لاریجانی: مدل جمهوری اسلامی یکی از روشهای بسیار مدرن دموکراسی است
قائم مقام اسبق وزارت خارجه می گوید: برای اینکه بفهمید ریشه نظری این جریان چیست باید به اهل قلم آنها رجوع کنید تا ببینید این افراد چه میگویند، نهایتا حرفشان این است که اسلام دین قدیمی و متعلق به نماز و روزه و برای اقوام عرب بوده است و زندگی مدنی ما باید عرفی به معنای سکولار باشد، از این رو این کژراهه و انحراف فکری محسوب میشود چراکه اولا اسلام مندرس نیست و مانند چشمه مواجی است که طبق مکتب اهل بیت روز به روز نو میشود.
به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد لاریجانی قائم مقام اسبق وزارت خارجه درباره تحلیل خود از دوم خرداد و جریان اصلاحطلبی در کشور گفت: جریان اصلاحات در ایران یک کژراهه است، البته ما دوستان زیادی داریم که از قبل انقلاب با هم بودیم اما دلیل این کژراهه اصلاحات باید ریشهیابی شود؛ متاسفانه ما گاهی در بیان مباحث سیاسی دچار رودربایستی میشویم.
لاریجانی درباره چگونگی آغاز کژراهههای سیاسی اظهار کرد: یک مدلی وجود دارد که شروع آن انحراف در فکر است و به تدریج تبدیل به نفاق سیاسی و بعد به بغی یعنی خروج علیه نظام مشروع منجر میشود.
** مدل جمهوری اسلامی یکی از روشهای بسیار مدرن دموکراسی است
قائم مقام اسبق وزارت خارجه تصریح کرد: اولین مشکل کژراهه اصلاحات، فکر مبنایی است یعنی متوجه نشدند که بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی، گرچه آزادی و استقلال هم هست اما از همه آنها مهمتر تاسیس یک نظام مدنی سیاسی کاملاً جدید است که مبنای مشروعیت آن ولایت است و از لحاظ مدل کاری یکی از روشهای بسیار مدرن یعنی دموکراسی عملیاتی است.
لاریجانی ادامه داد: خیلیها در ابتدای کار عنوان میکردند این کار شدنی نیست، حتی مرحوم بازرگان میگفت این موضوعات را رها کنید و فقط اساسنامه سوئیس را بگیرید و برخی موارد را حذف و آن را تبدیل به مدل جمهوری اسلامی کنید، یک عده دیگر که ژست مدرنیته در لفظ دارند و نشخوار هزار بار جویده قبلیها را تحویل میدهند، میگفتند اسلام دین قدیمی و مندرس و برای بخش خصوصی زندگی است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین برای اینکه بفهمید ریشه نظری این جریان چیست باید به اهل قلم آنها رجوع کنید تا ببینید این افراد چه میگویند، نهایتا حرفشان این است که اسلام دین قدیمی و متعلق به نماز و روزه و برای اقوام عرب بوده است و زندگی مدنی ما باید عرفی به معنای سکولار باشد، از این رو این کژراهه و انحراف فکری محسوب میشود چراکه اولا اسلام مندرس نیست و مانند چشمه مواجی است که طبق مکتب اهل بیت روز به روز نو میشود.
**به دلیل انحراف مبنایی دوستی خود با خاتمی و موسوی را تمام کردم
لاریجانی ادامه داد: ممکن است شما فردی را خیلی دوست داشته باشید اما به دلیل اینکه وی از مسیر حق انحراف پیدا کرده است باید این دوستی را تمام کنید، این موضوع در مورد خود من هم صادق است. من با آقای خاتمی دوستی بسیار نزدیک و با مهندس موسوی هم رابطه کاری سنگین و زیادی داشتیم؛ زمانی که شورای سیاسی ایجاد شده بود، او نخست وزیر و من نماینده آیتالله خامنهای در آن شورا بودم و از نظر اخلاقیات هم بسیار با یکدیگر نزدیک بودیم؛ حتی قبل از انقلاب مهندس موسوی و همسر وی به آمریکا آمدند و در واشنگتن بودند اما انحراف موجب میشود علیرغم اینکه علاقهمند به این دوستی هستیم، آن را کنار بگذاریم.
**جریان اصلاحات دچار نفاق قهری شدند
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به انحراف فکری در جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: این انحراف فکری آرام آرام شروع میشود و جریانی که گرایش سکولار داشت در دوم خرداد به یک قدرت سیاسی تبدیل شد، لذا در نهاد این قدرت سیاسی نفاق وجود داشت چراکه با قانون اساسی که در آن ولایت فقیه و نظام و همه امورات براساس اسلام است، همخوانی نداشتند و مجبور بودند منافقانه عمل کنند یعنی بگویند ما قانون اساسی را قبول داریم درحالی که اینطور نبود.
وی تصریح کرد: بنابراین آنها به طور قهری وارد نفاق سیاسی شدند و زمانی که نفاق سیاسی پیش میرود تبدیل به شورش از جمله در سال 78 و 88 و در نهایت منجر به براندازی میشود لذا اینکه شما میبینید بخش زیادی از جبهه اصلاحات با براندازی مشکلی ندارد، همین است و این مسائل تاریخ سیاسی ایران است که باید درباره آنها صحبت شود که دیگران دوباره در این کژراهه قرار نگیرند.
منبع: ایرنا