سریع القلم: برای داشتن جامعه سالم باید الیت منسجمی داشته باشیم که به فکر ۳۰ ساله آینده کشور باشند/ استقلال مالی اکثریت مردم از دولت اولویت رسیدن به جامعه سالم است/ مطالعۀ حداقل دو کتابِ تاریخی برای شهروندان در یکسال ضروری است
محمودسریع القلم استاد روابط بین الملل دانشگاه شهیدبهشتی تهران به ویژگی های جامعه سالم پرداخت.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمودسریع القلم استاد روابط بین الملل دانشگاه شهیدبهشتی تهران به ویژگی های جامعه سالم پرداخت.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سریع القلم نوشت؛ باید۳۰ روش زیر را مد نظر داشت:
۱- منابعِ مستقلِ مالی اکثریتِ مطلقِ مردم از دولت
۲- منابعِ یادگیری شهروندان: ۱۰ درصد شفاهی، ۹۰ درصد کتاب خوانی
۳- شروع نقدِ فرزندان توسطِ مادران و پدران از ۵ سالگی
۴- داشتن اِلیتِ منسجمی که به فکرِ ۳۰ سالِ آیندۀ کشورباشد
۵- مطالعۀ حداقل دو کتابِ تاریخی در سال توسط شهروندان
۶- آموزشِ وفای به عهد قبل از ۱۰ سالگی
۷- آموزشِ راست گویی قبل از ۱۰ سالگی
۸- یادگیری خود انتقادی به صورت شفاهی و مکتوب قبل از ۱۸ سالگی
۹- مطالعۀ حداقل یک بیوگرافی در سال توسط شهروندان
۱۰- تسلط به یک زبانِ خارجی قبل از ۱۴ سالگی
۱۱- معاشرت: ۳۰ درصد با دیگران، ۷۰ درصد عادت به مقامِ تنهایی
۱۲- آموزشِ داشتنِ یک شخصیت در دورۀ دبستان
۱۳- داشتن درآمدِ کافی برای سفرهای داخلی و خارجی
۱۴ آموزشِ عادتِ به نوشتنِ حداقل ۲۰ صفحه در ماه در دورۀ دبیرستان
۱۵- یادگیری تقدیر ازتوانایی های دیگران و بی نیازی از نمایش قبل از ۱۸ سالگی
۱۶- توانِ جذبِ استخدامی طبقۀ متوسط در سیستمِ امنیتی
۱۷- حفظِ حداقلِ ۶۰ در صدی طبقه متوسط دراقتصادِ ملی
۱۸- یاد گیری حذف نکردن و تخریب نکردن دیگران قبل از ۱۸ سالگی
۱۹- حسِ مردم از اینکه، کسبِ هر نوع برتری و مزیت در جامعه از طریقِ رقابت وتوانایی، امکان پذیر است
۲۰- سیاست مداران به جزقدرت و سمت، آلترناتیوهای دیگرِ کاری داشته باشند
۲۱- آموزشِ نحوۀ شنیدن/ گوش کردن و دقتِ در حرف زدن با دیگران در ساعت ۸ شب رسانه های تصویری
۲۲- آموزشِ مسائل عمومی حقوقی در ساعتِ ۸ شب رسانه های تصویری
۲۳- آموزشِ روشهای مراقبت از خود و محیطِ زیست در ساعتِ ۸ شب رسانه های تصویری
۲۴- حضورزنانِ متخصص در سیاست گذاریها و مدیریت ها
۲۵- نهادینه کردن واژۀ FACT در ذهن و روان شهروندان قبل از ۱۸ سالگی
۲۶- آموزشِ مبارزه با تَملُق، حسد و عصبانیت دردورۀ دبیرستان
۲۷- رسانه های غیردولتی، فرصتِ نقدِ سخنان افرادِ دولتی را داشته باشند
۲۸- آموزش انصافِ در قضاوت و روشهای حل اختلاف با دیگران قبل از ۱۸ سالگی
۲۹- آموزشِ دبیرستانی اینکهِ افراد، حق دارند درفکر و سلیقه باهم متفاوت وحتی متضاد باشند و در ضمن به هم احترام بگذارند و بد گویی نکنند
۳۰- مبارزه با خود خواهی از طریقِ مواجهه با افرادِ توانا درمحیطِ بین المللی