کد خبر: 134242
A

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: سیره حکمرانی رهبری تبدیل به یک رشته تحصیلی شود

آیت‌ الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:هندسه حکمرانی در چهار فصل ارتباط با خدا ـ مدیریت منابع مالی ( تحقق عدالت اجتماعی) ـ ترویج و تحکیم ارزش ها و مبارزه با فساد و تباهی است که طبعا سازکارهای مدیریتی وظایف نظام اسلامی در حکمرانی ولایت فقیه مهم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: سیره حکمرانی رهبری تبدیل به یک رشته تحصیلی شود

به گزارش سایت دیده بان ایران آیت‌ الله عباس کعبی در نشست تخصصی بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب که در محل خبرگزاری رسا برگزار شد،ضمن تقدیر از راه اندازی نشست تخصصی سیره حکومتی رهبر معظم انقلاب و اختصاص بخش مهم این موضوع در این خبرگزاری، ابراز داشت: بحث حکمرانی در حوزه علمیه، مدیریت و خط و مشی گذاری عمومی در امر سیاسی بر اساس نظریه های گوناگون مورد توجه است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛  عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: در سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب، اهداف وظایف و خط مشی های عمومی بر گرفته از اسلام ناب و آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) است و اجرا سازی آن در دولت اسلامی با هدایت ولی فقیه می باشد که هندسه حکمرانی اسلامی را شامل می شود.

عضو خبرگان رهبری در رابطه با هندسه حکمرانی, گفت: هندسه حکمرانی در چهار فصل ارتباط با خدا ـ مدیریت منابع مالی ( تحقق عدالت اجتماعی) ـ ترویج و تحکیم ارزش ها و مبارزه با فساد و تباهی است که طبعا سازکارهای مدیریتی وظایف نظام اسلامی در حکمرانی ولایت فقیه مهم است.

وی در ادامه ابراز داشت: نیاز است به وظایف دولت اسلامی توجه کنیم که شامل فعال سازی امت در کنار دولت ها که ملت و امت باید در کنار یکدیگر فعال شوند و با تمام وظایف وارد صحنه گردند و گرنه وظایف حکمرانی دینی تنها با سازوکار های دولتی محقق نخواهد شد.

 سیره مقام معظم رهبری در حکمرانی نظام اسلامی باید تبدیل به یک رشته تحصیلی در نظام اسلامی شود، چرا که تداوم و مدیریت انقلاب بی نظیر بوده، لذا کارآمدی نظام قابل تدریس است. 

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: ملت باید در عرصه های همچون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و عرصه دفاعی و سلامت و همه عرصه ها کلان ورود کند.

وی در ادامه ضمن بیان تفاوت حکومت اسلامی با دموکراسی لیبرال ابراز داشت: تفاوت حکومت اسلامی در این امر است که جایگاه مردم در نظام های دموکراسی لیبرال بعداز انتخابات تمام می شود و دیگر نمی تواند در سطح کلان جامعه نقش ایفا کند، اما در حکومت اسلامی مردم باید فعالیت های خود را بعداز انتخابات درعرصه حکومت اسلامی ادامه دهند. لذا معمولا اقبال به انتخابات در نظام های دموکراسی رو به افول است تا جایی که دولت ها در صدد اجباری سازی حضور در انتخابات هستند.

عضو جامعه مدرسین همگام بودن با دولت در حکومت اسلامی و مردمی سازی دولت را رسالت اصلی مردم در حکمرانی ولایت فقیه دانست و ابراز داشت: یکی از تفاوت های مهم سازوکارهای نظام مدیریتی در فعال سازی مردم در ساخت ایمان، تقوا و تولید عمل صالح است تا ملت در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی سیاسی و.. فعال باشند.

وی ادامه داد: توانمند سازی اقشار آسیب‌ پذیر مبارز با فقر محرومیت و کمک به محرومین و مستضعفین در حکمرانی اسلامی امری مهم و ضروری است.

آیت الله کعبی با بیان این که مردم در عرصه فرهنگ مهمترین نقش را با محوریت مساجد می توانند محقق کنند، تصریح کرد: در عرصه آسیب های اجتماعی و توانمند سازی در عرصه ساخت امنیت مردم امنیت ساز خواهند بود همانطور که در بحث سلامت و بهداشت شاهد حضور گروه های جهادی بودیم.

وی در ادامه بیان ویژگی ها در بحث ساختار دیگر دولت ها، خاطرنشان ساخت: در نظام ها دیگر ساختارهای حکومتی بزرگ هستند و همواره ساختار سازی می‌کنند، اما در نظام ولایی و اسلامی کوچک سازی ساختارها اصل مهمی است که در این نتیجه کارهای بزرگی صورت می پذیرد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: هدایت و نظارت کلان ارزشی و فقهی برای حفظ سلامت دستگاه های گوناگون نظام از جمله دیگر کارهای ولایت فقیه در عرصه حکمرانی می باشد.

وی سازماندهی و شبکه سازی ملی مردم را امر مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و یادآور شد: شبکه سازی ملی که یکی از آنها، بسیج مردمی می باشد، باید در عرصه حکمرانی مورد توجه باشد و در این امر رهبری از اقدام به موقع و تفکر بسیجی تاکیدات بسیاری داشتند،لذا با پیشگامی به موقع حضور مردم در صحنه و ایجاد پل بین خانواده، مدرسه، مسجد و بسیج همه موانع اجتماعی حل خواهد شد.

آیت الله کعبی یکی از پیش نیازهای فعالیت علمی را تخصص دانست و عنوان کرد: مدیریت علمی عرصه را برای مدیریت تخصصی فراهم میکند همچون قضیه اسفناک متروپل که برای این ساختمان کار علمی و مهندسی صورت نگرفته بود، لذا مدیریت علمی جزو اصول مدیریت فقهی است که دارای الزاماتی در تعهد، تخصص و منابع انسانی است.

وی با بیان این که امام راحل حکومت دینی را طراحی و تثبیت کردند، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب با تاکید و تداوم سیره حکومتی امام راحل طراحی تمدن اسلامی را برپایه سیره حکومتی خود به همراه داشته اند که ارمغان این سیره حکومتی تمدن نوین اسلامی است که با برخورداری با فکر فاخر رهبر معظم از نظریه تمدنی در حکمرانی دوگانه هایی همچون علم و ایمان عقلانیت و معنویت و... را در کنارهم جمع کرده اند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: حکمرانی تمدن نوین اسلامی دوگانه های بسیاری را شامل می شود که خلاصه آن، تدین و تمدن است که باهم جمع می شود و اینها بر گرفته از سیره رهبری و افق های بلند ایشان در تحقق تمدن نوین اسلامی است.

وی پرچمداری در پیشرفت علم و رشد فناوری را مرهون نگاه مقام معظم رهبری نسبت به این امر دانست و عنوان کرد: رهبری در حکمرانی نظام اسلامی پرچم رشد و علم و فناوری را به دست گرفتند و بر آن تاکید داشتند و برهمین اساس، مدیریت فقهی و مدیریت مبتنی بر تقوا اخلاق و فقه علم و پیشرفت علمی برجسته شد.

آیت الله کعبی، گفت: تاکید رهبری بر تاسیس پارک علم و فناوری، شکل گیری بنیاد نخبگان و سلول های بنیادین و توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش و دانشگاهها، نشان از مدیریت رهبری در عرصه علم و دانش است.

وی گفت: حماسه دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام شاهد تربیت شدگانی نسل بعداز انقلاب به دست مقام معظم رهبری همچون شهید حججی بود که پیوند دهنده های نسل ها است.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که مقاومت در مقابل سلطه، موجب اقتدار و شکل گیری اهداف نظام اسلامی می شود، خاطرنشان ساخت: یکی از جلوه های حکمرانی رهبری بعد از جنگ ۸ ساله بگونه ای مدیریت کردند که اقتدار و عزت جامعه حفظ و کشور را از جنگ ها و چالش های بسیاری که در طول این چند سال متوجه بود نجات دادند.

عضو خبرگان رهبری، سیاست های کلی نظام که رهبری ابلاغ و تکلیف کردند در عرصه خط مشی گذاری عمومی در علم و مدیریت دولتی هم از لحاظ روش مدیریتی و اقتضائات اجرایی، امری بی‌نظیر است که مدیران نظام اسلامی باید یاد بگیرند و مبانی فکری رهبری تبیین و عملیاتی شود و در تدوین خط مش گذاری های عمومی جامعه این امر مهم مبنا باشند.

وی در ادامه با بیان توجه به سیره حکمرانی مقام معظم رهبری تصریح کرد: سیره مقام معظم رهبری در حکمرانی نظام اسلامی باید تبدیل به یک رشته تحصیلی در نظام اسلامی شود، چرا که تداوم و مدیریت انقلاب بی نظیر بوده لذا کارآمدی نظام قابل تدریس است.

وی در پایان تاکید کرد: فقه نظام و فقه حکومت یکی از الزامات حوزه انقلابی است که باید بصورت مطالب درسی در سطح های تحصیلی حوزه علمیه تدریس شود لذا اندیشمندانی داریم که میتوانند در این راستا نظریه پردازی کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر