ساماندهی طرح های توسعه دانشگاه ها، ضرورتی که دولت دوازدهم محقق شد!
بیش از دو دهه است که بعضی از دانشگاههای کشور به ویژه مراکز آموزش عالی واقع در پایتخت (نظیر دانشگاههای تهران و علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه تربیت مدرس و ...) اقدام به تهیه و اجرای طرحهای توسعه کرده اند. در سالهای اخیر، این موج درخواست برای طرحهای ساماندهی و توسعه دانشگاهها (و حتی سایر مراکز آموزشی-تحقیقاتی نظیر حوزه های علمیه و پارکهای علم و فناوری) در سایر شهرهای کشور نیز ایجاد شده است.
دیده بان ایران: سید حسین میرزاده-دانشجو دکتری شهرسازی دانشگاه هنر تهران دریادداشتی نوشت:
بیش از دو دهه است که بعضی از دانشگاههای کشور به ویژه مراکز آموزش عالی واقع در پایتخت (نظیر دانشگاههای تهران و علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه تربیت مدرس و ...) اقدام به تهیه و اجرای طرحهای توسعه کرده اند. در سالهای اخیر، این موج درخواست برای طرحهای ساماندهی و توسعه دانشگاهها (و حتی سایر مراکز آموزشی-تحقیقاتی نظیر حوزه های علمیه و پارکهای علم و فناوری) در سایر شهرهای کشور نیز ایجاد شده است. این گونه پروژه ها تحت عناوین مختلف نظیر "ناحیه نوآوری"، "ناحیه رشد"، "شهر دانش" و ... طراحی و بعضا با لابیهای متعدد توسط این نهادهای علمی تا حدی به مرحله اجرا درآمده است. اما عدم توجه به نظرات و خواست مردم محلی (شهروندان ساکن، شاغل و مالک در محدوده این طرحها) در فرآیند برنامهریزی و یا اجرا این طرحها، دخل و تصرف قابل توجه در اراضی مرکزی شهرها، گستردگی و مساحت زیاد اراضی موردنظر در این طرحها (بعضا بالغ بر 300 هکتار اراضی که خود برابر با مساحت بعضی از شهرهای کوچک کشور است)، عدم وجود اسناد نهایی مصوب جهت اجرای پروژههای موردنظر از سوی نهادهای ذیصلاح (نظیر کمیسیون ماده 5 استانها، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و ...)، عدم شفافیت در اجرا و صرف بودجههای هنگفت جهت تملک اراضی شهری، تغییر کاربری غیرقانونی، ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی خریداری شده و روشهای سوداگرانه در روند اجرای این پروژهها سبب گردید که در 2-3 سال گذشته عموم شهروندان، سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای دانشجویی دانشگاههای موردنظر نسبت به اجرای این گونه از طرحها اعتراض کرده و از سوی دیگر، دستگاههای اجرایی و نظارتی (مانند سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران، استانداری تهران، سازمان پدافند غیرعامل و ...) نسبت اجرای به این گونه از طرحها حساسیت به خرج داده و ابهاماتی را مطرح نمایند.
مجموعه چالشهای مطرح شده حقوقی-قانونی، مالی و فنی-تخصصی فوقالذکر توسط نهادهای نظارتی و تبعات اجتماعی ناشی از اجرای این پروژهها در محلات مختلف شهر تهران باعث شد که شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 16 اردیبهشت 1398 نسبت به بررسی این پروژهها و به صورت خاص طرح موسوم به ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام نماید. در این جلسه مقرر شد دانشگاههای تهران و علوم پزشکی تهران نسبت به بازگشت به رویکرد اصلی طرح –بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران در سال 1382- مبنی بر "ساماندهی" و نه "توسعه و گسترش افقی محدوده دانشگاه" اقدام نموده و همچنین نهادهای استانی شامل کمیسیونهای ماده 5 و شورای برنامهریزی و توسعه استانها از هرگونه صدور مصوبه برای طرحهای توسعه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور خودداری نمایند. اما این ممنوعیت تا زمان تصویب "دستورالعمل جامع توسعه فضایی دانشگاههای کشور" در نظر گرفته شد و اینکه این سند فرادستی میبایست با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تهیه شود. در این مدت دستورالعمل موردنظر به دلایلی تدوین و تصویب نگردید اما در همین دوره و با همکاری مشترک شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ضوابط مکانیابی و استقرار شرکتها، موسسات دانشبنیان و واحدهای فناور در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها تصویب گردید.
اما با افزایش فشارها از سوی دانشگاهها جهت مطرح شدن و تصویب طرحهای توسعهای که در قالب، اهداف و عنوانهای مختلف مطرح میگردید، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 6 اردیبهشت 1400 موضوع طرح توسعه دانشگاههای کشور را مجددا مورد بحث و بررسی قرار داد. در مصوبه اردیبهشت 1400 شورایعالی مقرر گردید که با توجه به اینکه زمینه پاسخگویی به کلیه نیازهای توسعهای دانشگاههای کشور اعم از پهنه و لایه نوآوری، محدوده فناوری، شهر دانش، پارکهای علم و فناوری و ... در هر دو بخش "محتوا" و "فرآیند تصویب" در مصوبه ضوابط مکانیابی و استقرار شرکتها، موسسات دانشبنیان و واحدهای فناور در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها (مصوب 25/6/1398 شورایعالی شهرسازی و معماری ایران) فراهم شده است؛ پس لازم است کلیه نهادهای تصویبی استانی برای انتظامبخشی به گرایشهای توسعهای دانشگاهها و پایش تبعات و تأثیرات آنها بر شهر و بافت شهری پیرامون خود، در بستر این مصوبه اقدام نمایند و از هرگونه بررسی طرحی برای دانشگاهها خارج از این مصوبه پرهیز کنند. اما در این بین باید به بررسی جوانب مختلف مصوبه شورای عتف و شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در رابطه با مکانیابی و استقرار شرکتها، موسسات و واحدهای دانش بنیان بپردازیم، چرا که این مصوبه از جهات مختلف ماهیت، شکل و فرآیند به نیازهای توسعهای دانشگاهها پاسخ خواهد داد:
1- در این مصوبه کلیه مفاهیم مطرح شده توسط دانشگاهها در طرحهای توسعهایشان نظیر پارکهای علم و فناوری، واحد فناور، شرکتها و موسسات دانشبنیان (تولیدی و غیر تولیدی) مورد توجه قرار گرفته و تعریف شده است.
این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که دانشگاههای متقاضی طرحهای توسعهای عموما با مطرح نمودن مباحثی همچون حرکت به سمت نسل سه و چهار دانشگاهها و اقتصاد دانشبنیان، به دنبال گسترش کالبدی دانشگاهها در اراضی پیرامون خود هستند. همچنین این نهادهای علمی مدعی هستند که در روند تحقق اقتصاد دانشی لازم است واحدهای فناور، شرکتها و موسسات دانشبنیان در اراضی جدید پیرامونی مستقر شده تا از این طریق ارتباط دانشگاه و صنعت به نحو مطلوب محقق شود.
2- در این مصوبه به صراحت ذکر شده که استقرار موسسات، شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور (که همگی در طرحهای مربوط به شهر دانش، ناحیه فناوری و نوآوری و ... دانشگاهها مورد اشاره قرار گرفته) میتوانند در سه قالب در طرح تفصیلی شهرها و در محدوده شهری قرار گیرند:
- استقرار شرکتها، موسسات دانشبنیان و واحدهای فناور غیرتولیدی تحت عنوان کاربریهای تجاری، اداری و آموزش عالی، تحقیقات و فناوری.
- استقرار موسسات، شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور تولیدی تحت عنوان کاربری صنعتی و با رعایت مصوبات فرادستی در خصوص رعایت ضوابط محیط زیستی.
- استقرار موسسات، شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور غیرتولیدی در محدوده مصوب پهنههای علم و فناوری و حتی در ساختمانهایی با کاربریهای مسکونی، آموزشی، ورزشی، درمانی، فرهنگی-هنری، حملونقل و انبارداری، تاریخی، تفریحی-گردشگری با رعایت الزامات سازگاری کاربریها، ملاحظات ایمنی، بهداشتی، تأمین پارکینگ، زیست محیطی و عدم لطمه به کارکرد کاربری اصلی و همچنین ارتباط موضوعی با فعالیت دانش بنیان.
همچنین در این خصوص لازم است تأییدیههای لازم از دستگاههای متولی اخذ گردیده و هرگونه ساخت و ساز و عملیات عمرانی برای همه این فعالیتها، مطابق ضوابط طرح تفصیلی در همان نقطه از شهر است.
3- از سوی دیگر، در این مصوبه ظرفیت استقرار پارکهای علم و فناوری که عموما مورد درخواست دانشگاههای کشور است در حریم شهرها لحاظ شده و مقرر گردیده مهندسین مشاور تهیه کننده طرحهای توسعه و عمران شهری؛ استقرار موسسات، شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور تولیدی را در بستر پارکهای علم و فناوری برای هر یک از پهنههای درنظر گرفته شده در حریم شهرها امکانسنجی نمایند.
بدین ترتیب، مصوبه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با تأکید بر مصوبات پیشین (به ویژه مصوبه ضوابط مکانیابی و استقرار شرکتها، موسسات دانشبنیان و واحدهای فناور در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها) به چند دهه بی انضباطی در طرحهای توسعه دانشگاهها و معضلاتی که به واسطه این طرحها برای شهروندان و مدیریت شهری ایجاد شده بود، پایان داده است. همچنین با وجود چنین مصوبهای، مطالبات دانشگاهها برای درنظر گرفتن لایههای اطلاعاتی جداگانه و خاص برای فعالیتهای دانشبنیان و واحدهای فناور فاقد توجیه فنی و حقوقی بوده و کلیة نیازهای استقرار این واحدهای اقتصاد دانشی در اراضی شهری مستعد نه صرفا اراضی پیرامون دانشگاهها- در قالب ضوابط و مقررات موجود طرحهای جامع و تفصیلی شهرها قابلیت تحقق خواهد داشت. در نتیجه، مطرح نمودن طرحهایی همچون شهر دانش از سوی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، ناحیه نوآوری مدرس از طرف دانشگاه تربیت مدرس و یا طرحهای این چنینی توسط سایر مراکز آموزش عالی محلی از اعراب نداشته و نهادهای محلی همچون کمیسیون ماده 5 و یا شورای برنامهریزی و توسعه استانها میبایست از بررسی چنین طرحهایی پرهیز نمایند.
اما نکتة دیگری که اهمیت قابل توجه دارد اینکه اراضی شهریِ در معرضِ ساخت و ساز دانشگاهها، میبایست در اسرع وقت از سوی شهرداری شهرها تعیین تکلیف شده که این مهم در قالب ضوابط و مقررات طرحهای موضعی-موضوعی جدید و تصویب این طرحها در نهادهای ذیصلاح قابل تحقق است. اقدام هرچه سریعتر مدیریت شهری در این زمینه که بر اساس قانون؛ جزء تکالیف ایشان محسوب میشود، میتواند از بروز تبعات اجتماعی، مهاجرت ساکنان اصیل این محلات ارزشمند و با هویت شهری، ایجاد فضاهای بیدفاع شهری و فرسودگی کالبدی-اجتماعی این بافتها جلوگیری نماید.
دانشگاهها نیز در آزمونی جدید قرار گرفتهاند که آیا از قانون و مصوبات فرادستی تبعیت خواهند کرد و یا اینکه بر اساس روال سابق اقدام به لابی با سازمانها و نهادهای مسئول نموده تا همچنان منویات خود را در طرحهای توسعه دانشگاهها پیگیری نمایند. این موضوع از جهت مسئولیت اجتماعی مراکز آموزش عالی کشور قابل بحث و بررسی که این نهادهای علمی-پژوهشی تا چه حد به مقررات و ضوابط مربوطه و نظرات سایر گروههای ذینفع و ذینفوذ در جامعه احترام میگذارند. زیرا درخصوص استقرار پارکهای علم و فناوری در محدوده شهرها، در مصوبه ضوابط مکانیابی و استقرار شرکتها، موسسات دانشبنیان و واحدهای فناور در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها ابهاماتی وجود دارد که امید است این بخش از مصوبة مذکور تفسیر به رأی نشده و با آن به صورت سلیقهای برخورد نشود.
به امید یک هوای تازه تر ...