کد خبر: 14974
A

باوند: ترامپ، پذیرفته است که برجام یک امر انجام شده است

هر میداس باوند: ترامپ، با نظر کارشناسانه خودش، پذیرفته است که برجام یک امر انجام شده است. لذا سعی می کند در عرصه های دیگر، موضع گیری هایی بکند که آن اندیشه ای که در مورد برجام داشته است را منتقل کند.

باوند: ترامپ، پذیرفته است که برجام یک امر انجام شده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان؛ داوود هرمیداس باوند کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص دیدار نتانیاهو و ترامپ و ابعاد مختلف روابط آمریکا و اسرائیل وتاثیر آن بر روی توافق هسته ای بیان کرد: ترامپ، یک برداشت انتزاعی و تدریجی اولیه راجع به برجام داشته است. اعضای حزب جمهوریخواه هم از ابتدا دید انتقادی نسبت به برجام داشته اند. ترامپ نیز دنباله رو این فکر بوده است. او همچنین، در مناظره های انتخاباتی هم سعی می کرد این را به عنوان یک عنصر در خور انتقاد، در مقابل دموکراتها و خانم کلینتون مطرح کند. اما بعد از انتخابات، با کارشناسان و مشاوران خود، از جمله وزیر دفاع آمریکا که احساسات ضد ایرانی خیلی زیادی نیز دارد، مشورت کرد و آن ها به او گفتند که برجام، یک تعهد بین المللی است. 5 عضو دایمی شورای امنیت به اضافه آلمان و نماینده اتحادیه اروپا، به عنوان حمایت از منافع جوامع بشری این تفاهم نامه را تنظیم کردند.همچنین برجام مورد تایید شورای امنیت نیز هست.

 

 

وی ادامه داد: ترامپ، با نظر کارشناسانه خودش، پذیرفته است که برجام یک امر انجام شده  است. لذا سعی می کند در عرصه های دیگر، موضع گیری هایی بکند که آن اندیشه ای که در مورد برجام داشته است را منتقل کند.

 

 

باوند درباره تاثیرات اسرائیل و نتانیاهو بر روی توافق هسته ای افزود: فکرنمی کنم نتانیاهو، بتواند اثری بر روی برجام داشته باشد. بنیامین نتانیاهو، کاملا به موضوع اجرایی شدن برجام وافق است، اما سعی می کند درعرصه دیگری جبران و درخواستش صورت بگیرد.

 

 

این کارشناس تصریح کرد: این ها تاکتیک های مختلفی است که آن ها در رابطه با برجام در پیش می گیرند. یک درخواستی می کنند و قبلا طرف مقابل تلویحا نظر مساعدی نشان داده است. وقتی ببینند، آن درخواست را نتواند طرف مقابل اجابت کند، سعی می کند درعرصه های دیگر خواسته شان را انجام بدهند. این تاکتیکی است که برخی سیاستمداران دارند، ولی من فکر نمی کنم تاثیری در برجام داشته باشد.

 

 

این کارشناس مسائل بین الملل درباره موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی اظهارکرد: این یک تصمیم بین المللی ویکی از قطعنامه های شورای امنیت است. در این قطعنامه، اسرائیل به عنوان کشور اشغال کننده است و در اینجا تصریح شده است که، اسرائیل باید هرچه زودتر به مرزهای امن و شناخته شده برگردد. از آن تاریخ هم قطعنامه های بعدی شورای امنیت و مجمع عمومی نیز بر این موضوع تاکید داشته اند.

 

 

باوند ادامه داد: انتقال سفارت آمریکا به قدس شرقی، دلیل بر به رسمیت شناختن انضمام منطقه اشغالی است. تا به حال، نه در زمان کارتر، نه در زمان کلینتون و نه در زمان بوش چنین چیزی مورد پذیرش آمریکا نبوده است. البته از نظر تعهدات بین المللی آمریکا ملزم به رعایت آن است. بنابراین، اگر این اقدام را بکند یک بازتاب منفی در سطح جهانی خواهد داشت.

منبع: ایسکا نیوز 


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر