استاد دانشگاه امام صادق(ع): خدا هم حجاب دارد و باطن خود را برای هر کسی رو نمیکند/ همچنان که برای برداشتن حجاب یک زن هم باید مراحلی طی شود
هادی همایون گفت: همیشه فکر میکردم حجابی که برای خانمها مطرح است، با حجابی که در سیر و سلوک الهی مطرح است، چه نسبتی دارد؟ آیا تصادفی است که در هر دو از واژه حجاب استفاده شده است؟ بعد دیدم خداوند حجاب در حجاب دارد و باطن خود را برای هر کسی رو نمیکند و اگر سالک هستی باید بدانی آن محبوب باطنی است و برای کنار زدن حجاب محبوب باید صلاحیتهایی کسب کنی. همچنان که برای برداشتن حجاب یک زن هم باید شایستگی داشته باشی، خواستگاری بروی، ازدواج کنی تا حجاب آن زن برای تو برداشته شود.
به گزارش دیده بان ایران؛ همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» امروز ۱۹ بهمنماه با موضوع «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده» برگزارشد.
در ابتدای این نشست، هادی همایون، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) دیدگاه خود در مورد تبدیل مردانگی به زنانگی در مردان و تبدیل زنانگی به مردانگی در زنان و تکامل بر این اساس تشریح کرد و سپس در خصوص این نظریه با حجتالاسلام روحالله صدوق، مسئول حسینیه اندیشه به بحث پرداخت.
هادی همایون، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به آیات قرآن و احادیث در خصوص خلقت زن و مرد، گفت: چرا انسان دو جنس آفریده شده و چرا مرد و زن هستیم و به تبع ما نیز بقیه موجودات عالم در دو جنس آفریده شدهاند. چه حقیقتی در عالم بوده که دو جنس زن و مرد داشته باشیم.
وی تشریح کرد: عالم در نگاهی که مبتنی بر نظریه نزول است، عالم تجلی اسماء الهی است. هر اسمی نازل شده، به شکلی در عالم خود را نشان داده است. اگر من خمس و صدقه میدهم این ذیل صفت جُود خداوند است. باطن و صفت جُود در عالم بالاست، تنزل میکند و به عالم ظاهر میرسد، بعد در افرادی مثل امام جواد(ع) که تجلی بزرگ جُود است و بعد در مومنان و بعد بقیه تجلی میکند.
همایون اظهار کرد: اسماء و صفات از مقام باطن به ظاهر در حرکت هستند و این عالمی که ما داریم ایجاد میشود. سوال این است اگر صفات الهی نزول کردهاند، آیا صفت ظاهر و باطن خداوند هم نزول کرده است؟ اگر بله؛ مابهازای صفت باطن و صفت ظاهر خداوند در عالم دنیا چطور است؟ باید چیزی مظهر ظاهر و باطن باشد که به نظر میرسد میتوان ماجرای زن و مرد را به این دو صفت برگردانیم.
زن مظهر باطن و مرد مظهر ظاهر الهی
وی با مطرح کردن این مسئله که تمام اسماء الهی را این دو صفت ظاهر و باطن مدیریت میکنند، گفت: با این فرض جنس زن را مظهر باطن و مرد را مظهر صفت ظاهر خداوند میدانیم اما نه به این معنی که حتماً باطن از ظاهر ارزشمندتر است.
رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در تشریح نظریه خود، گفت: در ویژگیهای رفتاری، زن راحتتر در خانه مینشیند اما مرد در خانه کلافه میشود. نظریه من مسئله حجاب زنان را به خوبی تبیین میکند. اگر ضرورت حجاب به دلیل جلوگیری از شهوت و تمایل جنسی است، پس چرا نگاه کردن به زنان بیحجاب اهل کتاب و کافر حرمت ندارد؟
وی ادامه داد: همیشه فکر میکردم حجابی که برای خانمها مطرح است، با حجابی که در سیر و سلوک الهی مطرح است، چه نسبتی دارد؟ آیا تصادفی است که در هر دو از واژه حجاب استفاده شده است؟ بعد دیدم خداوند حجاب در حجاب دارد و باطن خود را برای هر کسی رو نمیکند و اگر سالک هستی باید بدانی آن محبوب باطنی است و برای کنار زدن حجاب محبوب باید صلاحیتهایی کسب کنی. همچنان که برای برداشتن حجاب یک زن هم باید شایستگی داشته باشی، خواستگاری بروی، ازدواج کنی تا حجاب آن زن برای تو برداشته شود.
همایون به این مسئله نیز اشاره کرد که در بدو ورود به عالم دنیا نیز از بطن و باطن یک زن بیرون میآییم و این باطن را یک زن تأمین میکند و ادامه داد: موضوع دوم دیدگاه من این است که باطن به سمت ظاهر و ظاهر به سمت باطن تمایل دارد. یعنی زن (به عنوان مظهر باطن خدا) به طور طبیعی تمایل به تبرج دارد. با مدیریت همین نیاز به تبرج در عصر حاضر نیز سالنهای مد و ... به وجود آمده و مردان بدون کسب صلاحیت، تبرج زنان را میبینند.
ازدواج؛ راه پیدا کردن مظاهر ظاهر و باطن
این استاد دانشگاه یکی از منحصر به فردترین رابطهای که باید بین ظاهر و باطن ایجاد شود را ازدواج دانست و گفت: ظاهر و باطن باید به هم راه پیدا کنند؛ مظاهر ظاهر و باطن در عالم دنیا نیز باید به هم راه پیدا کنند یعنی ازدواج رخ دهد که چیز مهمی است. تمایل فطری که زن و مرد به هم دارند دقیقاً به خاطر این است که ظاهر و باطن به هم راه پیدا کنند.
وی تصریح کرد: البته اختلاط ظاهر و باطن به شدت تمدن سوز است. به همین دلیل هم هست که شیطان بر همین اختلاط دست گذاشته است. وقتی جریان خانواده درست شکل میگیرد، معمولاً زن اگر خوب زندگی کرده باشد در پایان زندگیاش تبدیل به مرد میشود؛ مثلاً زنان زیادی را میبینید که در دوران پیری محور خانواده هستند و مردان هم اگر خوب رفتار کرده باشند در پایان حیات خود لطافت پیدا میکنند. یعنی مردانی که قبلاً خشن بودند آرامتر میشوند. این رابطهای که چرخشی بین زن و مرد ایجاد میشود، تمدن ساز است.
همایون با مطرح کردن این سؤال که اگر اینطور باشد در عالم بالا مرد وارد میشویم یا زن یا دو جنسه، گفت: اول همه مرد وارد میشوند چون به مرحله ظهور میرسیم. به همین دلیل تصویری که از بهشت داریم تصویر مردانه است. وقتی وارد بهشت میشویم تک جنسیتی اتفاق میافتد چون قواعد ظاهر بیرون میآید اما آیا در بهشت نظام مردانه باقی میماند یا نظام زنانه میشود؟ آیه «فِی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ» نشان میدهد در مراحل بالا همه با تبدیل زن به مرد و مرد به زن عوالم را طی میکنیم تا به حقیقت اصلی که باطنیتر است برسیم. ذات خداوند که باقی میماند باطنی و زنانه است.
برای تمدنسازی چارهای جز بروز و ظهور زن نداریم
وی در جمع بندی این بخش از سخنان خود، گفت: اگر این نظریه درست باشد، برای تمدنسازی چارهای جز آوردن زن به ظاهر و بروز و ظهور زن نداریم. تمدنی که اکنون داریم تمدن مردانه است، این تمدن اگر بخواهد رشد کند باید به سمت زنانگی برود و در آن اخلاق، عاطفه و ... رشد کند. در تاریخ هم که دقت میکنیم هر جایی که تمدن دینی به شدت به بنبست رسیده یک زن مسیر را باز کرده که اوج این اتفاق وجود حضرت زهرا(س) است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(س) هم وقتی میخواهند امر تمدن سازی در عاشورا را شروع کنند، میفرماید این مشیت الهی است که من شهید شوم و شما اسیر شوید و آغاز این امر عظیم در یک روز با حضور یک مرد در عاشورا آغاز میشود و بقیه آن بر عهده یک زن است. به نظر من حضرت امام راحل نیز علیرغم اینکه میتوانست با حضور زنان در انقلاب مخالفت کند، بر اساس همین نگاه موافق حضور زنان بود و اگر زنان در انقلاب حضور نداشتند انقلاب پیش نمیرفت. اکنون هم اگر زن در جامعه نباشد نمیتوانیم به تمدن برسیم.
همایون در پاسخ به این سؤال که شما اصالت را به زن میدهید یا به خانواده، گفت: اصالت را به زن و مرد میدهم. آغاز ماجرای ما در زمین با یک زن و مرد است. بعداً بچهها هم که به دنیا میآیند برای استمرار همین وضع است./ ایکنا