ارگان رسانهای نزدیک به سپاه: جناب مولوی عبدالحمید کسانی که روسری آتش میزنند به «دستار» شما رحم میکنند؟/ آنهایی که در پی «خوابگاه مختلط» هستند، درد عدالت ندارند
خبرگزاری فارس در واکنش به صحبتهای اخیر مولوی عبدالحمید در 13 آبان نوشت: آیا کسانی که روسری آتش میزنند و در منظر عموم برهنه میشوند، از تبعیض و بیعدالتی ناراحتند؟! آنان که چادر و روسری حتی از سر دانشجویان محجبه میکشند و به غذاخوری دختران حمله میکنند و در پی خوابگاه مختلط هستند، درد عدالت دارند؟!
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علیرضا کمیلی فعال و پژوهشگر مطرح در حوزه وحدت اسلامی طی یادداشتی به نکاتی درباره صحبتهای اخیر مولوی عبدالحمید در 13 آبان پرداخت.
علیرضا کمیلی فعال و پژوهشگر مطرح در حوزه وحدت اسلامی طی یادداشتی در کانال خود به نکاتی درباره صحبتهای اخیر مولوی عبدالحمید در ۱۳ آبان پرداخت که در ادامه تقدیم میشود.
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای مولوی عبدالحمید، مدیر محترم دارالعلوم مکی زاهدانسلام علیکم و رحمة الله
بخشهایی از سخنان جنابعالی در نمازجمعه ۱۳ آبان زاهدان خبرساز شد. مجمع اسلامی حبلالله که طبق رسالت اسلامی و انقلابی خود، همواره دغدغه عملی شدن شعار وحدت داشته و در برابر وحدتستیزان ایستاده و از جمله در ماجرای تعویق نماز عید فطر اهلسنت خراسان و نیز درباره اتفاقات اخیر زاهدان بیانیه تفصیلی خطاب به مسئولان ارشد نظام صادر کرده، لازم میداند از باب تواصی به حق، نکاتی را پیرامون محورهایی از بیانات شما متذکر شود.
جناب مولوی مطمئنید ایران به خاک نشسته؟
۱. فرمودهاید انقلاب شد، اما عدالت و مساوات رحمةللعالمین محقق نشد و «ایران امروز به خاک نشسته است.»
با چه شاخصی ادعا میکنید به خاک نشستهایم؟ کدام کشوری را میشناسید که ۱۰ سال درگیر تروریسم و جنگ تحمیلی جهانی و ۴۳ سال تحت سنگینترین تحریمها بوده و مستقل از شرق و غرب، تقریباً از صفر شروع کرده و در عین حال، امروز در بسیاری رشتهها در لبه علم و فناوری روز دنیا حرکت کند؟ ما همان کشوری نیستیم که در زمان پهلوی از باز و بست قطعات هواپیما ناتوان بودیم، اما امروز به صادرکننده پهپاد تبدیل شدهایم؟ به استناد آمار، در عرصههای دیگر همچون محرومیتزدایی، سوادآموزی و تحصیلات عالی، بهداشت و سلامت عمومی، گرایش به معنویت و دینداری و فداکاری در راه ارزشها و... نیز پیشرفت چشمگیری پدید آمده است.
بلی؛ تا عدالت و مساوات نبوی فاصله داریم؛ اما شرطش این است: «فاستقم کما امرت ومن تاب معک»: آنطور که دستور داده شدی استقامت کن؛ هم خودت و هم یاورانت. (هود:۱۱۲) راستی نقش علما در ساختن چنین یاورانی برای اقامه دین خدا چیست؟
جناب مولوی عبدالحمید کسانی که روسری آتش میزنند به دستار شما رحم میکنند؟
۲. فرمودهاید زنان در کشور مورد تبعیض قرار گرفتهاند که روسریهایشان را پاره میکنند و آتش میزنند.
اولاً هر کس ادعا کند تبعیض و بیعدالتی ریشهکن شده، ادعای گزافی کرده است. اما قضاوت منصفانه، بدون دیدن گذشته و روند طی شده ممکن نیست. مثلاً آمار زنان باسواد از ۳۵ نفر در هر ۱۰۰ نفر، به بیش از ۹۳ نفر رسیده است. همچنین آمار دختران دانشجو، از ۳۰٪ به ۶۰٪ افزایش یافته است و نزدیک به ۳۳٪ اعضای هیئت علمی دانشگاهها از بانوان فرهیخته هستند. نگاهی مقایسهای به فرهنگ، ورزش، هنر، اقتصاد و حتی سیاست نیز حاکی از رشد چشمگیر فعالیت و توفیق زنان و دختران در سطوح جهانی پس از انقلاب اسلامی است.
کرامت زن را در کجا میجویید، قطر یا عربستان؟
البته انقلاب همچنان با رگههای تحجر که به اسم دین به مردم تحمیل میشود درگیر است. اما این اهتمام به هویت و کرامت زن، در کجا نمونه دارد؟ در عربستان که روزی زنان را برای نداشتن نقاب تازیانه میزد و امروز به دادن حق رانندگی به آنان، به خود میبالد؟ یا در قطر که به بهانهی جام جهانی موازین اسلامی را زیر پا گذاشته؟ یا در امارات که موج هوسرانی و لاابالیگری را در جهان عرب راهبری میکند؟ یا در مصر که قوانینی برای محدودیت اجتماعی زنان محجبه وضع میکند؟ یا برخی کشورهای غربی که رسما زن را در ویترینها میفروشند و دستکم چاشنی فروش کالا در تبلیغات بازرگانی میکنند؟
ثانیاً آیا کسانی که روسری آتش میزنند و در منظر عموم برهنه میشوند، از تبعیض و بیعدالتی ناراحتند؟! آنان که چادر و روسری حتی از سر دانشجویان محجبه میکشند و به غذاخوری دختران حمله میکنند و در پی خوابگاه مختلط هستند، درد عدالت دارند؟!
ثالثاً خوب است با یک دید وسیع قضاوت کنیم که مسئله، «حجاب اجباری» است، یا «بیحجابی اجباری» بهدست هواپرستانی که دختران محجبه بیپناه را در هند و فرانسه و... از مدرسه و دانشگاه بازمیدارند و مانع از حضور عفیفانه زنان مسلمان در ساحل و استخر عمومی میشوند و زن را پلکان سرمایهسالاری میکنند؟
راستی کسانیکه روسری میسوزانند، به دستار شما رحم میکنند؟!
مطالبه اصول قانون اساسی مهم است نه تغییر آن
۳. فرمودهاید: «قانون اساسی ۴۳ سال پیش تصویب شده... باید تغییر پیدا میکرد و بهروز میشد.»
اولاً کدام انقلاب را سراغ دارید که در مدت کوتاهی، هم اصل روش حکومتداری، هم ترکیب مجلس خبرگان قانون اساسی و هم متن آن را به رأی مردم بگذارد؟ کدام قانون اساسی است که با حضور پررنگ علمای دین و با دغدغه تطبیق حداکثری بر قرآن و سنت پایهگذاری شده باشد؟
ثانیاً شأن قانون اساسی، در تمام دنیا، حفظ ثبات نظامهای حاکمیتی است و تحولات اقتضایی، از طریق قوانین عمومی و در مجالس کشورها دنبال میشود. بماند که برخی کشورهای بهاصطلاح ابرقدرت، اساساً قانون اساسی ندارند!
ثالثاً آشنایی با متن مترقی قانون اساسی و اطلاع از دردهای مزمن کشور نشان میدهد که چاره بسیاری از نارضایتیهای بهحق مردم، در احیای اصول معطلمانده همین قانون اساسی است؛ مانند اصل ۸ (امر به معروف و نهی از منکر متقابل مردم و حاکمیت)، اصل ۱۰ (حق ازدواج آسان و محوریت خانواده)، اصل ۳۰ (حق آموزش رایگان و غیرطبقاتی)، اصل ۳۱ (حق مسکن متناسب برای هر ایرانی) و... . بدیهی است که اجرای این اصول، صرفا با مطالبه از مسئولان نیست؛ بلکه خواست و قیام جمعی ملت را با بیدارگری نخبگان میطلبد: «لقد أرسلنا رسلنا بالبینات وأنزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط» (حدید:۲۵)
آیات قرآن را بپذیریم یا سنت خلفا را؟
۴. از نبودن اعدام در سنت نبی اکرم (ص) و خلفای راشدین سخن گفتهاید.
خوب است نظر خود را درباره آیه ۳۴ سوره مائده بفرمایید: «سزاى کسانى که با خدا و پیامبر او میجنگند و در زمین به فساد میکوشند، جز این نیست که کشته شوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهت یکدیگر بریده شود یا از آن سرزمین تبعید گردند. این، رسوایى آنان در دنیاست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت.»؟
تحلیل شما از گردن زدن خائنان بنیقریظه توسط رسول اکرم چیست؟
با آیه «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى» (بقره:۱۷۸) چه کنیم؟
کدام نظامی را سراغ دارید که بقای خودش را به همهپرسی بگذارد؟
۵. فرمودهاید برای رفع نارضایتی مردم: «رفراندومی فوری با حضور ناظران بینالمللی برگزار کنید.»
اولاً همچنانکه شما به سروصدای چندصد نفر در این ایام استناد میکنید، در مقابل میتوان به حضور میلیونی مردم در اجتماعات اخیر و همین راهپیمایی ۱۳ آبان استناد کرد. ثانیاً کدام نظامی را سراغ دارید که بقای خودش را به همهپرسی بگذارد؟ ثالثاً اصل ۵۹ قانون اساسی، خودش محدوده و سازوکار همهپرسی را تعیین کرده است. رابعاً جنابعالی درس تفسیر دارد و بهخوبی آگاهید که طبق نص قرآن کریم، پذیرفتن ولایت دشمنان دین خدا: «لا تتخذوا الیهود والنصاری أولیاء» (مائده: ۵۱) و شکایت بردن به این طواغیت، حرام است: «یُریدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ» (نساء:۶۰)مانور رسانههای دینستیز بیگانه روی این درخواست شما، چه معنایی دارد؟
خامساً کدام ناظر بینالمللی دلسوزی را برای ملت ما سراغ دارید؟ آمریکا و کانادا و انگلیس و فرانسه و آلمان که از تحریم بیماران پروانهای ما هم ابا نکردند و خاک افغانستان و عراق و سوریه و یمن و لیبی و فلسطین را به توبره کشیدند و پیامبر رحمت و قرآنش را به سخره گرفتند؟ یا سازمان ملل تماشاچی جنایات زورگویان؟ یا عربستان و امارات که نه صندوق رای به خودشان دیدهاند و نه دیگر برای ظواهر اسلامی حداقلی ارزش قائلند و رسما با اشغالگران صهیونیست رابطه برقرار میکنند؟
خلاصه، همانقدر که ترکفعل و کوتاهی مدیران در شفافیت و عدالت (مانند قضایای اخیر زاهدان) برای مردم هزینهساز است، طرح مطالب حاشیهساز و بهکاربردن ادبیاتی که باعث تحریک متقابل جریانات تکفیری شیعه و سنی شده و بیگانگان اسلامستیز را امیدوار کرده و فضای کشور را امنیتی میکند نیز برای مردم دردسرساز است و کمکی به تامین منافع پایدار آنان نمیکند. از خطیب منبر مقدس نمازجمعه که میراث رسول الله (ص) است، انتظار میرود این آیه شریفه را سرلوحه خود قرار دهد: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیدا* یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُم»: ای اهل ایمان! خدا را در نظر بگیرید و سخن استوار بگویید تا رفتارتان را اصلاح کند و گناهانتان را ببخشد (احزاب: ۷۰-۷۱)