کد خبر: 201269
A

خطری کمتر گفته شده که ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که شب‌ها بیشتر در معرض نور قرار دارند، ممکن است مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر، به‌ویژه در میانسالی، باشند.

خطری کمتر گفته شده که ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تحقیقات نشان می‌دهد «آلودگی نوری شبانه» بیش از سایر محرک‌ها، مانند سوء مصرف الکل، بیماری کلیوی، افسردگی و چاقی در بروز آلزایمر نقش دارد، بخصوص در سالمندان بالای ۶۵ سال.

هرچند قرار گرفتن در معرض نور برای مغز افراد زیر ۶۵ سال هم خطرات زیادی دارد. گفته می‌شود شدت نور زیاد در شب مهم‌ترین ریسک‌فاکتور برای آلزایمر زودرس در این گروه سنی است.

به نظر می‌رسد آلودگی نوری یکی از عوامل خطر آلزایمر برای سالمندان است، اما تأثیر آن به اندازه عوامل دیگری مانند دیابت، فشار خون بالا و سکته مغزی نیست. اما این مورد در سنین زیر ۶۵ سال همچنان قوی‌ترین عامل در بروز آلزایمر است و هیچ ریسک‌فاکتور دیگری بر آن پیشی نمی‌گیرد.

ژنتیکی که خطر ابتلا به آلزایمر زودرس را در فرد افزایش می‌دهد، بر واکنش به عوامل استرس‌زای بیولوژیکی تأثیر می‌گذارد که این امر می‌تواند منجر به افزایش آسیب‌پذیری در برابر تأثیرات نور شبانه شود. علاوه بر این، افراد جوان‌تر به احتمال زیاد در مناطق شهری زندگی می‌کنند و دارای سبک زندگی‌ای هستند که ممکن است بیشتر در معرض نور در شب باشند.

این یافته‌ها بر اهمیت افزایش اطلاع‌رسانی عمومی درخصوص پیامدهای قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی شبانه بر سلامتی تأکید دارند. کسانی که در مناطق آلوده به نور زندگی می‌کنند، باید به فکر تغییر سبک زندگی و استفاده از پرده‌های ضدنور یا چشم‌بند در ساعات خواب باشند. از این گذشته، کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی در داخل خانه از طریق دیمر، فیلترها و نورهای گرم می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند.

تحقیقات قبلی از ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی نوری شبانه و افزایش خطر ابتلا به اختلالات سلامتی از جمله سرطان سینه، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سکته حکایت دارند.

 

منبع: upi

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر