نقویان: استادان عالم و به درد بخور را بیرون بریزید، در و دیوار دانشگاه که ارزشی ندارد/ امروز مشکل فقر، فساد و تبعیض داریم
نقویان؛ دبیر پیشین هیأت عالی گزینش کشور گفت: در 40 سال بعد از انقلاب این را به وضوح دیدهایم، انقلابیون دو آتشه و سه آتشهای که امروز از بسیاری کارهای انقلابیگری تجدیدنظر کردهاند و گاهی نادم شدهاند و طلب استغفار کردهاند. فقط به خاطر اینکه به یک نتیجه برتر و معرفت بالاتر رسیدهاند؛ با اینکه آن روزی که این کارها را میکردند هم الحق و الانصاف اخلاص داشتند و به خاطر هوای نفس این کارها را نمیکردند. ولی حالا فهمیدهایم که اخلاص تنها کافی نیست.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نقویان؛ دبیر پیشین هیأت عالی گزینش کشور با اشاره به اینکه این روزها مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مردم کشور ما را فرا گرفته است، گفت: عظمت یک دانشگاه به حضور استادان عالم آنجا است؛ استادان عالم و به درد بخور را بیرون بریزید، در و دیوار دانشگاه که ارزشی ندارد. حالا هرچه هم خوشگل باشد؛ سالنهای چنین و چنان و آزمایشگاهها و لابراتوارهای فلان داشته باشد، هرجا از عظمت تهی شد به سمت زشتی میرود.
حجتالاسلام و المسلمین ناصر نقویان در عزاداری اربعین مؤسسه فرهنگی مذهبی دارالزهرا(س) با اشاره به اینکه این روزها مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مردم کشور ما را فرا گرفته است، گفت: ارزش اعمال به انگیزه آنها است و هرچه انگیزه عمل بالاتر باشد ارزش آن افزونتر است. انگیزه مثل عیار طلا است و چیزی که چشم زرگر را خیره میکند، عیار طلا است. دقیقا در معارف اسلامی، کمیّت عمل مهم نیست و اگر هم مهم باشد اثر جانبی دارد.
این کارشناس مسائل دینی تصحریح کرد: اثر اصلی عمل باید در عامل ظاهر شود. اگر قرار است عمل در عامل اثری بگذارد، که باید بگذارد و فلسفه اعمال هم همین است، ما باید یک تلاش مستمری داشته باشیم و به قول نظامی «هرچه در این بزم نشانت دهند، چون نستانی به از آنت دهند».
وی افزود: در 40 سال بعد از انقلاب این را به وضوح دیدهایم، انقلابیون دو آتشه و سه آتشهای که امروز از بسیاری کارهای انقلابیگری تجدیدنظر کردهاند و گاهی نادم شدهاند و طلب استغفار کردهاند. فقط به خاطر اینکه به یک نتیجه برتر و معرفت بالاتر رسیدهاند؛ با اینکه آن روزی که این کارها را میکردند هم الحق و الانصاف اخلاص داشتند و به خاطر هوای نفس این کارها را نمیکردند. ولی حالا فهمیدهایم که اخلاص تنها کافی نیست. چون داعش هم خیلی اخلاص دارد و در لشکر ابن سعد هم بودند عدهای که مخلصانه با پسر فاطمه(س) جنگیدند.
اگر کسی زیبایی را دید و سر خم نکرد، باید او را به طویله ببرند
نقویان با تأکید بر اینکه «حُسن عمل» مهم است، تصریح کرد: نازنینی که ما شیعیان معتقدیم روزی خواهد آمد و هستی را جلب و جذب خودش میکند، قطعا با فتوای «جاهِدِ الکُفّارَ وَالمُنافِقین» نیست و او با مژگان لطف و محبت دلها را میبرد. به همین خاطر لقبهایی به اهل بیت(ع) داده شده و به آن بزرگوار لقب طاووس اهل جنت دادهاند؛ طاووس در میان پرندگان مظهر زیبایی است و اگر صحبت از شمشیر بود به او لقب «اسدالله» میدادند. چون بشر به آن نقطه خواهد رسید که وقتی زیبایی را ببیند بی اختیار میشود و اگر کسی زیبایی را دید و سر خم نکرد، باید او را به طویله ببرند.
وی یادآور شد: 21 سال ابوسفیان ظلمی کرد که بیش از آن دستش نمیرسید؛ چیزی از جنایت، آدمکشی، ظلم، غارت، چپاول و بی حیایی فروگذار نکرد. بعد یکی فریاد بزند امروز روزی است که شما را تکه تکه میکنیم و پیامبر(ص) فرمود «اَلیَومُ یَومُ المَرْحَمَة»؛ یعنی امروز روزی است که بخشندگی معنی پیدا میکند. چون به قول سعدی «تواضع ز گردن فرازان نکوست».
استادان عالم و به درد بخور را بیرون بریزید، در و دیوار دانشگاه که ارزشی ندارد
دبیر پیشین هیأت عالی گزینش کشور تأکید کرد: عظمت یک دانشگاه به حضور استادان عالم آنجا است؛ استادان عالم و به درد بخور را بیرون بریزید، در و دیوار دانشگاه که ارزشی ندارد. حالا هرچه هم خوشگل باشد؛ سالنهای چنین و چنان و آزمایشگاهها و لابراتوارهای فلان داشته باشد، هرجا از عظمت تهی شد به سمت زشتی میرود. حافظ میگوید بعضیها در زیبایی ظاهر ماندهاند، اما بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود. آن جایی که یک اخلاق زیبا معاویه را هم زمینگیر و وادار میکند یاران امام علی(ع) را جمع کند و بگوید کمی از علی(ع) برای من بگویید.
وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای دو هدف به کربلا نیامد، تصریح کرد: تقریبا بنده در مطالعات و تجربیاتم به این نتیجه رسیدهام که حضرت برای به دست گرفتن حکومت نیامد. یعنی مشکلش این بود که یزید سلطانی است که دارد به مردم ظلم میکند؛ جای حق را با ناحق عوض میکند، بیدادگری میکند، اموال بیتالمال را آنجایی که باید خرج نمیکند. حتی اگر مال بیتالمال را خرج تبلیغ دین کنید در حالی که باید کار دیگری کنید، قبول نیست.
نقویان افزود: روایت هست که به رسول خدا(ص) گفتند یک آقایی از دنیا رفته و شما نماز میت برای او بخوانید. رسول خدا(ص) نماز خواندند و دفن شد. بعد یک نفر خواست از این فرد تعریف کند که چقدر آدم خوبی بوده، گفت او چهار پنج غلام داشته و در راه خدا آزاد کرده است. حضرت فرمود اموال دیگر چه؟ بچههایش چه اموالی دارند؟ گفت متأسفانه آدمهای فقیری هستند و چیزی هم ندارند. نقل شده که فرمود اگر زودتر گفته بودی نمیگذاشتم در قبرستان مسلمانان او را دفن کنید.
وی ادامه داد: موکب میزنیم از پول مردم در منطقهای که بدبخت میخواهد همان جا خانه کوچی اجاره کند و میگویند باید 500 میلیون بدهی و او هم ندارد. دست زن و بچهاش را گرفته و در خیابان از این بنگاه به آن بنگاه که یک سیاهچالی هست من زن و بچهام را ببرم؟ این که نمیشود.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه در اسلام چند چیز ممنوع است، اظهار داشت: این ممنوعیت از دو جهت است. یک وقت نفس خود آن کار ممنوع است؛ مثل اینکه بگوییم عرقخوری، مال مردم خوری و مال یتیم خوری ممنوع است. حافظ میگوید «می حرام ولی به ز مال اوقاف است»؛ خدا به ما رحم کند. یک سری کارها حرمتش جانبی است و عرضی است؛ و حتی ممکن است در نفس کار اخلاص باشد. مثل اینکه گفتهاند دنبال «قدرت سیاسی» نروید و میگوید «مَنْ طَلَبَ الرِّئَاسَةَ هَلَک».
امروز مشکل فقر، فساد و تبعیض داریم
وی گفت: دنبال فساد محیط زیست، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی و خبری نباشید. فساد خبری یعنی فقط خبری که به نفعتان است از دریچه رسانه شما خارج شود. شما میدانید سه ما دیگر بورس فلان میشود و به بقیه نگویی و خودت و خاندانت بورس را چنین و چنان کنید، مصداق فساد است. یک وقتی رهبری گفته بودند ما در این کشور باید با فقر، فساد و تبعیض مقابله کنیم و اگر این کار میشد، الآن ایران بهشت برین بود. اگر به دستورات گوش میکردند و خودشان هم پیگیری میکردند، کار به اینجا نمیرسید که الآن ما در هر سه قسمت مشکل داریم.
نقویان اظهار داشت: این طور نبود که بگوییم امام حسین(ع) قیام کرد تا خودش به جای یزید بنشیند و یک دلیل واضح آن سیره پدرش امیرالمؤمنین(ع) است. چرا بعد از خبر مرگ خلیفه سوم حضرت نیامد کاندیدا شود و ماجرای غدیر را تجدید عهد کند؟ نه تنها نیامده، در خانه نشسته و تکان هم نمیخورد و مردم که به سراغ او میآیند، میگوید به سراغ یک فرد دیگر بروید و من وزیر باشم بهتر است؛ وزیر هم به معنای اینکه به شما مشاوره بدهم نه اینکه وزیر کشور باشم و استادان دانشگاه را بیرون کنم.
وی تأکید کرد: اینکه بگوییم چرا از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنی، برای سخنرانی خیلی خوب است ولی حقیقت این است که قدرت با فساد همزاد است و امروز اگر تقوای شما را نبرد، فردا میبرد. چون آنقدر شیرین است، مزه دارد و خیالات به سر آدم میزند؛ به خصوص اگر نخ آن به آسمان وصل شود و بگوید ما از طرف خدا هستیم و هرکس با ما مخالف است میتوانیم جد و آبادش را از بین ببریم. کما اینکه تاریخ نشان داده است.
هر که زور پیدا کرده زور گفته و ظلم کرده است
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: هرکه زور پیدا کرده زور گفته و ظلم کرده است. خدا را شکر که ما شرقیها زور پیدا نکردیم و الّا همه بمب شیمیایی و بمب اتمها را ما روی سر دشمنان میریختیم. نمونهاش نادر شاه است که ایران را یکپارچه کرد، ولی جنایتهای او آبرویی نگذاشت. حالا فهمیدهایم حق با سعدی بوده که حافظ هم از او اقتباس کرده است «چگونه شکر این نعمت گزارم، که زور مردم آزاری ندارم»؛ حافظ هم میگوید «من از بازوی خود دارم بسی شکر، که زور مردم آزاری ندارم».
وی اظهار داشت: فقط در جایی قدرت را میپذیریم که فرمود « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ». اگر یک جایی با فشار مردم کاندیدا شدیم و خودمان را به رأی گذاشتیم، اگر رأی نیاوردیم باید خوشحال شویم و جشن بگیریم. هرکس گفت رأی نیاورده و خوشحال شده، آنجا رحل اقامت بیاندازید، اما هرکس رأی آورد و جشن پیروزی گرفت، از همین حالا بدانید که کارش خراب و از مسیر فرهنگ شیعی جدا است. اگر میخواهیم با این فرهنگ حرکت کنیم، آیات و روایات و تجربیات تاریخی این را به ما گفتهاند که قدرت شما را به سمت انحراف و فساد میکشاند.
نقویان یادآور شد: حضرت سیدالشهدا(س) برای جنگ هم نیامد؛ او را به جنگ کشاندند. اینکه او میداند جنایتکاران کار را به کجا میکشانند فرق دارد با اینکه بگوییم حضرت برای جنگ رفته است. به همین خاطر سخنرانیهایش بوی حماسه نمیدهد و گاهی بوی التماس میدهد که چرا میخواهید من را بکشید؟ کسی که میخواهد به جنگ برود طفل سه ساله با خودش میبرد. خدا نیاورد که یک مرد رشید و نترس مجبور شود برای مظلومیتش دختر سه ساله خودش را ببرد؛ برای جنگ نرفت و مجبورش کردند.