کد خبر: 187824
A

ارگان مطبوعاتی اصولگرا: پایان آن همه شعار و کری خواندن و تندروی لیست امنا و صبح ایران همین بود؟

ارگان مطبوعاتی نزدیک به علی اکبر ولایتی با کنایه به نیروهای انقلابی نوشت: سقف رای تمام نمایندگانی که در لیست‌های امنا و صبح ایران در بهارستان حضور داشتند و رسایی به‌عنوان سرگروه این افراد طعنه‌ها و کنایه‌ها را متوجه هیات‌رئیسه مجلس می‌کرد؛ تنها 36 رای بوده است؟

ارگان مطبوعاتی اصولگرا:  پایان آن همه شعار و کری خواندن و تندروی لیست امنا و صبح ایران همین بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ارگان مطبوعاتی وابسته به دانشگاه آزاد و جریان اصولگرا(فرهیختگان)، نوشت: یا افرادی که در این لیست‌ها حضور داشتند، ترجیح دادند به کسی رای دهند که به جای دامن زدن به مجادلات سیاسی به دنبال پیشبرد امور مجلس و مدیریت آن باشند یا در سمت دیگر اساسا سقف رای این طیف همین 36 رای بوده است.

گزاره اصلی همچنان درمورد کنش سیاسی افرادی مثل رسایی به قوت خود باقی است؛ فاصله معناداری میان تحلیل‌ها و نگاه این طیف با فضای واقعی سیاست وجود دارد و تحلیل کاریکاتوری از فضای سیاست دارند و فضای ایتا را به جای فضای واقعی که در صحن علنی مجلس وجود دارد، مبنا قرار می‌دهند، این کار نهایتا منجر به این می‌شود که نتیجه‌ای برخلاف انتظار را شاهد باشند و واقعیت فضای سیاسی و اشتباه بودن تحلیل خود را در چنین برهه‌هایی به نمایش می‌گذارد.

در میان کاندیداهای ریاست‌مجلس منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه، دبیر شورای وحدت و نامزد مورد حمایت صبح‌ایران هم به چشم می‌خورد. منوچهر متکی توانست تنها 1.7 درصد از آرا را به خود اختصاص دهد. رای کم و عدم اقبال نمایندگان به منوچهر متکی چند نکته را مورد توجه قرار می‌دهد؛ متکی در این دوره از انتخابات مجلس علی‌رغم اینکه به‌عنوان سرلیست شورای وحدت در انتخابات مجلس شرکت کرد، علاوه‌براین رسما و با پذیرش چیزی تحت عنوان «میثاق‌نامه جبهه صبح ایران» به‌عنوان نامزد مورد حمایت صبح ایران در این لیست قرار گرفت و به بهارستان رفت.

بعد از کاندیداتوری او برای ریاست مجلس نیز این نگاه وجود داشت که او به‌عنوان نماینده مورد حمایت صبح ایران کاندیدای ریاست مجلس شده است. این امر را می‌شود یکی از مواردی دانست که موجب کاهش رای متکی در این انتخابات شده؛ منوچهر متکی از جمله افرادی است که سابقه وزارت امور خارجه را نیز داشت. وزن نام متکی امری است که خود به تنهایی می‌توانست موجب رای آوردن او در انتخابات مجلس شود، اما به‌نظر می‌رسد، شخص متکی، بدون توجه به جایگاه و وزن سوابق سیاسی خود در صف‌بندی جریانی قرار گرفت که اساسا سابقه‌ای در نقش‌آفرینی در معادلات سیاسی نداشته است.

براین اساس بی‌توجهی متکی به جایگاه و وزن سیاسی خود را می‌شود یکی از عوامل اصلی شکست یا کاهش رای قابل توجه او در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دانست، درحالی‌که اگر متکی تنها با اتکا به وزن و سابقه سیاسی خود برای کاندیداتوری ریاست‌مجلس اعلام حضور می‌کرده، شاید تعداد رای بیشتری از نمایندگان مجلس کسب می‌کرد، اما در واقعیت امر متکی در حفظ ویترین و جایگاه سیاسی خود چندان موفق عمل نکرد و تلاش کرد تا از حمایت گروهی برخوردار شود که عمر فعالیت سیاسی و تجربه آنها از فضای سیاست به یک ماه هم نمی‌رسید و در زمره گروه‌ها و جبهه‌های شب انتخاباتی قرار می‌گیرد که یک‌دفعه ظهور و بروز می‌کند. رای 2 درصدی متکی در کاندیداتوری انتخابات هیات‌رئیسه مجلس را می‌توان در ساده فهمی سیاست چند دسته از جمله منوچهر متکی و گروه‌هایی مثل جبهه صبح ایران مورد توجه قرار داد؛ این ساده فهمی در راستای درک نادرست از فضای سیاسی و عدم‌شناخت مواردی که برفضای سیاسی موثر است، ناشی می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر