چرا مدرس با حق رأی زنان مخالف بود؟
به بهانه سالروز شهادت سیدحسن مدرس و همزمانی این تاریخ با درگذشت دکتر داوود فیرحی، به بازنشرِ بخشی از نظرات فیرحی درباره مدرس می پردازیم.
به گزارش دیده بان ایران؛به بهانه سالروز شهادت سیدحسن مدرس و همزمانی این تاریخ با درگذشت دکتر داوود فیرحی، به بازنشرِ بخشی از نظرات فیرحی درباره مدرس می پردازیم.
داوود فیرحی درباره مشی سیاسی و عقیدتی آیت الله سید حسن مدرس بر این باور بود که:ایشان در چند جا موضعگیریهایی کرده که خیلی هم به نفع کشور تمام نشده بلکه به زیان ما بوده است.
فیرحی با اشاره به مواضع مدرس درباره حقوق انتخاباتی زنان افزود: ایشان استدلالش این بود که ما باید نگاه کنیم به آیه «الرجال قوامون علی النساء» و از این طریق معتقد بود که باید زنان را جز محجورین قرار داد و اینها حق رای ندارند. ولی چرا هیچ کس نگفت چگونه این زن که محجور است حق معامله و تجارت دارد؟ چرا در واقع شما رای دادن را شبیه تمکین جنسی زن به شوهر میگیرد و نه شبیه فعالیت تجاری زن؟ در واقع مرحوم مدرس با این بحثش اساسا تا دهه ۴۰ انتخابات زنان را عقب انداخت و جامعه را در مسیر توسعه سیاسی کند کرد و مهمتر از آن رهبری اعطای حقوق زنان را به جناحهای سکولار واگذار کرد و آنها بودند که همیشه مدعی بودند که ما زنان را آزاد کردیم. البته در دهه ۴۰ مرحوم حضرت امام گفت زنها اساسا منعی برای مشارکت ندارند. آنچه که مشکل ایجاد میکند فساد و فحشایی است که در آن میباشد و عرضی است. حال کدام شرط است؟ آگاه به زمان به چه معناست.؟ ببینید خیلی مواقع این مسأله مشکل درست میکرد.
وی در پاسخ به سووالی درباره مخالفت مدرس با جمهوریخواهی رضاشاه گفت:اگر بحث جمهوریخواهی را جدی میگرفت، خود استمرار ریاستجمهوری هزینه میبرد، البته هستند رؤسای جمهوری که حکومت خود را مادامالعمر کردهاند، اما هزینه میبرد، همین که در یک جامعه هر از چند گاهی انتخاباتی باشد ولو تشریفاتی، این تهدیدی برای سلطنت و دولت اقتدارگرا بود و به نظر میرسید شاید دهه ۲۰ طومار پهلوی برچیده میشد./ الفبا