اگر کودکتان را دوست دارید این مطلب را بخوانید
این صحنه را بسیار دیدهایم: مادری در حالی که کودکش را در آغوش گرفته، در صندلی کنار راننده نشسته است و خودرو نیز با سرعت در حال حرکت است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،شاید در نگاه اول اینگونه به نظر بیاید که هیچگونه خطری جان بچه را تهدید نمیکند اما مادر یا هر کس دیگری که کودک را در آغوش گرفته، او را در فاصله اندکی از «مرگ» به آغوش کشیده است.
با پیشرفت تکنولوژی و ورود خودروهایی که مجهز به کیسه هوا هستند و همچنین الزام شمارهگذاری خودروها با حداقل دو ایربگ، هماکنون تعداد زیادی از خودروهای کشور به کیسه هوا مجهز هستند. وجود ایربگ در تصادفات میتواند جان سرنشین را تا حدود زیادی محافظت کرده و از آسیبهای جدی جلوگیری کند اما همین ایربگ که حافظ جان است در صورتی که مورد استفاده صحیح قرار نگیرد باعث بروز صدمات جدی خصوصا برای کودکان میشود.
زمانی که کودک در صندلی جلوی خودرو یا حتی در آغوش مادر است، در هنگام تصادف و باز شدن ایربگ، ضربه بسیار شدیدی که بر سر و صورت کودک وارد میشود، میتواند منجر به صدمات جدی، شکستگی گردن و حتی مرگ کودک شود. فراموش نکنیم که کیسه هوا برای بزرگسالان طراحی شده است و فیزیک بدن کودکان، توان تحمل شتاب و ضربه آن را ندارد.
سرهنگ عینالله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد آسیبهایی که کودکان در تصادفات رانندگی متحمل میشوند، میگوید: واقعیت تلخی که در تصادفات رانندگی شاهد آن هستیم و متاسفانه به یک عادت غلط نیز تبدیل شده است، نشاندن کودک روی پای سرنشین جلو است که این اقدام در هنگام بروز تصادف باعث مرگ کودک به علت فعال شدن ایربگ خودرو شده است.
وی ادامه میدهد: حتی در خودروهایی که ایربگ آنها بسته شده یا فاقد ایربگ نیز بودهاند شاهد بودیم که در هنگام تصادف، کودکی که در آغوش مادر یا سرنشین جلو بوده مابین سرنشین و داشبورد قرا گرفته و متاسفانه در جا فوت کرده است که متاسفانه نمونههای زیادی از اینگونه موارد را شاهد بودهایم.
سرهنگ جهانی میافزاید: مواردی نیز بوده است که کودک به صورت ایستاده در ردیف جلوی خودرو بوده که با کوچکترین ترمز به صورت ناگهانی به سمت شیشه جلو پرتاپ شده و متاسفانه جان خود را از دست داده است.
به گفته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا برابر قانون نشستن کودکان تا 12 سال روی صندلی جلو ممنوع است زیرا به دلیل جثه کودک، کمربند ایمنی نمیتواند به خوبی از بچه محافظت کرده و حتی گاهی در برخی از موارد نیز باعث خفگی کودک در تصادفات نیز شده است.
وی ادامه داد: در تصادفات با سرعت بالای 48 کیلومتر در هنگام برخورد خودرو ، سرنشینان با 3 برابر وزن خود به سمت جلو پرتاپ میشوند که در این حالت کمربند ایمنی و در موارد تکمیلی ایربگ مانع از بروز آسیب شدید به سرنشین میشود.
سرهنگ جهانی در ادامه به لزوم استفاده از صندلی کودک یا بستن کمربند ایمنی برای کودکان در ردیف عقب خودرو اشاره میکند و میگوید: توصیه اکید داریم حتما کودکان در صندلی کودک یا در ردیف عقب خودرو باشند. حتما نیز کمربند ایمنی در ردیف عقب خودرو برای کودکان بسته شود زیرا در هنگام واژگونی خودرو، سرنشینان در صورت نبستن کمربند بلافاصله به بیرون خودرو پرتاپ میشوند و در صورتیکه سرنشین کودک نیز باشد حادثه تشدید نیز خواهد شد کما اینکه پرتاپ شدن کودکان به بیرون از خودرو در هنگام واژگونی به دلیل نبستن کمربند بسیار دیده شده است.-عصرایران