فاضل لنکرانی: صدها خلیفه اول و دوم به سر سوزنی از مقام ائمه ما نمیرسند
آیت الله جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، گفت: در طهارت در ولادت و نورانی بودن ولادت هیچ گروهی قابلیت همتایی با ائمه (ع) را ندارد. صدها خلیفهی اول و خلیفه دوم را کنار هم قرار بدهند به سر سوزنی از مقام ائمه ما نمیرسند و این یک امر واضح قرآنی است.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آیت الله جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، گفت: در طهارت در ولادت و نورانی بودن ولادت هیچ گروهی قابلیت همتایی با ائمه (ع) را ندارد. صدها خلیفهی اول و خلیفه دوم را کنار هم قرار بدهند به سر سوزنی از مقام ائمه ما نمیرسند و این یک امر واضح قرآنی است.
مولوی «محمدحسین گرگیج» امام جمعه اهل سنت آزادشهر، دربارهی واکنشها به خبر سخنان اخیرش، گفت: برخی افراد از روی قصد و غرض از احساسات مذهبی مردم سوء استفاده کرده و کلام و مطالب بنده را تحریف و یا برش می زنند که در شرایط حساس کنونی کشور اجازه نخواهیم داد کسانی موجبات تفرقه بین اهل سنت و اهل تشیع را ایجاد کنند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در ابتدای درس خارج ضمن محکوم کردن صحبتهای اخیر یکی از علمای اهل سنت درباره مقام امامت و با بیان استدلال قرآنی درباره اثبات امامت در قرآن، با بیان این مطلب افزود: کسی که اندک توجهی به قرآن کرده باشد این یاوهگوئی ها بر زبانش جاری نمیشود. منصب امامت و مقام امامت مورد توجه اکید قرآن کریم قرار گرفته است. هرکسی که اندک اطلاعاتی از تفسیر قرآن کریم داشته باشد با توجه به دو آیه ۱۴۳ سوره بقره و آیه ۷۸ سوره حج به خوبی میفهمد که بعد از مقام رسول خدا (ص) افرادی به عنوان شاهدان بر خلق خدا یعنی شاهدان بر افکار و اعمال مردم چه مسلمان و چه غیرمسلمان، چه شیعه و چه غیر شیعه وجود دارد ( لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ). با چنین حقیقتی که در قرآن کریم وجود دارد چرا افرادی به خود اجازه میدهند که مقام ائمه (ع) در حد یک بشر عادی تصور نمایند. مگر میتوان احکامی که مربوط یک انسان عادی مطرح است در مورد ائمه مطرح نمود؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه ما به تبع امام رضوان الله تعالی علیه و بالاتر از آن به دستور خود ائمه معصومین و به سیرهی مسلمه امیرالمؤمنین ع وحدت را قائل هستیم و معتقدیم هر کسی منادی تفرقه بین مسلمین بشود از این خط اساسی اسلام فاصله گرفته، مسلمانها نباید با هم دشمنی کنند چرا که یهود و نصارا و خصوصاً یهود و یهود زمان ما که بدتر از یهود در صدر اسلام است، دنبال تکه تکه کردن و نابودی همه مسلمانها هستند.
وی ادامه داد : در این تردیدی نیست که یک خط اساسی که از اول ائمه ما برایمان ترسیم کرده اند وحدت بوده، اما آیا معنای وحدت این است که یک آدم بیسواد، یک آدمی که پیداست قلبش مملو از حقد و کینه است بیاید یک حرف مزخرف این چنینی را که ما نمیتوانیم تصورش را بکنیم!بزند؟
فاضل لنکرانی گفت: ما نمیتوانیم آرام باشیم، یک مسلمان نمیتواند آرام باشد چه برسد به یک شیعه. باید انسان فریاد خودش را بزند، ما انتظارمان این است که چنین آدمی را علمای اهل سنت – که عدهای از ائمه جمعه در مقابلش موضعگیری هم کردند ولی این کافی نیست – این آدم را باید از جامعه مسلمین طرد کنند و نگذارید نماز جمعه بخواند، نگذارند مورد مراجعه مردم باشد، اینها اقل آن چیزی است که باید نسبت به این آدم انجام بشود چرا که وجود چنین افرادی فتنه برای جامعه مسلمین است.
وی با اشاره به زندگی مسالمت آمیز و در کمال آرامش شیعه و سنی تحت نظام اسلامی گفت: زندگیای که اهل تسنن الآن در این نظام اسلامی دارند قابل مقایسه با زمان طاغوت نیست! زمان طاغوت به اهلسنت در ایران بها داده نمیشد برایشان ارزش قائل نبودند، با قهر و غلبه با آنها برخورد میکردند ولی امروز در نظام اسلامی مثل حوزههای شیعه، مدرسه دارند، مدارسشان چندین برابر حوزه های شیعه شده است.
وی خطاب به علمای اهل سنت گفت: دارید زندگی میکنید ما هم میخواهیم همین مسالمت باقی بماند ولی اجازهی اینکه سر سوزنی نسبت به ائمه علیهم السلام اشارهای در تنقیص داشته باشید را تحمل نخواهیم کرد لذا هم علمای اهلسنت باید یک موضعگیری قویتر کنند و هم مسئولین نگذارند چنین آدمی در جامعه مورد مراجعه خود اهلسنت هم باشد!
فاضل لنکرانی با بیان اینکه وجود این شخص برای اسلام خطرناک است گفت: این فرد هر چند وقت یک بار حرف عجیب و غریبی میزند و خود اهلسنت هم گفتهاند که این عنوان مزدور را دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه نسبت به دسیسه های دشمن برای اختلاف افکنی بین شیعه و سنی هشدار داد و گفت: دشمن در حال کار کردن است، دشمن برنامه ریزی میکند در یک موقعیتی یک کلامی را از زبان یک عالم سنی یا یک عالم شیعی بیرون بیاورد، این هم باید بیدار و هوشیار باشیم ولی هوشیاری و بیداری به این نیست که اغماض کنیم.
وی با بیان اینکه مقامات ائمه طاهرین اظهر من الشمس است گفت: تازه ما حسرتمان این است که عمر انسان تمام میشود و ایشان را نشناختیم، نفهمیدیم امام یعنی که، مقام امامت چه مقامی است؟ نباید بگذاریم این عقاید محکم مسلم قرآنی، مورد هجمه قرار بگیرد و باید اعتقادات جوانهای خودمان را حفظ کنیم.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با اشاره به توصیه همیشگی به طلاب در خصوص کار روی مفهوم امامت گفت: من همیشه میگویم تا میتوانید در امامت کار کنید، آیات امامت، مقام ائمه، کلمات ائمه، اعتقادیات، احکام و اخلاقشان را یاد بگیریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر روایتی در خصوص نحوه خلقت ائمه علیهم السلام گفت: باید شئون و مقامات ائمه ما حفظ شود، البته ما هم نخواهیم حفظ کنیم خدای تبارک و تعالی اینها را عدل قرآن به عنوان ثقل اصغر قرار داده و خدا حفظ میکند اینها هم از مصادیق ذکرند (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ) این هم یکی از مصادیقش هست، مصداق اصلیاش قرآن کریم است.