انصاری: امثال شهید رجایی و آیتالله هاشمی تکرار شدنی نیستند
معاونحقوقی رئیسجمهور گفت: انقلابیگری در حوزه بدون احترام به انقلابیون میسر نمیشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایرانحجتالاسلام مجید انصاری در مراسم چهلمین روز درگذشت آیتالله موسوی اردبیلی درحسینیه جماران اظهارکرد: حوزه انقلابی یعنی حوزهای دارای اخلاق امام(ره)، حوزه انقلابی یعنی حوزه دارای فقه امام امت که نقش زمان و مکان را در اجتهاد به عنوان عنصر کلیدی و پیوند میان دین و سیاست را پیوند عینیت میداند و امامی که در اوج خباثت گروهکها پیام هشت مادهای صادر میکند.
وی افزود: مگر شهید رجایی تکرار شدنی است؟ مگر آیتالله هاشمیرفسنجانی تکرار شدنی است؟ باید حوزه علمیه قدر بداند. خدا میداند در آینده همچنان که حسرت میخوریم چرا با امیرکبیر و شهید اول چنین شد فرزندان ما آنگاه که این غبار کینه و بد عهدی فرو مینشیند حسرت خواهند خورد که چرا این مردان بزرگ آنگونه که باید تجلیل نشدند؟ من از صداوسیما تشکر میکنم و سوال میکنم، صداوسیمای عزیز آیا سهم و حق آیتالله موسوی اردبیلی همین مقدار بود که شما انجام دادید؟
وی با بیان اینکه جامعه ما نیاز دارد اردبیلیها، هاشمیها و بهشتیها را بشناسد، تاکید کرد: جامعه ما نیازمند شناخت بیشتر از امام و یاران امام است. من امیدوارم کنار کارهای دیگری که رسانههای ما میکنند به این موضوع نیز اهتمام شود.
معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: روحانیت شیعه ادامه دهندگان راه پیامبران هستند و راه هدایت و ارائه احکام را از میان مسیرهای دشوار پیمودند. عالمان بسیاری بودند که بر بالای دار رفتند. فقه تشیع از راههای دشوار عبور کرد و اما آزمونی دشوار در قرن بیستم برای تأسیس حکومت قرار گرفت؛ حکومتی که بتواند به زحمت چندین ساله علما جامه عمل بپوشاند و در میدان عمل احکام خدا را به اجرا در آورد.
«در این میدان که میدانی دشوار بود، خداوند ابزاری را فراهم کرد که در قامت وجود یک مرجع بزرگ و یک عالم ربانی این فرصت را پیدا کرد تا انقلاب اسلامی را شروع کند».
وی گفت: حقیقتا امام راحل علاوه بر دانش و بینش سرشار و استثنائی، در تقوا و خویشتنداری به مرز عصمت رسیده بود؛ مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی در این زمینه دارند؛ ایشان فرمودهاند امام معصوم نبود، اما تا مرزهای عصمت پیش رفته بود.
« اما همه شرایط لازم برای اداره کشور درعصر ارتباطات و درمیانه شیطنت ها و ظلم های پیچیده را داشت و آهنگ نجات ملتی را کرد که محال به نظرمی رسید اما مگر پیامبران با اطمینان از پیروزی به میدان می آمدند؟ امام راحل پیامبرگونه به میدان آمد و در مسیر انقلاب، مردان، یاران و عالمانی او را یاری کردند و یکی از کسانی که باید نام او را در زمره موسسین یاد کرد مرحوم آیت الله العظمی موسوی اردبیلی بود».
انصاری با بیان اینکه آیتالله موسویاردبیلی عمر خود را در مسیر کسب علم و خدمت به مردم سپری کرد، گفت: من فکر میکنم خمیر مایه اصلی شخصیت اخلاقی آیتالله موسویاردبیلی کنار درس اخلاق امام شکل گرفت؛ اخلاق، این گمشده دوران ما و این علم مهجور در حوزههای ما، اگر امام امام شد امام اخلاقمدار بود، امام عرفانمدار متعهد بود. درسهای اخلاق امام آنچنان شعاعی از تابش نورانیت و معرفت بر حوزه میگستراند که تا هفته آینده حوزه در نور بود و طلاب در فکر و اندیشه خدا بودند.
وی درباره آیتالله موسوی اردبیلی گفت: این شخصیت برجسته علمی فقط به کسب علم و دانش در مدار بسته مدرسه و در مدار بسته تحقیق و تدریس خود را محصور نکرد و همچون امام و دیگران عالمان دینمدار و دردمند در مدار باز کسب علم و انجام تحقیق برای هدایت مردم و نجات جامعه و بیرون آوردن مردم از حیرت نادانی و تاریکی ها قدم برداشت.
معاون حقوقی رئیس جمهور یادآورشد: دوران تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران، امام وقتی که انگشت شمار افرادی همچون آیتالله هاشمی رفسنجانی، آیتالله شهید مطهری و آیتالله شهید بهشتی را برای تشکیل شورای انقلاب مأمور میکنند، آیتالله العظمی موسوی اردبیلی جزو حلقه اولیه و نخستین است و این نشان میدهد که امام چه مقدار به بینش درست و فکر مستقیم، روحیه اعتدال و دانش متعهدانه آیتالله اردبیلی اهتمام و باور داشتند. آیتالله موسوی اردبیلی وقتی که وارد امور تأسیسی نظام میشوند نقش برجستهای در تدوین قانون اساسی ایفا میکنند و حضور ایشان مایه آرامش و پیوند دلها و انسجام ملی بود و کمتر دنبال نفع این و طرد آن و بر هم زدن اوضاع و امثال اینگونه امور بود».
انصاری بیان کرد: هنگامی که نظام مستقر شد، مقرر شد دشوارترین کار نظام اسلامی یعنی قوه قضاییه سامان پیدا کند کنار شخصیت عظیم مرحوم آیتالله شهید دکتر بهشتی، ایشان را تعیین کردند. البته آیتالله موسویاردبیلی دنبال بازگشت به قم و دنبال فعالیتهای علمی بودند و آیتالله بهشتی خدمت امام رسیده و امام دستور تاسیس قوهقضاییه را دادند که شهید بهشتی شرط کردند درصورتی میپذیرند که آیتالله موسویاردبیلی کنارشان مسئولیت بپذیرند و امام(ره) شرط را پذیرفتند.اینجا بود که ایشان وارد قوهقضاییه شدند. اگر بخواهیم مصداقی برای «ثلمه» پیدا کنیم درگذشت آیتالله اردبیلی است. بعد از ارتحال امام و بازگشت آیتالله موسوی اردبیلی به قم و پرداختن به کارهای علمی، ردای مرجعیت نیز به قامت این مرد بزرگ پوشیده میشود.
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: بنده افتخار داشتم از سال 67 به مدت چهار سال در قوهقضاییه به پیشنهاد مرحوم آیتالله موسوی اردبیلی قرار بگیرم. خاطرات فراوانی از دلسوزیها و بینش درست ایشان در فضای ملتهبی که بعضی انقلابیون را به کارهای تند وا میداشت داریم و در قوه قضائیه کارهای بزرگی کردند و اگر قوهقضائیه چیزی از ساختار و مبانی حقوقی دارد بخش عمده آن رهین زحمات این مرد بزرگ و مردان بزرگ دیگری همچون شهید آیتالله قدوسی و تعداد دیگری از شهدای بزرگ قوهقضائیه و رجال برجسته آن دوران بوده است.
انصاری گفت: امروز فکر میکنم قوه قضائیه کارآمد، عدالتبنیان، شجاع و انتقادپذیر از لوازم قهری نظام کارآمد جمهوری اسلامی ایران است که مسئولان عالیقدر قوه قضائیه باید مسیر این بزرگان و اندوختههای تجربی و علمی آنان را مدنظر قرار دهند که البته اهتمام دارند و باید اهتمام مضاعف شود.
وی گفت: بعد از ارتحال امام ردای مرجعیت بر قامت این مرد بزرگ پوشیده میشود درحالیکه در رفتار و منش و مردمگرایی او تغییری ایجاد نشد و دلسوزیهای او نسبت به نظام و نصیحتهای مشفقانهای که به مسئولان ارائه میکردند بر همگان روشن است. امیدوارم فرزندان و شاگردان ایشان بتوانند مسیر نورانی این بیت شریف را ادامه دهند؛ همچنان که نوری که از جماران به جهان تابید همچنان تابان است و در چهره بیت امام و فرزندان امام و یاران امام دیده می شود.
معاونحقوقی رئیسجمهور با تأکید بر اینکه آزمون روحانیت آزمون دشواری است، گفت: این نظام به نام روحانیت ثبت شده است. در دورانی که قرآن و سیمای نورانی پیامبر و احکام اسلام و در معرض حمله تخریبی عوامل استکبار و اندیشههای تکفیریهای وهابی قرار گرفته دفاع از چهره غبار گرفته اسلام رسالت سنگینی است که در درجه اول متوجه حوزه های علمیه و علمای بزرگ است.
معاون حقوقی رئیسجمهور افزود: در فضایی که علم و دانش جایگاهی نداشت دریا و بلکه اقیانوس عظیم روایات و آیات قرآن در جلالت و منزلت علم و عالمان شگفت انگیز است. گرچه اصل علم به عنوان نور برابر نادانی و ظلمت ارزشی ذاتی است اما پر واضح است بسیاری از آیات قرآن و روایات بیشمار پیامبر و اهل بیت(ع) در ارزش علم معطوف به علم الهی و علوم انسانی از جنس قرآن و در حوزه مأموریت قرآن است.
وی تأکید کرد: اگر در حدیث آمده که «العلماء ورثة الأنبیاء» معطوف به علمی است که در خدمت انسان در مسیر اهداف انبیاء و کمال انسانی است و این علم تنها نمیتواند منشأ این همه ارزش باشد بلکه علمی است که در ظرف عالمی از جنس پیامبران قرار داشته باشد. عالمانی که کنار اندوختههای علمی و بلکه بیش از آن به اندوخته های اخلاقی و معنوی و طی مدارج انسانی همت گماشته اند.
انصاری افزود: هر جایی که مسئولیتی علمی از عالمان تعریف فقهی شده کنار اجتهاد و دانش عدالت آمده است. عالم دور از عدالت، عالم دور از خویشتنداری و فاقد قوه کنترل نفس نمیتواند رسالت انبیاء را بر دوش داشته باشد. به گفته وی، تصور نمیکنم در قرآن کریم تمثیلی تندتر از سوره جمعه باشد و تعابیر دیگری که در این زمینه به کار رفته است.
وی افزود: بنابراین وقتی صحبت از ارزش علما میشود عالمی است که از جنس و در مسیر پیامبران است که هیچ چیز خلأ وجودی او را پر و جبران نمیکند. در تاریخ انبیاء تنها معدود کسانی بودند از سلسله انبیاء که موفق شدند برای اجرای آیین خداوند نظام اجرایی هم به وجود آورند و ساختار سیاسی هم ایجاد کنند؛ گرچه هر کدام از پیامبران چنین امکانی را پیدا میکردند به آن همت میگماشتند و از آن شانه خالی نمیکردند.