سطح توانگری مالی ۲۶ شرکت بیمه/توانگری بیمه ایران به درجه هشدار رسید
براساس گزارش بیمه مرکزی، شرکت بیمه ایران با نسبت توانگری 40 و بیمه میهن با نسبت توانگری 33، به سطح توانگری 4 و به عبارت دیگر به وضعیت هشدار رسیدهاند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران بیمه مرکزی ایران، توانگری مالی 26 شرکت بیمه را در قالب یک جدول منتشر کرد.
شرکتهای بیمه براساس نسبت توانگری به سطوح یک تا 5 تقسیم میشوند که بدتری سطح توانگری سطح 5 است.
در آییننامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه در ماده هفتم آمده است که سطوح نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه به شرح 5 سطح زیر تعیین میشوند که عبارتند از:
سطح 1: مقدار نسبت توانگری مالی موسسه بیمه برابر با 100 درصد و بیشتر میباشد.
سطح 2: مقدار نسبت توانگری مالی موسسه بیمه برابر با یا بیش از 70 درصد و کمتر از 100 درصد میباشد.
سطح 3: مقدار نسبت توانگری مالی موسسه بیمه برابر با یا بیش از 50 درصد و کمتر از 70 درصد میباشد.
سطح 4: مقدار نسبت توانگری مالی موسسه بیمه برابر با یا بیش از 10 درصد و کمتر از 50 درصد می باشد.
سطح 5: مقدار نسبت توانگری مالی موسسه بیمه کمتر از 10 درصد میباشد.
ماده 8- چنانچه نسبت توانگری مالی موسسه بیمه حسب نظر بیمه مرکزی در سطح 2 باشد، مؤسسه موظف است برنامه ترمیم وضعیت مالی خود را برای 3 سال مالی آتی (به تفکیک سالانه) تهیه و جهت رسیدگی به بیمه مرکزی ارائه دهد. در این برنامه موسسه بیمه باید نشان دهد که چگونه نسبت توانگری مالی خود را ظرف 3 سال حداقل تا سطح 1 ارتقاء خواهد داد.
ماده 9- چنانچه نسبت توانگری مالی موسسه بیمه حسب نظر بیمه مرکزی در سطح 3 باشد، مؤسسه موظف است علاوه بر برنامه ترمیم وضعیت مالی، برنامه افزایش سرمایه خود را برای 2 سال مالی آتی (به تفکیک سالانه) تهیه و جهت رسیدگی به بیمه مرکزی ارائه دهد. در این برنامهها موسسه بیمه باید نشان دهد که چگونه نسبت توانگری مالی خود را ظرف 2 سال حداقل تا سطح 2 ارتقاء خواهد داد.
ماده 10- چنانچه نسبت توانگری مالی موسسه بیمه حسب نظر بیمه مرکزی در سطح 4 باشد، مؤسسه موظف است برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه خود را برای سال مالی آتی تهیه و جهت رسیدگی به بیمه مرکزی ارائه دهد. در این برنامهها موسسه بیمه باید نشان دهد که چگونه نسبت توانگری مالی خود را ظرف 1 سال حداقل تا سطح 3 ارتقاء خواهد داد.
ماده 11- بیمه مرکزی پس از دریافت برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه (موضوع مواد 8، 9، و 10 این آیین نامه)، ظرف مدت 2 ماه آنها را رسیدگی و نتیجه را به موسسات بیمه برای اجرا اعلام مینماید. موسسه بیمه موظف است گزارش عملکرد برنامههای مذکور را هر 3 ماه یکبار به بیمه مرکزی ارائه نماید.
ماده 12- موسسه بیمهای که نسبت توانگری مالی آن طبق اعلام بیمه مرکزی در یکی از سطوح 3 و 4 باشد علاوه بر اقدامات مذکور در مواد 8 تا 11 این آیین نامه بر حسب مورد، موظف است به نحوی که بیمه مرکزی تعیین میکند یک یا تعدادی از اقدامات زیر را فوراً به مرحله اجرا درآورد:
از پرداخت پاداش به هیات مدیره و مدیران موسسه بیمه خودداری نماید،
از توزیع بیش از 10 درصد سود (سود قابل توزیع به سهامداران) خودداری نماید،
هزینههای اداری و عمومی خود را کاهش دهد،
از سرمایهگذاری در گزینههای معینی خودداری نموده یا بر مقدار آنها محدودیت اعمال نماید،
روش محاسبه نرخ حق بیمه قراردادهای بیمهای که در آینده منعقد میشوند را اصلاح نماید،
عملیات صدور بیمه در بخشی از شعب را کاهش دهد،
فعالیتهای برخی از شعب خود را محدود نماید،
عملیات صدور بیمه در شرکتهای تابعه را کاهش دهد،
سهام یا دارایی شرکتهای تابعه را به فروش برساند،
از توسعه فعالیتهای بیمهای در رشته های جدید خودداری نماید،
اعضای هیات مدیره و مدیران خود را تغییر دهد.
ماده 13- چنانچه نسبت توانگری مالی موسسه بیمه طبق اعلام بیمه مرکزی در سطح 5 باشد، بیمه مرکزی مجاز است پروانه فعالیت موسسه بیمه را در یک یا چند رشته بیمهای تعلیق یا ابطال نماید.