کد خبر: 109120
A

داود سلیمانی: اگر وضعیت کشور با همین روند جلو برود فضا بسته‌تر خواهد شد/ امیدوارم فضا امنیتی نشود

نماینده ادوار مجلس: اگر وضعیت کشور با همین روند جلو برود فضا بسته‌تر خواهد شد. ولی اگر بخواهند یک همدلی و وفاق ملی ایجاد کنند باید مقداری آزادی‌ها به‌ویژه آزادی عمل در احزاب و تشکل‌های مدنی را بیشتر کنند.

 داود سلیمانی: اگر وضعیت کشور با همین روند جلو برود فضا بسته‌تر خواهد شد/ امیدوارم فضا امنیتی نشود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ واکنش‌ها به رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ همچنان ادامه دارد. طوری‌که بسیاری معتقدند با این نامزدهایی نهایی گویی نقش و جایگاه مردم در حکومت نزول پیدا کرده است. درهمین‌باره داود سلیمانی، عضو سابق کمیسیون فرهنکی در مجلس ششم شورای اسلامی گفت: با نامزدهایی که توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند جایگاه و نقش مردم در حکومت جنبه نزولی پیدا کرده است. شورای نگهبان با استناد به یک تفسیر سلیقه‌ای و اعمال انتخاب به‌جای نظارت براساس گرایش‌های سیاسی که دارد برداشتی از قانون ارائه کرده که متاسفانه تفسیر یک جانبه و سلیقه‌ای است. این سبب می‌شود حق مردم ضایع شده و نمایندگان دارای صلاحیتی که اندیشه‌ای غیر از شورای نگهبان دارند متاسفانه از گردونه رقابت حذف می‌شوند، بدین شکل حق مردم ضایع می‌شود.

وی ادامه داد: در اصول متعدد قانون اساسی درباره حقوق مردم گفته شده است. براینکه آن‌ها دارای حق حاکمیت هستند و این حق در قانون به رسمیت شناخته شده است. لازمه‌ی این حق این است که مواد قانون اساسی در همبستگی با یکدیگر تفسیر شود، تفسیر جداگانه مواد قانون اساسی می‌تواند نقض کننده حقوق مردم باشد.

سلیمانی درخصوص یکدست شدن حاکمیت و امکان حل و فصل مشکلات در چنین شرایطی بیان کرد: همسو شدن دولت و مجلس آن هم با یک مشارکت حداقلی بعید است که بتواند در سیاست داخلی اعتماد بیشتری از ظرف مردم جلب کند و مشکلات را کمتر کند بلکه سبب تعمیق شکاف‌ها و همچنین جبهه‌گیری‌های جدیدی می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: اما این وضعیت درخصوص سیاست خارجی بستگی به نوع تعامل دولت آینده خواهد داشت. من بعید می‌دانم که چندان براساس قوانین و قواعد بین‌المللی کاری پیش برود. البته امیدواریم اگر در این زمینه عقلانیتی به کار گرفته شود سبب اعتماد به دستگاه سیاست خارجی ما شده و این یک گام مثبت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: کاهش سرمایه اجتماعی عبور از بحران‌ها را برای نظام مشکل می‌کند، معتقدم هرچه اعتماد مردم نسبت به حاکمیت کاهش پیدا کند مشکلات نظام بیشتر خواهد شد و برای جلوگیری از این شکاف میان دولت و ملت باید مجموعه حاکمیت چاره‌ی دیگری بیاندیشد. به اعتقادم بهترین چاره همان جلب اعتماد مردم است. متاسفانه در انتخابات شاهد کاهش مشارکت مردم هستیم که می‌تواند به معنای کاهش مشروعیت باشد. امیدوارم در آینده این اتفاق تکرار نشود پراکه این وضعیت هر روز به‌شکاف بیشتر دامن می‌زند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش صبح ما  که باتوجه به رد صلاحیت‌ها جریان اصلاحات در شرایط کنونی چه اقدامی می‌تواند انجام دهد بیان کرد: به‌دلیل اینکه گفتمان اصلاحات برعکس گفتمان اقتدارگرا دال مرکزی‌اش مردم هستند، بنابراین سعی خواهند کرد که هر چه بیشتر دامنه فعالیت اصلاحات را محدود کنند؛ در چنین وضعیتی اصلاح‌طلبان در شرایط حساسی قرار خواهند گرفت امیدوارم فضا مانند بعد از سالهای ۸۸ امنیتی نشود، البته اگر با همین روند جلو بروند فضا بسته‌تر خواهد شد. ولی اگر بخواهند یک همدلی و وفاق ملی ایجاد کنند باید مقداری آزادی‌ها به‌ویژه آزادی عمل در احزاب و تشکل‌های مدنی را بیشتر کنند. با این وجود در این وضعیت اصلاح طلبان باید بر روی مسئله‌ی گفتمانی خود بیشتر از گذشته کار کنند، آنها باید احزاب و تشکل‌ها را تقویت و منسجم‌تر کنند، اتحاد و همبستگی بیشتری میان خودشان و بدنه جامعه ایجاد کنند و فرهنگ اصلاحی و جریان اصلاح طلبانه را به عنوان یک امر و ضرورت اجتماعی در میان مردم نهادینه کنند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر