کد خبر: 163035
A

«ح.ف» فرد پشت پرده لیست‌بندی اصولگرایان کیست؟

هنوز اختلافات سال 98 میان پایداری و شورای ائتلاف اصولگرایان (به رهبری حدادعادل) تمام نشده است. اختلافاتی که سمت و سوی اصلی آن نه فقط انتخابات گذشته بلکه انتخابات آینده در اسفند 1402 است. نقطه هدف راست رادیکال منفعل‌کردن و از کار انداختن حامیان شورای ائتلاف در نهادهای مهم است. از همین رو رئیس ستاد انتخاباتی «شریان» (جریان جدید نزدیک به دولت و پایداری) از نقش «ح.ف» در شکل‌گیری لیست انتخاباتی سال 98 صریح‌تر از گذشته پرده برداشته تا راه نقش‌آفرینی آینده را از سوی این فرد مسدود کند.

 «ح.ف» فرد پشت پرده لیست‌بندی اصولگرایان کیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ هنوز اختلافات سال 98 میان پایداری و شورای ائتلاف اصولگرایان (به رهبری حدادعادل) تمام نشده است. اختلافاتی که سمت و سوی اصلی آن نه فقط انتخابات گذشته بلکه انتخابات آینده در اسفند 1402 است. نقطه هدف راست رادیکال منفعل‌کردن و از کار انداختن حامیان شورای ائتلاف در نهادهای مهم است. از همین رو رئیس ستاد انتخاباتی «شریان» (جریان جدید نزدیک به دولت و پایداری) از نقش «ح.ف» در شکل‌گیری لیست انتخاباتی سال 98 صریح‌تر از گذشته پرده برداشته تا راه نقش‌آفرینی آینده را از سوی این فرد مسدود کند.

شورای وحدت خوابکی اصولگرایان

اگر تصور شما این است که لیست‌های اصولگرایان را جمنا (جمعیت مردمی نیروهای انقلاب)، شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب) یا حتی شارا (شورای ائتلاف رهپویان و ایثارگران) اداره می‌کند، سخت در اشتباه هستید. مبنای فعالیت سیاسی و وحدت در اصولگرایان در دستان «شوخا»‌ یا «شورای وحدت خوابکی اصولگرایان» است.

‌سال 99 رئیس ستاد انتخاباتی شریان از این مدل وحدت پرده برداشت و در جواب محمدمهدی ماندگاری (مسئول هماهنگی قالیباف با روحانیون) نوشت: «حرکت جبهه انقلاب به سمت وحدت،‌ ضرورتی انکار‌ناپذیر است. البته اگر وحدتی بر پایه ارزش‌ها و منش‌ها در کاندیداها و اقناع در بدنه رأی‌ساز جبهه انقلاب باشد. نه مثل وحدت در انتخابات مجلس که بر اساس خواب یک نفر به دروغ به عنوان پیام و مطالبه یک مقام عالی‌رتبه جا زده شد». او این توییت را با هشتگ «نه به وحدت خوابکی» منتشر کرد.

‌با وجود آنکه از همان سال این مدل لیست‌بندی در اصولگرایان برملا شد، اما هیچ‌کس نسبت به آن واکنش نشان نمی‌داد. هیچ‌کس هم حساسیتی نداشت که بفهمند آن کس که به ادعای فرد مذکور «خوابش» را به جای «پیامی» مهم جا زده است، چه کسی است. تا اینکه بار دیگر در آستانه انتخاباتی جدید، نام او فاش می‌شود.

‌آقای دبیرکل‌ سابق

وحدت در اصولگرایان سازوکار خاصی دارد و از راه‌های دموکراتیک نمی‌گذرد. بر اساس آنچه از اختلافات به دست می‌آید، این افراد هستند که در ایجاد لیست‌های واحد نقش‌آفرینی می‌کنند. کسی که در سال 98 نقش ویژه داشت، دی‌ماه سال 96 دبیرکل یکی از احزاب دوقلو و اصلی اصولگرایان بود‌ تا اینکه محمدجواد عامری‌شهرابی به جای او نشست. اما گویا ردپای او در سیاست نه‌تنها پایان نیافته، بلکه نقل‌قول او می‌تواند لیست‌‌‌های انتخاباتی را شکل دهد.

در کارنامه سیاسی این فرد عضویت‌های مکرری در شورای‌های هماهنگی مربوط به اصولگرایان ثبت شده که عبارت‌اند از:

عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی (۱۳۷۸–۱۳۸۴)، عضو شورای پنج‌نفره شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در انتخابات ریاست‌جمهوری دور نهم (۱۳۸۴)، عضو شورای ۵+۶ جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم، عضو شورای ۷+۸ جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم.

‌با چنین سابقه‌ای وقتی کار به انتخابات سال 98 می‌رسد، او نمی‌توانست به طور رسمی در این ائتلاف نقش ایفا کند؛ چراکه مدتی بود از ساختمان جمعیت ایثارگران به مکانی دیگر نقل مکان کرده بود. بر اساس آنچه اخیرا رئیس ستاد انتخابات شریان فاش کرده است، این فرد محور یک وحدت با یک نقل‌قول در جریان مجلس یازدهم شده بود.

ساختمان شماره  51

در سال 98 وقتی اختلافات پایداری و شورای ائتلاف بر سر لیست تهران بالا گرفت، پایداری‌ها تمایلی به وحدت با اصولگرایان نداشتند. ارزیابی پایداری این بود که «بسیاری از مردم به این جمع‌بندی رسیدند که بر اساس شناختی که از کاندیداهای موجود در لیست‌ها و بیرون لیست‌ها پیدا کرده‌اند، رأی دهند»، اما اخیرا رئیس ستاد انتخاباتی شریان فاش کرده است که «ناگهان وسط هفته تبلیغات انتخاباتی، آقای ح.ف به صورت درگوشی و محفلی ادعا کرد رهبری از دو گروه ائتلاف و پایداری ناراحتند که چرا اینها وحدت نمی‌کنند!».

بر اساس این روایت «ح.ف» همه را «در پلاک ۵۱ جمع می‌کند». رئیس ستاد انتخاباتی شریان در یادداشتی که اخیرا منتشر شده به «لولوسازی» از اصلاحات توسط این افراد اشاره کرده و خطاب به آنها می‌گوید: «با ترفند ‎لولوهراسی، لزوم رأی به لیست وحدت را به مردم قالب کردید. پس از انتخابات هم وقتی نهادهایی از طرف (بخوانید ح.ف) پرسیدند، گفت من خوابم را تعریف کردم و نگفتم رهبری پیام داده است!».

پیام پذیرفته نیست

شرایط امروز در سال منتهی به انتخابات به‌گونه‌ای است که راست رادیکال (پایداری و حامیان دولت) که خود را سرحال‌تر از رقیب درونی‌اش در میان اصولگرایان می‌بیند و ارکان قدرت را در قوه مجریه به دست آورده، قصد همراهی با جریان شورای ائتلاف را ندارد. آنها معتقدند به تنهایی و با تکیه بر حمایت بدنه مردمی حامی رئیسی می‌توانند وارد انتخابات شده و پیروز میدان شوند. یا دست‌کم حتی اگر نتوانند کلیت مجلس را تصاحب کنند، توانایی این را دارند که رقیب درونی خود را در پایتخت شکست دهند.

برای این منظور حتما لازم است تا مکانیسم‌های ایجاد وحدت اصولگرایان یا حتی فشار برای ایجاد یک ائتلاف را از بین ببرند. این‌طور که پیداست بعد از اینکه «ع.د.ت» که مسئولیت تولید و تدوین بولتن‌های خبرگزاری فارس را داشت، از کار افتاد، حالا نوبت به بال دیگر یعنی «ح.ف» رسیده است.

در این وضعیت روایت مدل وحدت بر اساس یک «خواب» در سال 98 به طور گسترده در کانال‌های انقلابی در ایتا منتشر شد تا دیگر کسی جرئت نکند وحدت میان اصولگرایان را از طریق پیام‌های پنهانی ایجاد کند. به نظر می‌رسد راست رادیکال که پیش‌تر با احمدی‌نژاد نزدیکی زیادی داشت، این بار همان مسیری را طی می‌کند که در سال 96 احمدی‌نژاد رفت. این جریان از سال 94 در جریان تصویب برجام تا توصیه به عدم ورود احمدی‌نژاد به انتخابات به دنبال کشاندن همه مواضع به «پشت بلندگو» هستند. در این رابطه به دنبال این هستند که هیچ‌کس جرئت نکند وظیفه «کددهی» را بر عهده بگیرد و مواضع باید از پشت بلندگو برای همه بیان شود.

منبع: شرق

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر