کد خبر: 160434
A

معاون سازمان تبلیغات اسلامی: حرف زدن روحانیت درباره حجاب روی خیلی ها اثر ندارد

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: همچنین تغییر دامنه تبلیغ از مسیر مردمی شدن تبلیغ نیز امر مهمی است. باید لشکر مردمی ساخت. نباید صرفا مبلغین تنها وارد میدان شوند. یقین داریم که حرف زدن ما معممین در زمینه حجاب امروزه روی خیلی ها اثر ندارد، ولی صدها خانم هستند که با نیمچه حجاب نیز می توانند روی مسئله حجاب کار جدی و قوی داشته باشند.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی: حرف زدن روحانیت درباره حجاب روی خیلی ها اثر ندارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حجت الاسلام عزت زمانی با بیان راهکارها برای امر تبلیغ دین با ذکر این مطلب که حضرت آقا، اولین رکن فعالیت حوزویان را، امر تبلیغ می دانند، گفت: تبلیغ دین و تبلیغ نظام اسلامی از جمله مهمترین وظایف طلاب است. ایشان بیان کردند، بسیاری از بزرگان ما در تاریخ تشیع نیز در همه امور خود این بحث تبلیغی را با خود داشتند. ایشان بیان کردند که طلاب باید مخاطبان خود را بشناسند و سپس وارد میدان شویم.

وی افزود: اگر واژگان رهبری را در خصوص حوزه نگاه کنیم، ایشان روی همین مسایل کاملا ورودهای جالبی داشته اند. همیشه نیز روی این مسئله تأکید کردند. این نگرانی رهبری بسیار مسئله مهمی است. بحث تحول در حوزه امر بسیار مهمی است که ایشان روی آن تاکید داشتند و باید ببینیم که روی چه درجه ای از این تحول ایستاده ایم.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با ذکر این مطلب که رهبر معظم انقلاب نگران این مسئله هستند که چرا در حوزه تبلیغ، امر اول نیست، بیان کرد: وقتی تبلیغ، اول باشد نظامات دیگر باید پشت سر آن قرار گیرد. ما این مشکل را در سازمان تبلیغات هم داریم. پژوهشکده برای بسیاری از مدیران تبلیغی ما بیشتر از امور تبلیغی شان دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: در زمانی که بودجه کم شد اولین که جایی تعطیل شد مرکز پاسخگویی به سوالات بود. مجموعه های وابسته به حوزه همین گونه عمل کردند. تبلیغ، امر بسیار مهمی است، ولی مطمئنا در نظامات حوزه به شکلی پرورش یافتیم که تبلیغ را به عنوان امر اول نمی دیدیم.

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی گفت: در سند تحول حوزه، تبلیغ کجای این جریان است؟ شبکه امامت جماعت، کجای این جریان است؟ تبلیغ باید اول باشد و سپس پژوهش و نظامات دیگر باشد. نظامات دیگر پس از تبلیغ جای خود را پیدا خواهند کرد.

تبلیغ در قواره نظام اسلامی

وی با ذکر این مطلب که تبلیغی که امروز وجود دارد در قواره انقلاب اسلامی و نیازهای انقلاب اسلامی نیست، یادآورشد: بدنه شکلی تبلیغ برای ما یک سازوکار خاص است که دارای خلأهای مختلف است. وقتی که صحنه و شکل و شمایل نظامات مشخص شود و جایگاه خود را ذیل تبلیغ شکل بگیرد همه این نظامات خود را پیدا خواهند کرد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه این نظام در حال حاضر وجود دارد، ولی قدرت هم افزایی وجود ندارد بیان داشت: باید قبول کنیم که تقسیم کار خوبی در این زمینه شکل نگرفته است. یکی از الگوهای این نظام تبلیغی در تبلیغ نظام اسلامی رخ نمایی می کند. دستگاه نظام برنامه ریز باید به سمت جهاد تبیین و الگوی تبلیغی جهاد تبیین برود و باید مجاهدت های مشخصی داشته باشد. امروزه برخی را می بینیم که کارشان در جهاد تبیین هم همان امر پژوهشی است و کاری انجام نمی دهند.

وی با بیان این که تبلیغ در هیچ جای نظام آموزشی و پژوهشی ما وجود ندارد گفت: طلبه ما از پایه سه و چهار به دنبال کارهای دیگر است. تبلیغ در ذهن طلبه های ما جایی ندارد. درحالی که آقا فرمودند طلبه از زمانی که وارد حوزه شد یک مبلّغ است. پس حوزه باید برای این مسئله نظامات خود را بچیند. امروزه وقتی که می گوییم من یک مبلغ هستم تأثیرات منفی خود را در خیلی مکان ها دارد. باید در قواره های انقلاب اسلامی تبلیغ کنیم در حالی که این تبلیغ در راستای این امر نیست.

باید بپذیریم تلاش های ما به اندازه نیازهای ما نیست

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی گفت: امروزه باید بپذیریم که تلاش های ما به اندازه نیازهای ما نیست. در یکی از دولت ها، دولت گفته است که ما ۸۰۰ هزار فرصت شغلی برای طلبه ها سراغ داریم. در حالی که همه ما با هم چند نفر می شدیم؟ طلبه نخبه ما امروز چه کسی است؟اگر بخواهیم یک طلبه نخبه را معرفی کنیم روی چه عنصری تاکید داریم؟امروز مبلغ نمونه ما، نمره ۲۰ کفایه است. نظام ارزش گذاری ما روی تبلیغ قوی و بیان قوی و توانمند در دانش های روز نیست.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سازمان تبلیغات یکی از عناصر تشکل های تبلیغی است. باید به فهم و باور یک مبلغ وارد شویم و روی امر پیشرفت انقلاب اسلامی کار کنیم. به عنوان یک دستگاه تبلیغی (سازمان تبلیغات) که به نوعی مصرف کننده است در زمینه های مختلف فعالیت داریم. ما بر اساس نیازهای میدان فعالیت می کنیم.

وی افزود: وقتی می گوییم که تبلیغ داخل و خارج باید باهم همسان باشند یعنی باید رشد و توسعه بر محور انقلاب اسلامی انجام شود. در فهم و درک حرکت مبانی انقلاب اسلامی نیز باید طلاب را همراه کنیم. در سازمان تبلیغات این امر با تولید محتوا انجام می شود. وقتی می خواهیم در خصوص عفاف و حجاب و مسایل انقلاب اسلامی حرف بزنیم در حوزه مبانی کار کنیم و به تولید محتوا می پردازیم. اساسا تبلیغ ما در این حد و قواره نیست و این امر یک نقطه ضعف است.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: تبلیغ با یک محتوای خاص و یک طرفه و... که عادت دستگاه تبلیغی است در میدان جدید دچار چالش های عدیده است. خود این دستگاه تبلیغ سنتی یک جریان خاص است. جریان جهاد تبیین با حد اطلاعات امروز در اختیار مردم با این دستگاه کمتر گره می خورد. آنچه گره ذهنی جوان امروز را باز می کند نوع انتقال به جوان است که این امر نیازمند یک رفتار تبلیغی است. در این زمینه کارهایی را در پیشتر در سازمان آغاز کردیم.

وی گفت: مسئله مهم اولیه ما تغییر رفتار مبلغین است. مبلّغ با رفتار سابق خود نمی تواند دایره اثر خود را پیش ببرد. مثلا زمانی که یک مبلّغ در یک منطقه حضور پیدا می کند می تواند پایین منبر خود شبکه ای از کارها و حرف هایی را مطرح کند این یک کار مهم است. بیان صرف کفایت نمی کند و باید وارد میدان شد.

تبلیغ عنصر دوم و سوم هم شمرده نمی شود /تبلیغ متولی واحد ندارد/  نظامات سکولار به ما اجازه نمی دهد که وارد جریان حل مشکلات شویم/ تبلیغ در هیچ جای نظام آموزشی و پژوهشی ما نیست

اهمیت ساخت لشکر مردمی

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی افزود: همچنین تغییر دامنه تبلیغ از مسیر مردمی شدن تبلیغ نیز امر مهمی است. باید لشکر مردمی ساخت. نباید صرفا مبلغین تنها وارد میدان شوند. یقین داریم که حرف زدن ما معممین در زمینه حجاب امروزه روی خیلی ها اثر ندارد، ولی صدها خانم هستند که با نیمچه حجاب نیز می توانند روی مسئله حجاب کار جدی و قوی داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم باید حس کنند که می توانند و وظیفه هم دارند در این عرصه کار کنند. مردم ما در قضیه امر به معروف، نقش خود را به هیچ می پندارند و می گویند که مسئولان چرا کار نمی کنند. بیش از ۶۰ درصد خانم ها شل حجاب گفته اند که اگر یک تذکر نرم باشد، آن تذکر را می پذیرند. برخی دیگر اصلا خود را بی حجاب نمی دانند.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: متأسفانه دایره اثرگذاری کمتر شده است. امروزه همه تصور دارند که همه مسایل را باید روحانیت حل کند! چون لباس پوشیده است. امروزه حتی برخی حزب اللهی ها نیز خود را کنار کشیده اند و می گویند حوزه چرا کار نمی کند؟ باید فرصت هایی ایجاد کنیم که مردم بیایند و نقش آفرینی کنند. باید مثل فرایندهایی مثل غدیر مردم را وارد کار کنیم.

وی گفت: امر تبلیغ یک پروسه کاملا تخصصی است. نظام مدیریت تبلیغ و نظام برنامه ریزی تبلیغ آشفته و موازی است. همه به حد بضاعت خود کار می کنند که باید این حوزه کاملا سیستمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی بیان کرد: یک مسئله جدی و مهم وجود دارد که باید روی آن تأکید کنیم. اساسا در دستگاه علمی حوزه، چیزی در حوزه محتوا برای رفع نیازهای مردم و مشکلات مردم وجود ندارد. در نظام فقهی ما نیز وجود دارد و بیشتر از امر و نهی شروع می کنیم و در نهایت به واجب و حرام می رسیم. باید ببینیم که اسلام در حوزه مشکلات مردم حرف دارد یا خیر؟ امام راحل در حوزه حساب ۱۰۰ را ببینیم که ایشان مبانی و راهبرد و راهکار و پیشنهاد داده است و نظام مسایل حل مشکلات را ارایه کرده است. آیت الله اعرافی در خصوص خانه ویلایی نامه نگاری کرد، ولی از درون حوزه به ایشان هجمه کردند. ایشان از روی روایت اهل بیت(ع) این مطلب را ارایه کرد ولی این همه هجمه وارد شد.

متأسفانه نظامات سکولار به ما اجازه نمی دهد که وارد جریان حل مشکلات شویم

وی گفت: بزرگان و علمای حوزه وارد این فضا نشدند که اگر می رفتند و اگر امروز بروند دست مبلغان ما پر می شود و این مسایل توسعه می یابد. اگر جریان محتوای تبلیغ می خواهد رشد کند باید وارد فاز حل مشکلات شد . در خصوص دکوراسیون منزل هم روایت داریم، ولی متاسفانه نظامات سکولار به ما اجازه نمی دهد که وارد جریان حل مشکلات شویم.

این فعال عرصه تبلیغ یادآورشد: اگر تولید نداشته باشیم گروه و لشکر تبلیغی ما به جایی نمی رسد. حاکمیت در مسئله عفاف و حجاب ایستا است، زیرا در حوزه محتوا و نقشه راه دقیق تبلیغی هنوز به نظامات دقیق نرسیده ایم. سازمان تبلیغ ایستاده است و از ما محتوا می خواهد. یا باید از روز اول شروع کنیم و نظام سازی کنیم یا باید بپذیریم که حوزه باید روی یک سری مبانی بایستد. حوزه در نظامات مختلف با مدیریت آیت الله اعرافی حرکت کرده است.

وی گفت: با وجود همه حرف هایی که زده ایم، ولی ظرفیت تبلیغی به دنبال جلو بردن حرکت تبلیغی و ایجاد وزنه متعادل است. در این زمینه حضرت آقا فرمودند که اگر این درخت را هرس کنیم قطعا میوه های بهتری برداشت می کنیم. در یک سفر خارجی همه مدیران ما دریافتند که اگر در حوزه به خوبی کار کنیم همه مشکلات در دنیا حل می شود. پایگاه و خاستگاه ما از حوزه است. دنیا به دنبال این است که ببیند حوزه ما چه می سازد و چه محتوایی از ما می تواند بگیرد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی یادآورشد: امروزه می بینیم که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان از جمله تونس روی مباحثی که ما در اول انقلاب مطرح می کردیم کار می کنند و حرف روز آنها است. حوزه ما ظرفیت های استنثایی در زمینه تولید محتوا دارد که باید روی این ظرفیت ها بیشتر کار کرد و آنها را به محصولاتی مبدل کرد که دنیا تشنه آن است.

وی گفت: یک عده باید در درون حوزه متکفل تولید محتوا باشند و یک عده نیز متکفل ارایه این مباحث هستند. نباید واقعیت را تیره و تار عنوان کرد. قطعا حوزه می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. حوزه باید خود را در این قواره تعریف کند.

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی یادآورشد: نکته دیگر اینکه سرمایه ما در دستگاه ارتباط با مردم در ضمیر است. درست است که جنگ امروز جنگ روایت است. امروزه یک برنامه مانند محفل، فوجی از اعتماد و اعتقاد و روحیه قرآن آموزی را در کشور ایجاد می کند. ما معتقد هستیم که منشأ اینکارها همگی از حوزه است.

وی با بیان این که دستگاه های تبلیغی گوشواره کوچکی از این پهلوان هستند گفت: معتقدیم مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز گل سینه ای در این پیکره حوزه است و متولی همه کارها نیست، بلکه حوزه یک گستره وسیعی دارد. ماوظیفه داریم که شبانه روز در این زمینه تلاش کنیم و ایده ها و نظامات نیز باید انجام شود، ولی در درون حوزه مباحث را کامل کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر