«رضایی» و «مخبر» مشکلی با هم ندارند
سید محمد حسینی گفت: اختلاف مبنایی و اساسی بین اعضای تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. پس از امضای حکم رضایی اعلام شد دوگانگی در تیم اقتصادی دولت به وجود میآید. بنده با رضایی صحبت کردم. وی اعلام کرد که از دوران جنگ با معاون اول رئیس جمهور آشناست و کار کرده است. وقتی که منافع مردم اصل باشد اختلافی بین تیم اقتصادی ایجاد نمیشود. کلام رئیس جمهور فصل الخطاب است و اگر جایی اشکال وجود داشته باشد همه از رئیس جمهور تبعیت خواهند کرد.
به گزارش دیده بان ایران؛ سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی شبکه چهار صدا و سیما پخش میشد، گفت: معاون پارلمانی کار پر دردسری است. معاون پارلمانی مسئول ایجاد پیوند بین قوه عریض و طویل مجریه و قوه مقننه با ۲۹۰ نماینده است. نمایندگان با مطالبات مردم مواجه هستند، به ویژه در سالهای اخیر که مشکلات مردم دو چندان شده است و این مطالبات در بخشهای مختلف افزایش یافته است.
وی افزود: امیدوارم بتوانم همدلی و همگرایی بین دو قوه ایجاد کنم؛ زیرا مردم دیگر حوصله تنش و دعوای بین دو قوه را ندارند.
حسینی با بیان اینکه طبق قانون اساسی وظایف سه قوه تفکیک شده است، تصریح کرد: علیرغم تفکیک قوای مقننه، مجریه و قضائیه، سه قوه جزایری جدای از هم نیستند. وزرای پیشنهادی باید در ابتدا برای مجلس و نمایندگان برنامههای خود را بیان کنند و از سوی آنها رأی اعتماد داده شود.
معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: نقش معاونت پارلمانی ایجاد پیوند و ارتباط بین دولت و مجلس است تا بیجهت تنش ایجاد نشده و وقت و انرژی طرفین گرفته نشود. وزراء کارهای زیادی دارند و باید در شوراهای متعددی شرکت کنند. نمیتوانند دائم به مجلس بروند و پاسخگوی سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح باشند. البته نمایندگان میتوانند از ابزارهای مورد نظر استفاده کنند.
وی ادامه داد: البته بنده نماینده مجلس بودم و از این ابزارها استفاده کردم. استیضاح عبدالله نوری وزیر کشور و مهاجرانی وزیر ارشاد در دولت اصلاحات را امضاء کرده و سخنرانی کردم که استیضاح عبدالله نوری رأی آورد، ولی استیضاح مهاجرانی در آن مقطع رأی نیاورد.
حسینی اظهار داشت: این ابزارها باید مورد استفاده قرار گیرد، اما روابط دولت و مجلس باید به گونهای باشد که استفاده از این ابزارها به حداقل کاهش یابد. این دولت عزم و اراده خدمت دارد تا مشکلات مردم حل شود.
معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حدود یک هفته از تشکیل کامل دولت میگذرد و رئیس جمهور در این فرصت کوتاه به استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان سفر کرده و مشکلات را مورد بررسی قرار داده تا مردم احساس نکنند که مسئولان کاری به مشکلات و گرفتاریهای آنان ندارند.
وی افزود: علاوه بر این بازدید شخصی رئیس جمهور از استانهای مختلف موجب اخذ تصمیمات واقعی خواهد شد. رئیس جمهور در سفرهای استانی ابتدا در جمع مردم حضور مییابد و بعد به جلسه با مسئولان میرود.
حسینی با بیان اینکه رئیس جمهور سفرهای استانی خود را از استانهای محروم شروع کرد، تصریح کرد: رئیسی چهار دهه در نظام اسلامی خدمت کرده و فرد ناشناسی نیست. وقتی رئیس قوه قضائیه بود علیرغم وجود اوضاع کرونایی استان به استان سفر میکرد تا وضعیت مردم و مشکلات قضایی را بررسی کند. در همان اوضاع بعضی از مسئولان از ترسشان از اتاق کارشان خارج نمیشدند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: وقتی رئیس جمهور به مناطق مختلف سفر میکند بهتر میتواند در راستای حل مشکلات مردم گام بردارد. مردم خواستار تسریع در حل مشکلاتشان هستند. تصمیمات دولت خلق الساعه نیست و عزم و اراده جدی برای حل مشکلات مردم وجود دارد.
وی در خصوص اولویتهای دولت گفت: در جلسه هیئت دولت گزارشی از لوایحی که در دستور کار مجلس است، ارائه دادم. برخی از این لوایح هنوز اعلام وصول نشده است. برخی از این لوایح بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است و برخی لوایح نیز به دلیل اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص ارسال شده است.
حسینی تأکید کرد: حدود ۱۴۸ لایحه از دولت به مجلس ارائه شده است. هر وزارتخانه حدود ۶ تا ۷ لایحه به مجلس ارسال کرده است. مقرر شد هر کدام از وزارتخانهها لوایح ارائه شده را مورد بررسی قرار داده و مخالفت و موافقت خود رابا لوایح اعلام کنند. دولت جدید چنین اختیاری را برای بررسی لوایحی که از سوی دولت قبل به مجلس ارائه شده است را دارد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور متذکر شد: اولویت دولت حل مشکلات سلامت و معیشت مردم است. هنوز بدنه مدیریتی وزارتخانهها تغییر نکرده است. برای انتخاب معاونان باید به وزرا فرصت داد. از بخش حقوقی وزارتخانهها خواسته ایم که هرچه سریعتر این لوایح را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند.
وی افزود: در قانون گذاری و اصلاح قوانین باید بنای مجلس بر بررسی لوایح باشد. البته نمایندگان میتوانند طرح ارائه کنند. پیش از این دولت در ارائه لوایح کوتاهی میکرده و نمایندگان برای حل مشکلات مردم ناچار به ارائه طرح بودند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار داشت: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم انقلابی هستند. در رأی اعتماد به وزراء مخالفان و موافقان دغدغهمند بودند و مباحث شخصی نسبت به افراد مطرح نمیشد.
وی در مورد روند رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، ادامه داد: در دولتهای قبل نیز پیش از اینکه وزرا به مجلس معرفی شوند به نوعی رأی استمزاجی نمایندگان گرفته میشد که ببینند وزیر پیشنهادی پایگاه و جایگاهی در مجلس دارد یا خیر. در دولت سیزدهم اینگونه نبود که رئیس جمهور فهرست وزرای پیشنهادی را به همه نمایندگان بدهد بلکه صرفاً نظرات برخی روسای کمیسیونها اخذ شده بود.
حسینی تصریح کرد: وزرای پیشنهادی در همه کمیسیونها حضور یافتند و برنامه خود را ارائه دادند. پیش از این وزرا فقط در کمیسیونهای تخصصی و مجامع استانی حضور مییافتند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: رئیس جمهور در آخرین دفاع از کابینه اعلام کرد که من نسبت به وزرای پیشنهادی شناخت دارم و از مراکز اطلاعاتی و امنیتی در مورد پیشینه این افراد استعلام گرفته شده است.
حسینی بیان کرد: کابینه سیزدهم ترکیبی از افراد پیشکسوت و کارآموز مثل وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی بوده. وزرای جوان است که در رشته خود تخصص داشته و کار اجرایی نیز انجام دادند.
وی افزود: برخی دوستان معتقد بودند که وزرای پیشنهادی در برخی حوزههای وزارتخانهای تخصص و تجربه ندارند. ما معتقدیم وزرای پیشنهادی میتوانند در بخشی از وزارتخانه تخصص داشته و در بخشهای دیگر معاونان قوی انتخاب کنند. وزیر باید توانایی مدیریتی داشته باشد..
حسینی اظهار داشت: نباید توقعات را بالا برد. زیرا این دولت در شرایط خوبی مدیریت کشور را عهده دار نشده است. باید به مردم گزارش داد که در چه شرایطی کشور را تحویل گرفتیم. مردم بدانند این دولت، دولت کار، تحرک و پویایی است و دولت «ما میتوانیم» است. کسی آیه یأس نمیخواند. انسجام و هماهنگی بین وزرا وجود دارد.
وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی آسیب دیده است، تأکید کرد: امیدواریم دوگانگی قول و فعل از بین برود و قول صادق به مردم داده شود. برنامه تحولی در حوزههای مختلف نوشته شده و وزراء بر مبنای این برنامهها عمل میکنند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: اختلاف مبنایی و اساسی بین اعضای تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. پس از امضای حکم رضایی اعلام شد دوگانگی در تیم اقتصادی دولت به وجود میآید. بنده با رضایی صحبت کردم. وی اعلام کرد که از دوران جنگ با معاون اول رئیس جمهور آشناست و کار کرده است. وقتی که منافع مردم اصل باشد اختلافی بین تیم اقتصادی ایجاد نمیشود. کلام رئیس جمهور فصل الخطاب است و اگر جایی اشکال وجود داشته باشد همه از رئیس جمهور تبعیت خواهند کرد.
حسینی در مورد عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش، گفت: این موضوع طبیعی است و در همه دولتها افرادی از کابینه نتوانستند رأی اعتماد مجلس را جلب کنند. باغگلی چهره ناشناخته بود. وزارت آموزش و پرورش با جامعه چندمیلیونی ارتباط دارد. وزارت آموزش و پرورش همیشه مشکلات عدیدهای دارد و عدهای معتقد بودند باغ گلی توان حل این مشکلات را ندارد.
وی ادامه داد: استدلال دولت این بود که باغگلی میتواند با خلاقیت و نوآوری در وزارت آموزش و پرورش تحول ایجاد کند. بسیاری معتقد بودند که ۴-۵ وزیر پیشنهادی نتوانند رأی اعتماد مجلس را جلب کنند. بالاخره تلاش کردیم و وزراء رأی اعتماد آوردند.
حسینی گفت: طبق قانون رئیس جمهور ۴ ماه فرصت دارد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند. یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش، سرپرستی این وزارتخانه را به عهده گرفته است. افراد مختلفی برای این وزارتخانه پیشنهاد شده اند. رئیس جمهور نظرات مختلف را گرفته است.
معاون پارلمانی رئیسجمهور در خصوص شفافیت آرای نمایندگان تصریح کرد: زمانی که بنده نماینده بودم آرا شفاف بود، چون با قیام و قعود آرای نمایندگان اخذ میشد. فقط در برخی موارد مثل استیضاح و رأی اعتماد، رأی نمایندگان به صورت برگهای اخذ میشد.