رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: رهبری جامعه باید مورد حمایت قرار بگیرد نه اینکه مورد تهمت و ناسزا باشد
حجت الاسلام نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: رهبری جامعه باید مورد حمایت قرار بگیرد نه اینکه مورد تهمت و ناسزا باشد، مومنین مسئولیت سیستم سازی در جامعه اسلامی را برای تحقق دین برعهده دارند پس اگر اینطور باشد مواردی به عنوان پیش فرض قرار گرفته شده که باید وجود داشته باشد و آن خودسازی و داشتن تخصص است که مومنین ابتدا باید دارای این دو خصوصیت باشند و برای تحقق دین در جوامع بشری گام بردارند.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ هشتمین نشست از سلسله نشست های تخصصی حکمرانی اسلامی و پیش نشست چهارمین همایش ملی حکمرانی متعالی با موضوع حکمرانی اجتماعی در قرآن کریم(جنبش نرم افزاری تفسیر اجتماعی قرآن کریم) به همت مدیریت پژوهش و توسعه علمی این حوزه و با همکاری مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد.
حجت الاسلام نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در این نشست با بیان اینکه حکمرانی از جنس فرآیند است و حکومت، فرآیندها را مورد بررسی قرار می دهد، گفت: در حکمرانی به معنی سنتی نقش دولت ها پر رنگ است و دولت حالت استقلال و خودبسندگی دارد در حالی که در حکمرانی به معنی نوین حکمرانی دولت ها در سطح جهانی توسط حکمرانان دیگر به چالش کشیده می شود.
وی با بیان مواردی از حکمرانی در نگاه جدید بیان داشت: نقش بازیگران غیر دولتی روز به روز پررنگ تر می شود و برای هدایت جامعه در مسیر خاص نیاز به بودجه و هزینه زیادی ندارد بلکه به یک فکر نیاز دارد که این فکر را تبدیل به سیستم کنیم و اگر این برای مردم نفع داشته باشد مردم خود به خود می آیند.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام لکزایی در ادامه به ذکر آیاتی از قرآن کریم در این باره پرداخت و گفت: آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید مراحل حکمرانی توحیدی را بیان می کند و حکمرانی قرآنی، حکمرانی مبتنی بر هدایت و انذار است نه کنترل، و حمکرانی نرم مقدم بر سخت است و بشارت وقتی است که شخص انذار را بپذیرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رهبری جامعه باید مورد حمایت قرار بگیرد نه اینکه مورد تهمت و ناسزا باشد، مومنین مسئولیت سیستم سازی در جامعه اسلامی را برای تحقق دین برعهده دارند پس اگر اینطور باشد مواردی به عنوان پیش فرض قرار گرفته شده که باید وجود داشته باشد و آن خودسازی و داشتن تخصص است که مومنین ابتدا باید دارای این دو خصوصیت باشند و برای تحقق دین در جوامع بشری گام بردارند.