امام جمعه قم: بیحجابی زنگ خطر است و انقلاب اسلامی را تهدید میکند
اعرافی، امام جمعه قم یکی از غلطهای بزرگ تمدن غربی را تنزل جایگاه زنان و ابزار کردن آنان دانست و گفت: اکنون در تقابل با نگاه والای تمدن اسلامی به زنان، ترویج بیحجابی را دنبال میکنند که بیحجابی زنگ خطری برای تمدن اسلامی و گفتمان انقلاب است و همه ما نسبت به حجاب مسئول هستیم و باید مراقب مرزهای شریعت باشیم.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آیتالله علیرضا اعرافی ظهر امروز هشتم دیماه در نماز جمعه قم که در مصلای قدس برپا شد، با بیان اینکه اگر اتصال ما با خداوند برقرار شود خداوند نیز چتر ویژه عنایت خود را شامل حال ما میکند، اظهار کرد: زمانی که ما جمعهها در کنار هم به عبادت و ذکر خدا میپردازیم، نزدیک شدن به مقام تفاوت و کسب فیض خاص الهی و مشمول معیت خاص خداوند شدن را تمرین میکنیم.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ امام جمعه قم گفت: عبادت قانون حاکم بر عالم است و معنای لغوی آن تزرع و خشوع است، معنای خاص آن تعبدیات و معنای دیگر آن هر اقدامی برای خداوند متعال است حتی اگر جزو عبادات خاص نباشد اما اگر برای خدا انجام شد موجب عنایت خواهد شد.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این منظر و رویکرد، عبادت را منحصر به نماز، دعا و مناجات نکرده است بلکه میگوید که همه مستحبات غیرعبادی و همه امور مشروط و مباح و حتی ترک محرمات و مکروهات را میتوان به عبادت مبدل کرد.
وی معنای دیگر عبادت را عبارت از عبادت در جهان تکوین و در سراسر عالم هستی دانست و گفت: از کوچکترین ذرات عالم در درون اتم تا بزرگترین ذرات عالم، بر اساس آیات قرآن کریم خداوند را عبادت میکنند و این عبادت یک دایره جدیدی است که در قرآن به آن اشاره شده است.
*تمام ذرات و موجودات عالم ثناگوی خداوند هستند
اعرافی یادآور شد: بر اساس آیات سوره مائده، تمام موجودات عالم حمد و ثناگوی خداوند هستند اما ما آن تسبیح و عبادت را نمیفهمیم و در نزدیک به 10 جای قرآن به این موضوع پرداخته شده است و در آیاتی هم به سجده همه موجودات در پیشگاه خداوند اشاره شده است، «کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ» تمام موجودات عالم آگاه به تسبیح خود برابر خداوند هستند.
وی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن به این موضوع اشاره میکند که نماز و عبادت شما هماهنگی با نظام تکوین و همآوایی با سراسر عالم هستی است که در برابر خدا عبادت و سجده میکنند و تسبیحگو هستند.
اعرافی با بیان اینکه عبادت راه پیشرفت و شیوه ترقی است، گفت: نماز و عبادت همگام با همه عالم است و سروش عبادت در همه هستی وجود دارد و البته این سئوال اینجا وجود دارد که این سجده، تسبیح و عبادت که در برخی از روایات به موجودات غیرانسانی نسبت داده شده و گاهی هم به عنوان یک قانون کلی ذکر شده است چه نوع عبادتی است؟ اینجا دو گرایش و تمایل وجود دارد که ذیل آن هم تقسیماتی وجود دارد که وقت تفسیر آن نیست اما در کل این دو گرایش را بیان میکنیم.
وی ادامه داد: برخی پاسخ دادهاند که این دعا و عبادت تکوینی و زبان حال عالم است نه اینکه یک امری همراه با یک نوعی آگاهی و امثال آن باشد، برخی به این رأی متمایل هستند که یک نوع مجازی در این تعابیر وجود دارد و روح تسبیح موجودات بدون شعور به
این بر میگردد که مخلوق خداوند هستند
امام جمعه قم گفت: وقتی شما به مصنوع خوبی نگاه میکنید حس میکنید که کلمه به کلمه با شما حرف میزند و میگوید که من صانعی دارم که عالم، حکیم و بزرگ و او خدای غنی است که در حقیقت تسبیح، حمد و ثنای این عالم در برابر خدا یک امر تکوینی است و همراه با آگاهی و شعور نیست بلکه زبان حال آنهاست.
اعرافی گفت: عقل و منطق و برهان را که بکار گیریم همه میگویند که ما نشانههای پاکی، علم و بزرگی خدا هستیم و تمام عالم با ما سخن میگویند اما این سخن، سخن عقلی و منطقی است که ما از آنها برداشت میکنیم و به عبارتی آنها نشان دهنده اسمای خداوند هستند و در قرآن عمق فقر این موجودات و نیاز تمام عالم به وجود آن مطلق گفته شده است.
وی افزود: گرایش دومی هم وجود دارد که میگوید به غیر از عبادت تکوینی که درست است و در همه عالم وجود دارد و علاوه بر اینکه آیات هستند و صفات خدا را نشان میدهند و علاوه بر اینکه امر درست و حقی است، چیز دیگری هم وجود دارد که در ملکوت عالم است و همه عالم نوعی شعور و آگاهی دارند و نوعی نطق، کلام و سخن دارند که ما نمیفهمیم، برای این رأی دوم تعابیری ذکر شده که از جمله شواهد تسبیح و عبادت است و اینکه نطق و تکلم به موجودات مادی در دنیا و آخرت نسبت داده شده است.
*دهها آیه قرآن گواه بر نطق و شهادت موجودات عالم است
امام جمعه قم تصریح کرد: دهها آیه در قرآن داریم که اشاره به کلام، نطق، شهادت و گواهی موجودات دارد، در 20 تا 30 آیه قرآن نیز تعابیری در مورد موجودات عالم طبیعت بکار رفته است که نوعی شعور را در مورد آنان نشان میدهد.
وی مطرح کرد: عالم با وجود خود، خداوند متعال را فریاد میزند و خدا را با همه اسما و صفات به شکل اجمالی نشان میدهد و ممکن است فراتر از آن یک سخنی غیبی و پنهانی و عبادتی متناسب با این موجودات فراتر از عالم وجود داشته باشد؛ روح عالم فقر و نیاز است و حقیقت آن وابستگی به خداوند متعال است و هنر ما این است که عبودیت آگاهانه را پیشه کنیم