قدرت، رئیس جمهور می تواند با اتخاذ سیاست های درست و استفاده از همه نیروهای کارآمد و امکانات کشور، به کاهش مشکلات و رفع بسیاری از نارسایی های فعلی و بهبود زندگی مردم کمک کند. 

اما مسئولیت برگزاری یک انتخابات سالم و رقابتی و فراهم نمودن امکان حضور مردم به عهده حاکمیت است. حاکمیت باید امکان حضور کاندیداهای سلائق و گروه‌های مختلف را فراهم نماید. در صورت فراهم شدن این امکان از سوی حاکمیت، بدون‌شک اصلاح‌طلبان با کاندید اختصاصی خود، که مطالبات و دیدگاه های انها را نمایندگی کند، درانتخابات حضور می‌یابند و با احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور و جامعه، می‌کوشند مردم را که بواسطه اقدامات حاکمیت، بخصوص اعمال نظارت استصوابی، از صندوق و انتخابات ناامید شده و قهر کرده اند، قانع به حضور نمایند. بدون شک شرایط جاری در کشور، حاکمیت را در جایگاهی قرار داده است که اگر می خواهد اعتماد اکثریت مردم ناراضی و منتقد و معترض را بازسازی نماید باید شرایط انتخابات را به‌گونه ای سازمان و سامان دهد که پیام تغییر و امید به جامعه منتقل شود. اصلاح طلبان نیز باید بگونه ای عمل کرده و نامزدی را معرفی و حمایت کنند که پیام آور تغییر و امیددر اداره کشور باشد. در سایه این شرایط می توان امیدوار بود که یخ عدم مشارکت قسمتی از مردم شکسته شود و انتخاباتی با حضور حداکثری مردم برگزار و افق تازه ای بروی کشور گشوده شود.

حزب توسعه ملی بدون چشم داشت به نتیجه این انتخابات صرفا از نگاه تامین منافع ملی و فراهم شدن زمینه آشتی ملی ، انتخابات در پیش رو را فرصتی مغتنم و آزمونی تاریخی برای حاکمیت و همه نیروهای سیاسی برای نجات کشور می داند و امیدواریم که همه دلسوزان کشور بتوانند از این فرصت تاریخی برای نجات کشور از وضعیت نامطلوب کنونی بهره گیرند.

 حزب توسعه ملی ایران اسلامی

۸ خرداد ۱۴۰۳».

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر