کد خبر: 187151
A
دیده‌بان ایران بررسی می‌کند؛

نمایندگان مجلس یازدهم در دوره پسا نمایندگی به چه کاری مشغول می‌شوند؟/ از تدریس تا کار در بخش خصوصی؛ نمایندگان منتقد جایی در دولت هم ندارند

نمایندگان مجلس پیش از ورود به ساختمان بهارستان هر یک پیشه دیگری داشتند و پس از اتمام دوره نمایندگی هم یا به کار قبلی خود باز می‌گردند یا در دولت و زیرمجموعه آن مشغول می‌شوند. اما عرصه برای نمایندگان منتقد دولت هم تنگ‌تر شده و آن‌ها در دولت هم جایی ندارند. دیده‌بان ایران با چند تن از نمایندگانی که به دلیل رد صلاحیت یا عدم موفقیت در انتخابات از مجلس دوازدهم بازماندند، این پرسش را مطرح کرده است که پس از ترک بهارستان به چه کاری باز می‌گردند.

نمایندگان مجلس یازدهم در دوره پسا نمایندگی به چه کاری مشغول می‌شوند؟/ از تدریس تا کار در بخش خصوصی؛ نمایندگان منتقد جایی در دولت هم ندارند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ کمتر از یک ماه دیگر به خداحافظی نمایندگان مجلس یازدهم با صندلی‌های خود مانده است. از بین نمایندگان حاضر در مجلس یازدهم، ۱۰۴ نماینده در مجلس آینده حضور دارند و ۱۲۹ نماینده موفق به راه یافتن به دور بعد نشدند. ۳۲ نماینده نیز یا به دلیل شرایط سنی امکان کاندیداتوری نداشتند یا در دولت پست گرفتند و دوره نمایندگی خود را نیمه تمام گذاشتند و یا به دلیل رد صلاحیت، پشت سد سوی شورای نگهبان ماندند. نمایندگان مجلس پیش از ورود به ساختمان بهارستان هر یک پیشه دیگری داشتند و پس از اتمام دوره نمایندگی هم یا به کار قبلی خود باز می‌گردند یا در دولت و زیرمجموعه آن مشغول می‌شوند. اما عرصه برای نمایندگان منتقد دولت هم تنگ‌تر شده و آن‌ها در دولت هم جایی ندارند.

دیده‌بان ایران با چند تن از نمایندگانی که به دلیل رد صلاحیت یا عدم موفقیت در انتخابات از مجلس دوازدهم بازماندند، این پرسش را مطرح کرده است که پس از ترک بهارستان به چه کاری باز می‌گردند.

رشیدی کوچی: نه به دولت می‌روم و نه به سپاه

جلال+رشیدی+کوچی

جلال رشیدی کوچی از نمایندگانی است که شهرتش به دلیل موضع‌گیری‌ها و مخالفت‌هایی است که با طرح‌هایی همچون صیانت و عفاف و حجاب داشته است. او پیش از تکیه بر صندلی نمایندگی، به عنوان پاسدار، در سپاه مشغول به کار بوده است اما به دیده‌بان ایران گفت که نه به دولت می‌رود و نه به سپاه. این نماینده رد صلاحیت شده درباره علت عدم بازگشت خود به سپاه، گفت: «به نظرم آنجا نمی‌توانم مفید باشم.»

وی در پاسخ به اینکه آیا به علت تغییر عقیده و دیدگاه از کار در سپاه منصرف شده است، بیان کرد: «خیر، من عقیده‌ام تغییر نکرده است. پیش از اینکه وارد مجلس شوم هم همین عقاید را داشتم یعنی آن موقع هم با فیلترینگ و گشت ارشاد مخالف بودم چون نگاهم بر این است که این موارد به نظام، کشور، دین و به پشتوانه مردمی نظام آسیب می‌زند. منتهی آن موقع در جایگاه خودم صحبت می‌کردم اما زمانی که به مجلس آمدم تریبونم بزرگ‌تر شد.»

رشیدی کوچی همچنین درباره اینکه آیا این تصمیم به دلیل نگرانی از قرار گرفتن در لیست تحریم‌هاست، گفت: «خیر، به این هم ارتباطی ندارد.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا در سپاه هم مانند مجلس افرادی بودند که به دلیل مواضعش، مانع کار او شوند، به دیده‌بان ایران گفت: «تا آنجایی که اطلاع دارم مجموعه سپاه به من کمک کرد و حتی به صورت مکتوب هم توصیه کردند که تایید شوم اما برخی نگذاشتند.»

نماینده مرودشت درباره دوران پسا نمایندگی خود بیان کرد: «احتمالا چند وقتی استراحت کنم و بعد به بخش خصوصی بروم یا کاری برای خودم راه بیاندازم.»

او همچنین در پیش‌بینی از مجلس دوازدهم عنوان کرد: «به نظرم مجلس بعدی، مجلس دعواها و تسویه حساب‌های درون حزبی است و هرچه می‌گذرد این دایره محدودتر می‌شود. البته که امیدوارم پیش بینی‌ام نادرست باشد.»

قاسمی‌پور: مدیر مدرسه بودم و به همین کار مشغول می‌شوم

شیوا قاسمی پور

شیوا قاسمی‌پور، نماینده مریوان و سروآباد است که موفق به کسب رای در انتخابات نشد. او درباره اینکه پس از مجلس یازدهم به چه فعالیتی مشغول خواهد شد، به دیده‌بان ایران گفت: «من مدیر مدرسه بودم و به کار قبلی‌ام بازمی‌گردم.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به اینکه با سیاست خداحافظی می‌کند یا خیر، بیان کرد: «با سیاست خداحافظی می‌کنم. من اصلا از سیاست بازی خوشم نمی‌آید.»

قاسمی‌پور در واکنش به اینکه چرا باوجود عدم علاقه به سیاست، وارد مجلس شده که یک فضای سیاسی است، بیان کرد: «فکر می‌کردم می‌توانم اصلاح کنم ولی نشد. من با جان و دل آمدم. صد برابر آنچه در توان داشتم را انرژی گذاشتم؛ هم برای حوزه تخصصی‌ام و هم برای حوزه انتخابیه‌ام. ولی آنچه به چشم می‌آید، کار نیست بلکه پوپولیسیتی عمل کردن مهم است. گویی با مردم رو راست بودن خوب نیست. من سعی کردم با مردم صادق باشم و واقعیت‌ها را بگویم. تلاش‌هایی که من به عنوان نماینده در حوزه آموزش انجام دادم سال‌های سال بود که در مجالس پیشین خاک می‌خورد.»

این نماینده مجلس اقدامات خود در حوزه آموزش را اینگونه برشمرد: «یکی رتبه‌بندی معلمان بود که کار مهم و سنگینی بود، اساسنامه فنی حرفه‌ای بود که 70 سال فاقد اساسنامه بود، قانون جهش تولید دانش بنیان بود که یکی از قانون‌های مترقی این مجلس بود. ما برای پزشکان مناطق محروم عدالت آموزشی را برقرار کردیم، سازمان ملی تعلیم و تربیت تاسیس شد. اینها کارهای مهمی بود که توانستیم یک زنجیره را در آموزش حفظ کنیم. من وظیفه و تکلیفی که بر دوشم بود را انجام دادم و الان هم با خیال آسوده به کار قبلی‌ام برمی‌گردم. البته که معتقدم در حوزه اقتصادی و معیشتی خوب عمل نکردیم.»

او همچنین درباه علت کاهش مشارکت در انتخابات در استان کردستان، بیان کرد: «ما استان‌های محرومی همچون استان کهگیلویه و بویراحمد را داشتیم که مشارکت بالایی داشتند. نکته‌ای که می‌خواهم برداشت کنم این است که محرومین پای انقلاب ایستادند. به نظر من در ایام اعتراضات به استان کردستان بی‌مهری شد وگرنه مردم هنوز کشورشان را دوست دارند و به خاطر مخالفت با کسی نبود که پای صندوق نیامدند بلکه بی‌مهری‌ها و کم لطفی‌ها باعث کاهش مشارکت شد.»

علیرضابیگی: به تبریز بازمی‌گردم

علیرضابیگی

احمد علیرضابیگی، از جمله نمایندگان سابقا نظامی مجلس کنونی است. او که نامش بیشتر با افشای ماجرای واگذاری خودروهای شاسی‌بلند بر سر زبان‌ عموم مردم افتاد، در پاسخ به اینکه پس از اتمام دوره نمایندگی خود به چه فعالیتی مشغول می‌شود، به دیده‌بان ایران گفت: «من بازنشسته هستم و به تبریز برمی‌گردم. فعالیت‌های سیاسی را هم درکنار دوستان انجام می‌دهم چراکه سیاست از ما تفکیک ناپذیر است.»

علیرضابیگی در پاسخ به اینکه باوجود رد صلاحیت منتقدان آیا نمایندگان مجلس دوازدهم می‌توانند صدای مردم باشند، بیان کرد: «به نظر من با تمام مهندسی‌هایی که صورت گرفته است، حتما تضارب آرا وجود خواهد داشت. پایداری این کشور به جهت تکیه بر آرای مردم است. اگر کسی منشا قدرتش خواست و اراده ملت باشد باید حرف مردم را بزند، چاره‌ای ندارد.»

حیدری: هر مسئولیتی در وزارت کشور بدهند، انجام می‌دهم

شهریار+حیدری

شهریار حیدری، نماینده‌ای است که به واسطه رد صلاحیت شورای نگهبان، فرصت کاندیداتوری در انتخابات را نداشته است. او که پیشتر کارمند وزارت کشور بوده، بهارستان را به مقصد خیابان فاطمی و وزارت کشور ترک می‌کند: «من وزارت کشوری‌ام و به آنجا بازمی‌گردم. تجربه کار سخت ستاد را قبل از مجلس داشتم و الان هم هر مسئولیتی بدهند، سعی می‌کنم در حوزه تخصصی‌ام موثر باشم.»

سعیدی: شاید به عنوان یک کارشناس در روستاهای منطقه مشغول شوم، سعی می‌کنم در حدود اختیاراتم حقوق مردم را استیفا کنم

سعیدی

معین‌الدین سعیدی که سابقه دو دوره شورای شهر چابهار را دارد در پاسخ به سوال مشترک دیده‌بان ایران از باقی نمایندگان، گفت: «هرجا که باشد، در سطح یک کارشناس سعی می‌کنم در خدمت مردم استان سیستان و بلوچستان باشم. من دو دوره در شورا و کارمند جهاد کشاورزی بودم شاید به عنوان یک کارشناس در روستاهای منطقه مشغول شوم.»

این نماینده رد صلاحیت شده درباره اینکه پس از ترک مجلس فعالیت سیاسی خواهد داشت یا خیر، بیان کرد: «خیر، من آدم سیاسی نبودم. بیشتر در حوزه‌های اجتماعی معتقدم که باید به ملاحظات مردم توجه شود. در این راستا هرچه از دستم بربیاید را انجام می‌دهم اما اینکه مشخصا وارد فعالیت حزبی و سیاسی شوم، خیر. سعی می‌کنم هر کجا که باشم در حدود اختیاراتم حقوق مردم را استیفا کنم.»

وی در ادامه تاکید کرد: «من وابستگی به هیچکدام از جریان‌های چپ و راست ندارم و معتقدم مردم از دوگانه اصلاح طلب و اصولگرا گذشته‌اند. طبیعتا درگیری‌های داخلی اصولگرایان به زعم مردم جنگ زرگری برای قدرت است نه خدمت به مردم اما معتقدم با حضور برخی از عزیزان توانمند بخشی از چالش‌های مردم حل خواهد شد.»

سعیدی در پاسخ به اینکه آیا از عملکرد خود در مجلس یازدهم، رضایت داشته است، عنوان کرد: «خیر نه از عملکرد خودم و نه از مجلس یازدهم راضی نبودم. اگر از سال 99 که ما کارمان را شروع کردیم، مشکلات معیشتی و قیمت کالاهای اسلاسی را که بررسی کنید، در می‌یابید که نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است و هیچکدام از شاخص‌های اقتصادی بهبود پیدا نکرده‌اند. اینکه بگوییم چند قانون خوب مصوب کردیم مهم نیست آنچه مهم است این است که این مصوبات بر معیشت مردم چه تاثیری داشته است. از این رو حس می‌کنم بسیار کوتاهی و کم کاری شده و شئون نظارتی مجلس به درستی انجام نشده است. مردم بهترین گواه این قضیه هستند، پس چطور می‌توانم به عملکرد مجلس یازدهم و عملکرد خودم نمره مثبتی دهم؟»

الهیان: طبابت می‌کنم و حزب نهادهای مردمی انقلاب اسلامی را در جهت تشکیل یک شبکه ملی دنبال خواهم کرد

زهره الهیان

زهره الهیان، از نمایندگان اصولگرای تهران است که نتوانست آرای کافی را به دست بیاورد. او درباره دوران پسا نمایندگی خود به دیده‌بان ایران گفت: «من پزشک هستم و قبل از مجلس هم در قامت طبابت به مردم خدمت می‌کردم. همچنین در فرهنگستان علوم پزشکی قائم مقام گروه آینده‌نگری و رصد سلامت فرهنگستان علوم پزشکی مشغول بودم. زین پس هم در حوزه سلامت و فعالیت‌های اجتماعی و جهادی فعال خواهم بود.»

الهیان می‌گوید که به همچنان به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد: «اکنون دبیرکل نهادهای مردمی انقلاب اسلامی هستم و انشاالله به صورت فراگیر این حزب را در جهت تشکیل یک شبکه ملی دنبال خواهم کرد.»

محمودزاده: به وزارت جهاد کشاورزی بازمی‌گردم هرچند که دولت به نمایندگان منتقد مسئولیت درخور شانی نمی‌دهد

جلال محمودزاده

جلال محمودزاده، از جمله نمایندگان منتقدی است که پشت سد شورای نگهبان ماند. او هم در پاسخ به پرسش مذکور، به دیده‌بان ایران گفت: «من کارمند وزارت جهاد کشاورزی هستم و به آنجا می‌روم. ما منتقد دولت بودیم و یکی از دلایل رد صلاحیتم پافشاری دولت بود که علیرغم استقبال مردمی، اجازه ندادند در مجلس بعدی حضور پیدا کنم. دولت و وزارت کشور از طریق شورای نگهبان پیگیر رد صلاحیتم بودند چراکه هم منتقد و هم پیگیر استیضاح وزیر کشور بودم و عقب ننشستم.»

وی ادامه داد: «من دکتری کشاورزی و سابقه سه دوره نمایندگی را دارم و همچنین سال‌ها جزو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی بوده‌ام علیرغم تجربه علمی و کاری که دارم، از این دولت انتظار نداریم که مسئولیت درخور شانی را در بدنه به نمایندگان بدهد.»

رحیمی جهان آبادی: به دانشگاه بازمی‌گردم و در صورت خواست نظام وارد عرصه سیاسی هم می‌شوم

رحیمی جهان ابادی

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت جام در پاسخ به اینکه پس از سه دوره نمایندگی، مقصد بعدی‌اش بعد از بهارستان کجاست، به دیده‌بان ایران گفت: «من عضو هیات علمی دانشگاه آزاد هستم و به تدریس مشغول می‌شوم. وکیل دادگستری هم هستم که اگر فرصت شود وکالت هم می‌کنم.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی درباره دلایل رد صلاحیتش عنوان کرد: «من یک سری مواضع سیاسی نسبت به حوادث سال گذشته و شرایط کشور داشتم. باورم بر این است که به عنوان کسی که بزرگ شده نظام جمهوری اسلامی هستم مواضعم دلسوزانه، نقادانه و بانگاه به منافع امنیت ملی بود ولی فکر می‌کنم دوستان در نهادهای امنیتی و شورای نگهبان دچار سوتفاهم شدند و دیدگاه‌شان این بود که انتقاداتم شدید بوده یا جنبه تخریبی داشته است. خودم را سرباز و مدافع نظام می‌دانم و به عنوان یک نماینده مجلس و استاد دانشگاه همچنان منتقد برخی سیاست‌ها و اشخاص هستم و این را در راستای وظایف نمایندگی‌ام می‌دانم. به نظرم رد صلاحیتم ناشی از برخی سوتفاهمات و گزارش‌های نادرست بود که به مرور ثابت خواهد شد.»

او همچنین درباره تصمیم بر ادامه فعالیت سیاسی، به دیده‌بان ایران گفت: «جلال آل احمد می‌گفت که می‌خواستم مدتی از سیاست کناره‌گیری کنم، دیدم کناره‌گیری از سیاست هم خود سیاست است. آدمی که آلوده کار سیاسی و اجتماعی شود نمی‌تواند به غار تنهایی پناه ببرد. قطعا اگر در حوزه سیاسی نیازی به ما باشد کمک می‌کنم اما ترجیح می‌دهم به شعل معلمی‌ام بپردازم مگر اینکه نظام تشخیص دهد که حضورمان در عرصه سیاسی مفید است.»

رحیمی جهان‌آبادی درباره پیش‌بینی خود از مجلس آینده بیان کرد: «وقتی کسی که منتقد است، رد صلاحیت می‌شود یک پیام واضح به نماینده‌های بعدی می‌دهد و آن این است که شما رفتار انتقادی نداشته باشید. اما نمایندگان بعدی خودشان می‌دانند که یا نماینده ملت هستند یا نیستند. دکتر مصدق یک جمله داشتد که می‌گفتند مجلس جایی است که مردم باشند. من فکر می‌کنم ما جایی بودیم که مردم بودند، حرفی را زدیم که مردم می‌خواستند و از کسانی دفاع کردیم که موکلان ما بودند. اگر صلاحیتم تایید می‌شد، بیش از صد هزار رای در تربت جام داشتم. در سه دوره مجلس نهم، دهم و یازدهم بدون وابستگی به حزب خاصی صد هزار رای داشتم. این پیام واضحی است که حرف دل مردم را زدیم و نماینده واقعی آن‌ها بودیم. ولی اینکه تفکری در کشور بگوید شما نقد نکنید یا مردم آن‌هایی هستند که ما تشخیص می‌دهیم، نادرست است و در دراز مدت به نظام آسیب می‌زند.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر