محقق داماد: برای اصلاح جامعه، باید به اشتباهات اعتراف و آنها را جبران کنیم
رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، در دیدار اعضای انجمن اندیشه و قلم، جهل و ناآگاهی را دشمن نخست خیر همگانی و منافع عمومی و مشکل اصلی جامعه امروز خواند و افزود: ثمره جامعهای که پرسش نمیکند و پرسشگری متکی به عقل انتقادی و خردورزی نقادانه در آن کمرنگ است، خیر عمومی نیست. در این شرایط، مهمترین کارکرد نهاد مدنی تزریق آگاهی و ترویج پرسشگری است و باید دغدغه ما اندیشهورزی و جهلزدایی از سپهر عمومی باشد. در این مسیر باید گفتگو کنیم که چگونه میتوان جامعه را به سمت آگاهی و پرسشگری و دانایی سوق داد.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، در دیدار اعضای انجمن اندیشه و قلم، جهل و ناآگاهی را دشمن نخست خیر همگانی و منافع عمومی و مشکل اصلی جامعه امروز خواند و افزود: ثمره جامعهای که پرسش نمیکند و پرسشگری متکی به عقل انتقادی و خردورزی نقادانه در آن کمرنگ است، خیر عمومی نیست. در این شرایط، مهمترین کارکرد نهاد مدنی تزریق آگاهی و ترویج پرسشگری است و باید دغدغه ما اندیشهورزی و جهلزدایی از سپهر عمومی باشد. در این مسیر باید گفتگو کنیم که چگونه میتوان جامعه را به سمت آگاهی و پرسشگری و دانایی سوق داد.
-
فراگیری دانایی و گفتگوی اجتماعی
وی با طرح پیشنهاد مقابله با جهل و تزریق آگاهی عمومی در جامعه یادآور شد:فراگیری دانایی یک ضرورت است. البته برخی اصحاب قدرت که خودشان را به خواب زدهاند را نمیتوان بیدار کرد، اما در جامعه ما افراد ناآگاه زیادی هستند که می توان در بین آنها آگاهی عمومی ایجاد کرد.
آیتالله محقق داماد در واکنش به ابراز نگرانی درباره افزایش دینگریزی در جامعه گفت: دینگریزی اگر از روی اندیشه باشد، خطری ندارد. اما مشکل اینجاست که هم دینداری و هم دینگریزی برخی توام با جهل است. این که کسی به واسطه عملکرد ضعیف چند روحانی کل دین را کنار بگذارند، جاهلانه است.
وی آسیب جامعه ما را دینداری جاهلانه و آفت اصلی آن را شک نکردن دانست و افزود:تحلیل خردمدارانه وقایع تاریخی معاصر نیز اگاهی بخش و روشنگر برای اصلاح روندها و رویکردهای اتیه است. به عنوان نمونه، چرا در در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و ان همه ایثار و فداکاری شهدا و جانبازان و توده مردم، کسی از مسئولان در تداوم جنگ تردید نکرد و نپرسید چرا باید این میزان جنگ ادامه یابد و آیا راهکارهای کمهزینهتری برای ختم جنگ نبود؟ ضمن قدرشناسی نسبت به فداکاری متکی بر ایمان ازادگانی که از وطن اسلامی دفاع کردند وخاکمان را از لوث متجاوزین پاک کردند و هماره مدیون همت ها و خونهای مقدس هستیم ، جامعه را به پرسشگری اگاهی افزا فراخوانیم. مثلا اقدام تاریخی امام راحل مبنی بر پذیرش قطعنامه با تعبیرخوردن جام زهر در شرایطی که ادامه جنگ صلاح نبود تحلیل تاریخی شود چرا که ثمره این تفکر انتقادی، بهبود و اصلاح افق اینده و بهتر کردن عملکردهاست.
*مردم باید از حقوق خود مطلع باشند
این استاد حقوق در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به دغدغههای مطرحشده از سوی دبیر گروه حقوق انجمن اندیشه و قلم اظهار داشت: امروز تکلیف آگاهیبخشی برای آشنایی مردم با حقوق خود و تکالیف شهروندی داریم و اگر عموم جامعه را به مفهوم و مصداق حق و تکلیف خود آگاه کنیم، راه سودمند و روشنی برای همگان گشودهایم.
محقق داماد توضیح داد: اگر برای رشد فکری مردم احترام قائلیم، باید در آشنایی مردم با حقوق مدنی و فردی و شهروندی و ترویج مفهوم حق برای شهروندان بکوشیم. مشکل ما فهم حق است و جامعه ای که نداند از چه حقوقی برخوردارست، تغییر و اصلاح و بهروزی را تجربه نمیکند. امروز مکلف به گفتگوی امیداورانه با مردم و به عرصه عمومی کشاندن حقوق و تکالیف هستیم و روشنگری برای آشنایی با مفهوم حق و تکلیف اجتماعی و تلاش نخبگان برای آگاهی و تفکر جمعی ضرورت دارد. البته صحبت با عموم یک کار ظریف و دشوار است و شما باید درباره شیوه آگاهی بخشی فکر کنید.
-
حفظ دین در گرو وابسته نبوده متولیان دین به قدرت
آیتالله محقق داماد در ادامه سخنانش، تنها راه حفظ نهاد دین را وابسته نبودن متولیان دین به قدرت خواند و افزود: روحانیت اگر زبان مردم باشد بیشتر محترم وموثراست. معتقدم مردم هنوز سخن یک روحانی اسوه و متقی که حرف برای گفتن دارد را میپذیرند.
وی فرهنگ نقادی و قبحزدایی از اعتراف به اشتباهات و فرصتدهی برای جبران را یک ارزش اخلاقی و در راستای اتکای امور جامعه به خرد برشمرد و گفت: یکی از اشتباهات ما در ایران خودداری از نقد بزرگان انقلاب بوده است؛ چین با نقد مائو موفق شد کاری کند که هم احترام رهبرش را حفظ کند و هم حرکتش به سمت توسعه را تسهیل نماید. من معتقدم نقادی و اعتراف به اشتباه بسیار موثر است؛ چه ایرادی دارد برخی بگویند ما قبلا چنین تصوری داشتیم و اکنون به نتیجه دیگری رسیدهایم؟ این روش، رشد و تحول فکری و سیاسی ایجاد میکند.
-
اعتراف به اشتباه و جبران خطاها جلوه ای از توبه
این استاد علوم دینی یکی از زیباترین نهادها در اسلام را نهاد توبه دانست و افزود: «توبه» چهره زیبای اسلام است که در مسیحیت هم نیست. به نظر من یکی از راهکارهای موثر و بابرکت برای اصلاح جامعه، اعتراف به اشتباه است و چه بسا تعبیر قرآن مبنی بر تبدیل سیئات به حسنات هم موید تاثیر توبه در اصلاح ویرانیها باشد.
وی توضیح داد: میتوان با حفظ احترام رهبران انقلاب، برخی رویکردهای آنها را نقد کرد. البته حسن و قبح هم در برخی موارد قابل تغییر است و شاید بعضی رویکردهای این رهبران در زمان خودشان درست بوده، اما جاودان نیست و امروز قابل قبول نباشد.نباید رویکرد کاریزما به شخصیت ها راه نقادی و اسیب شناسی را مسدود کند.
-
چهره دین را بدسیما و ادبار انگیز نسازیم
عضو فرهنگستان علوم با اشاره به نقش جهل در کنار گذاشتن همه اصول اخلاقی تاکید کرد: یکی از مشکلات جامعه ما افراد جاهلی هستند که از خدا و پیامبر او نیز پیش میافتند، یکی از راهکارهای حفظ نهاد دین، آن است که دینی آسان و قابل عمل به جامعه معرفی شود؛ در حالی که ما گاه با اقداماتمان چهره دین را بدسیما و تنفرآمیز کردهایم و باید کاری کنیم تا دین هم محبوب و هم قابل عمل شود.
گفتنی است، در ابتدای این دیدار، برخی اعضای انجمن اندیشه و قلم به بیان دغدغههای خود در خصوص مشکلات حوزه عمومی ، ناامیدی نخبگان، بیاعتنایی به برخی حقوق مردم و لزوم حفظ اعتبار نهاد دین پرداختند.