حمایت مجدد میرسلیم از طرح صیانت مجلس/ کدام عقل سلیم با این طرح مخالفت می می کند؟
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: باید فضای مجازی در جهت حفظ حقوق مردم و جلوگیری از ادامۀ ناهنجاریهایــی کــه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگـی و سیاسی در آن رواج یافته، مهار شود و دولت مصمم است این نظـم را اعمال کند و این برنامهای است که وزیر محترم نسبت به آن متعهد شده است. با این طرح، نه جلو کسب و کارهای فضای مجازی گرفته خواهد شد و نه دسترسی به شبکۀ جهانی اطلاع رسانی (اینترنت) محدود خواهد گشت بلکه از تعدی کسانی که سوداگــران تباهـــیاند ممانعت به عمل خواهد آمد و کــدام عقــل سلیـــم است که با این اقدام مصلحانه مخالف باشد؟
به گزارش دیده بان ایران؛ سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده تهران در مجلس یازدهم است درباره طرح صیانت از فضای مجازی و مذاکرات هستهای و همچنین موانع تصویب اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام با آرمان ملی گفت وگو کرده است که در ادامه می خوانید:
مجلس یازدهم با شعارهایی مانند بهبود وضعیت معیشت مردم روی کار آمد. این در حالی است که هنوز برخی از وعدههایی که نمایندگان مجلس دادند عملی نشده است. آسیب شناسی شما از وضعیت مجلس یازدهم چیست؟
هرچند مجلس یازدهم در کل مجلسی انقلابی است، ولی فراموش نکنیم که وارث بسیاری از رویهها و فرآیندهایی است که از دورههای گذشته به ما رسیده است. برخی از آن رویهها مناسب است ولی بسیاری از فرآیندها آشکارا اشکال دارد که جمعا اصلاح آنها به مفاد آیین نامۀ داخلی مجلس بر میگردد و در سایۀ آن به نحوۀ اعمال مدیریت هیأت رئیسۀ مجلس در اجرای آن آیین نامه.تا کنون در بخش تقنین سرعت لازم را نداشتهایم و امروز صدها طرح و لایحه که بسیاری از آنها دو فوریتیاند در نوبت بررسی و تصویب قرارگرفتهاند. در بخش نظارت وضع بهتری داشتهایم ولی هنوز با حالت مطلوب فاصله داریم؛ البته علت عمدۀ آن عدم همراهی دولت قبل بود که یک سال از فرصتهای ما را نیز بر باد داد. این نظارت منسجمتر و قویتر در دو سال و نیم پیش رو انجام خواهد گرفت که البته کمک بسیار خوبی برای پیشبرد اهداف دولت خواهد بود زیرا قصد ما از نظارت مچگیری نیست، بلکه کشف فوری نقاط ضعف و چاره جویی به موقع آن است تا کمترین خسارت به مردم وارد شود. در بخش شایستهگزینی نیز با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مجلس کار فشرده و بسیار منظمیرا انجام داد که آثار خوبی را در تعاملات دو قوۀ مجریه و مقننه بهجای خواهد گذارد.
چه نقدهایی را به مجلس یازدهم وارد میدانید؟
یک دسته از انتقادها به آیین نامۀ داخلی برمیگردد که مشغول آماده سازی پیشنهادهای اصلاحی لازم برای آن شدهایم و با آن اصلاحات تحول شایسته ای در کمیت و کیفیت قانونگذاری پدیدار خواهد شد. انتقادهای دیگر به فعالیتهای کمیسیونها بر میگردد که در شرایط کنونی کشور نیازمند وقت گذاری بیشتر نمایندگان محترم میباشد و در واقع اگر کار کمیسیون قوی باشد مصوبۀ مجلس نیز به تبع آن مفید و مؤثر خواهد شد. انتقاد سوم نیز به رفتار خودمان بر میگردد که باید در شئون مختلف همتراز گام دوم انقلاب بشود ؛ نسبت به این امر نیز اهتمام خوبی از سوی نمایندگان محترم نشان داده شده و امیدوارم آثار مثبت آن بهتدریج ظاهر شود و به یادگار بماند.
چرا مجلس به دنبال طرح صیانت از فضای مجازی است؟آیا نمایندگان به پیامدهای این طرحاندیشیدهاند؟ ارزیابی شما از واکنش منفی افکار عمومینسبت به این طرح چیست؟
یکی از کشورهایی که در دنیا در زمینۀ قانونمند کردن فعالیتها در فضای مجازی عقب مانده، جمهوری اسلامیایران است . ما همواره آماج اقدامات تخریبی و انحرافی در فضای مجازی بودهایم و این عقب ماندگی هم جزو اهداف همان فرآیند تخریبی است که متأسفانه چندین سال به دلیل تشخیص غلط سیاسی دولت یا بعمد، از آن غفلت شده است. بنابراین کاری که مجلس سیزدهم آغاز کرده است یک سال بر آن تأخیرها افزوده ولی امیدواریم با استفاده از قابلیتی که در اصل 85 پیش بینی شده بتوانیم آن تأخیر را جبران و حقوق کاربران را احقاق کنیم.این که ما فعالیتهای فضای مجازی را بدون هیچ ضابطهای به حال خود رها کنیم قطعا به ضرر مردم تمام میشود و آنها که در پی انحراف و تجاوز به حقوق مردمند، سوء استفادۀ خود را تثبیت خواهند کرد و علامت آن را در نوع مخالفتهای جاهلانهای که با طرح شده است، میبینیم، مخالفتهایی که هیچ مناسبتی با محتوای طرح ندارد و مزورانه است.
آیا با چنین تصمیمات و سازوکاری میتوان محتوای فضای مجازی را کنترل کرد؟
قطعا باید فضای مجازی در جهت حفظ حقوق مردم و جلوگیری از ادامۀ ناهنجاریهایــی کــه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگـی و سیاسی در آن رواج یافته، مهار شود و دولت مصمم است این نظـم را اعمال کند و این برنامهای است که وزیر محترم نسبت به آن متعهد شده است. با این طرح، نه جلو کسب و کارهای فضای مجازی گرفته خواهد شد و نه دسترسی به شبکۀ جهانی اطلاع رسانی (اینترنت) محدود خواهد گشت بلکه از تعدی کسانی که سوداگــران تباهـــیاند ممانعت به عمل خواهد آمد و کــدام عقــل سلیـــم است که با این اقدام مصلحانه مخالف باشد؟
مصوبه مجلس در سال گذشته درباره مذاکرات هستهای و برجام یکی از تصمیماتی بود که مجلس گرفت. نمایندگان مجلس یازدهم با چه دیدگاهی به مذاکرات آینده نگاه میکنند؟
مجلس از تعامل جمهوری اسلامیدر سطح بین المللی برای دفاع از حقوق مردم ایران استقبال میکند ولی اعتقاد ندارد که باید فعالیتهای مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور در گرو آن مذاکرات بماند و مذاکراتی را قبول دارد و تأیید میکند که از موضع عزت انجام گیرد یعنی هیچ گونه برتری سیاسی دیگران را نمیپذیرد و بر استیفای حقوق مردم ایران پافشاری میکند.
آیا مجلس به این جمع بندی رسیده که برداشته شدن تحریمها میتــواند کمک زیــادی به وضعیت اقتصادی مردم کند؟
در این که تحریمهــا بر اقتصــاد ایران اثرگذاشته است، شکی نیست ولی این تأثیرگذاری مستقل نبوده و عمدتا بر بیکفایتیهای دولت گذشته سوار شده و بر مردم فشار آورده است یعنی اگر دولت با برنامه و درایت لازم به ادارۀ امور کشور میپرداخت و همه چیز را معطل نتائج مذاکرات نمیکرد آن تحریمها تأثیر چندانی بر معیشت مردم نمیگذاشت و کار به اینجا نمیرسید که بسیاری از کسب و کارها متوقف و کساد شوند و بسیاری از بنگاهها به رکود افتند و گروههای آسیب پذیر دچار فلاکت شوند.نمایندگان اعتقاد دارند با همراهی مردم و شکیبایی آنها در کوتاه مدت، میتوانیم بر مشکلات به ارث رسیده از دولت قبل انشاءا... فائق بیاییم و راه پیشرفت را به دست جوانان غیور و پرشور و مستعد، در زیر سایۀ تجربیات متخصصان کهنه کار، هموار کنیم.
تحلیل شما از رفتارشناسی اعضای جبهه پایداری در مجلس چیست؟
جبهۀ پایداری یک تشکل سیاسی است مرکب از تعدادی از نمایندگان انقلابی که بعد از دولت دهم اظهار وجود کرده و سعی آنها در اعمال رفتار سیاسی منظم در مجلس است که در مواردی نیز با استقبال اکثریت نمایندگان مواجه شده است.
آیا جبهه پایداری تصمیم گیریها را در مجلس سخت نکرده است؟
این تشکل سیاسی و دیگر تشکلهای جبهۀ نیروی انقلاب در صورتی که نیت صادق خود را مبنی بر خدمت به مردم به اتکای معیارهای انقلابی حفظ کنند، در جمع، به تسهیل و بهبود تصمیم گیریها در مجلس سیزدهم میانجامد.
یکی از شعارهای شما در دوران کاندیداتوری ریاست جمهوری و همچنین ورود به مجلس مبارزه با فساد بود. در این زمینه مجلس چه اقدامات مؤثری انجام داده است؟
مبارزه با فساد و مفسدان راه نجات کشور از وضع نابهنجار کنونی است. در این باره نیت سه قوه مشترک است و مجلس با استفاده از ابزار نظارتی خود مبارزه با فساد را در سرلوحۀ اقدامات خود قرارداده است بهویژه در کمیسیون اصل 90که رسیدگی به پروندۀ قاچاق و انحرافات گمرکی را از سال گذشته آغاز کرده و به نتایج مهمیدست یافته است.
عملکرد مجلس در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی آقایرئیسی را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا مجلس موفق شود در راستای مطالبات مردم کارنامه وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار بدهد؟
برای رسیدن به رأی اعتماد، مجلس در کمیسیونها وقت گذاشت و بحثهای بسیارجدی با وزاری پیشنهادی داشت بدون هیچ رودربایستی و آنها نسبت به برنامههای پیشنهادی متعهد شدند و مجلس بلافاصله برای نظارت بر تحقق برنامهها فرآیند مناسبی را در کمیسیونها ترسیم کرده است و به اجرا خواهد گذارد تا از هرگونه انحراف پرهیز شود. در فرآیند امتیازدهی مشارکت نمایندگان قوی نبود شاید به این دلیل که برای اولین بار این روش اتخاذ شده بود و برخی از نمایندگان به آن اعتماد کامل نداشتند. ضمنا مشورت رئیس جمهور محترم با نمایندگان قبل از معرفی وزاری پیشنهادی برای اخذ رأی تمایل آنها، بهاندازۀ کافی نبود.
میزان چانهزنیها و لابیها به چه میزان در رأی اعتماد به وزرای دولت نقش داشت؟
روشی کــه این بــار در بررســی صلاحیتها استفاده شد مبتنی بود بر امتیازدهی بــه وزرای پیشنهادی بر مبنای دانش و تجربه و بینش افراد و سپس بررسی عملی قابلیتها و برنامههای آنها در تمام کمیسیونهای مجلس؛ بنابراین اگر چانه زنی هم وجود داشته کاملا تحتالشعاع فرآیندی منطقی بود که برای بررسی صلاحیتها اتخاذ شده بود.
آیا مجلس یازدهم تلاش کرد از تأثیرگذاری برخی افراد و گروهها جلوگیری کند؟
در این دوره ، تأثیرگذاری افراد خارج از مجلس به کمترین حد خود رسید.
کابینه آقای رئیسی دارای چه نقاط ضعف و قوتی است؟ چه چالشها و فرصتهایی پیش روی دولت میبینید؟
نقطۀ قوت هیأت دولت سیزدهم در باور آنها است نسبت به امکان چاره جویی بدون شرط مشکلات، یعنی دولت چشم به راه مذاکرات احتمالی و نتایج آن نیست و فعالیتهای خود را به اتکای قابلیتهای خدادادی و آمادگیهای مردمیآغاز کرده است و پیش میرود و این ویژگی بسیار اهمیت دارد زیرا مبنای آن خودباوری است و نه وابستگی به دیگران بویژه دشمنان. نقطۀ ضعف نسبی آن کمبود تجربۀ برخی از اعضای دولت است که با توجه به سعۀ صدر تمام اعضای دولت براحتی میتوانند آن ضعف را با استفاده از نظریات کارشناسی متخصصان و اهل فن و مشورت با افراد با تجربه جبران کنند.
با توجه به مشکلات اقتصادی کشور آیا تیم اقتصادی که آقای رئیسی انتخاب کرده از توانایی کافی برای حل مشکلات برخوردار هستند؟
توانایی این گروه اقتصادی خوب است و همواره میتواند بهتر شود و راه آن، نشان دادن سعۀ صدر و استفاده از نظریات کارشناسان خبره و میهن دوست است و برای این مورد نیز آن گروه اقتصادی امادگی لازم را دارد.
هماهنگی این تیم اقتصادی با توجه به دیدگاههای مختلفی که بین اعضای آن وجود دارد سخت نشده است؟
با توجه به این که اعضای این گروه به دنبال جاهطلبی نیستند حتی اگر به لحاظ کارشناسی بین اعضای آن اختلاف نظر باشد، میتوانند به هماهنگی اجرائی دست یابند.
یکدست شدن قدرت در کشــور و همــاهنگی ســه قوه مجریه، مقننــه و قضائیه را یک فرصت بـــرای کشور میدانید یا تهدید؟ چرا؟
ما اکنون در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی قرارداریم و بنابراین آن هماهنگی برای اتخاذ تصمیم درست و دقیق و به موقع بسیار مفید است و جزو فرصتهای بیبدیل محسوب میشود و گرنه به دلیل ناهماهنگیها تصمیمات ناقص یا توأم با تأخیر انجام میگیرد و بدتر از آن اجرای مصوبات ممکن است معطل بماند چنان که در دولت دوازدهم رخ داد.
مهمتریــن موانع تصویب اف ای تــی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟
اف ای تی اف بندهای متعدد دارد که اغلب آنها به تأیید رسیده است بهجز مصوبۀ راجع به جرائم سازمان یافتۀ فراملی و مصوبۀ عدم پشتیبانی از فعالیتهای ارعابی. ما برای هر دو مورد مصوبات داخلی محکمیداریم بویژه که در موارد متعدد کشور ما قربانی جریانات مجرمانۀ سازمان یافتۀ فراملی بوده و از اقدامات آدمکشی گروههای ارعابی و منافق صدماتی دیده است. سؤالی که برای ما مطرح بوده است این که آیا پیوستن کامل به افای تی اف موجب حذف تحریمها میشود یا نه؛ مسئولان دولت قبلی هیچگونه تضمینی در این باره ندادند و در نتیجه به نظر ما رسید که پیوستن ما فقط به مفهوم دراختیار قراردادن اطلاعات بانکی کشور است به بیگانگان که میتواند آن اطلاعات برای تشدید تحریمها مؤثر واقع شود و البته این به دور از مصلحت است. این نکته را نیز باید در حاشیه اضافه کنم که به لحاظ فنی شبکۀ بانکی از پیشرفتهایی که در جهان رخ داده عقب است و به فرض که امروز بخواهیم بهطور کامل به اف ای تی اف بپیوندیم عملا میسر نخواهد شد مگر اصلاحات فرآیندهای بانکی داخلی انجام گیرد.