کد خبر: 199859
A

مقاومت زنان به انسولین؛ علاوه بر دیابت، خطر ابتلا به ۲۶ بیماری دیگر را بالا می‌برد

یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که مقاومت به انسولین با افزایش خطر ابتلا به ۲۶ بیماری دیگر و همچنین مرگ زودهنگام در زنان مرتبط است. این در حالی است که همین مقاومت خطرات کمتری را برای پنج بیماری دیگر به همراه دارد.

مقاومت زنان به انسولین؛ علاوه بر دیابت، خطر ابتلا به ۲۶ بیماری دیگر را بالا می‌برد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ محققان دانشگاه شاندونگ چین به تازگی پژوهشی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد مقاومت به انسولین با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد و مرگ زودهنگام در زنان مرتبط است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های ماهیچه‌ها، چربی و کبد به هورمون انسولین پاسخ مناسبی نمی‌دهند و نمی‌توانند به راحتی گلوکز خون را جذب کنند.

به گفته مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی ایالات متحده آمریکا، دلایل مقاومت به انسولین به طور کامل برای محققان شناخته شده نیست، اما اعتقاد بر این است که اضافه وزن و کمبود فعالیت بدنی عوامل مهمی هستند.

مقاومت به انسولین معمولاً به دلیل نقش آن در دیابت شناخته شده است و این مطالعه جدید نشان می‌دهد که با ۳۱ بیماری دیگر مرتبط است.

جینگ وو، نویسنده اصلی این مقاله از بخش غدد درون‌ریز بیمارستان شاندونگ در جینان، چین، اظهار داشت: «ما نشان دادیم که با ارزیابی میزان مقاومت به انسولین، می‌توان افرادی را که در معرض خطر ابتلا به چاقی، فشار خون، بیماری قلبی، نقرس، سیاتیک و برخی بیماری‌های دیگر هستند شناسایی کرد.»

او افزود: «این پژوهش، زمینه را برای مداخله زودهنگام برای کاهش خطر بیماری فراهم می‌کند و همچنین ایده‌های جدیدی برای پیشگیری و درمان بیماری ارائه می‌دهد.»

این مطالعه از داده‌های نزدیک به ۴۳۰ هزار شرکت‌کننده در پروژه «بیوبانک بریتانیا» استفاده کرد تا بررسی کند که آیا ارتباطی بین مقاومت به انسولین و برخی بیماری‌ها وجود دارد یا خیر. لازم به ذکر است که بیوبانک بریتانیا اطلاعات ژنتیکی، پزشکی و شیوه زندگی بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در اختیار دارد.

این جامعه آماری بین ۴۰ تا ۶۹ سال سن داشتند و معیار مقاومت آن‌ها به انسولین، بین ۵.۸۷ تا ۱۲.۴۶ واحد در شاخص TyG بود. میزان شاخص TyG با بررسی سطح قند و چربی خون در هر شرکت کننده، از جمله میزان کلسترول آن‌ها، محاسبه شد.

درجات بالاتر مقاومت به انسولین اغلب در مردان، افراد سیگاری، افراد مسن، افرادی که فعالیت کمتری داشتند و افرادی که دارای چاقی بودند، مشاهده می‌شد.

قرار است یافته‌های این مطالعه در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت (EASD) در اسپانیا این هفته ارائه شود.

مواجهه زودهنگام با مرگ

این پژوهش، سوابق سلامتی شرکت‌کنندگان را به‌مدت ۱۳ سال دنبال کرد و نشان داد که مقاومت به انسولین با افزایش خطر ابتلا به ۲۶ بیماری و کاهش خطر ۵ بیماری دیگر همراه است و البته با خطر بالاتر مرگ در زنان مرتبط است.

وو در اظهاراتی بیان داشت: «ما دریافتیم که هر واحد افزایش مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به نقرس را تا ۶۵ درصد افزایش می دهد، اما خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا ۱۶ درصد کاهش می‌دهد.»

وی افزود: «علاوه بر این، هر یک واحد افزایش مقاومت به انسولین با ۱۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به سیاتیک مرتبط بود.»

مقاومت به انسولین بیش از هر چیز با بیماری دیابت مرتبط است، به طوری که احتمال ابتلا به این بیماری در افراد ۱۶۶ درصد بیشتر است.

اما مقاومت به انسولین علاوه بر بیماری دیابت، با خطر بالاتر ابتلا به سایر شرایط پزشکی – هر چند به میزان کمتر - مرتبط است. این موارد شامل شرایطی مانند افسردگی، اختلالات خواب، عفونت های باکتریایی، پانکراتیت، چاقی، کمردرد، نارسایی کلیوی و بیماری قلبی بود.

با این حال، مقاومت به انسولین همچنین با کاهش خطر ابتلا به پنج بیماری، از جمله کم خونی، بیماری پارکینسون و پوکی استخوان، که یکی از دلایل اصلی شکستگی در افراد مسن است، مرتبط بود.

محققان دریافتند که هر واحد افزایش مقاومت به انسولین برای زنان، با ۱۱ درصد خطر مرگ بیشتر همراه است، اما چنین ارتباطی برای مردان وجود نداشت.

دکتر وو گفت: «افزایش آگاهی عمومی در مورد این عوامل که اتفاقا قابل پیشگیری هستند، مهم است، زیرا افراد را قادر می‌سازد تا گام‌های پیشگیرانه‌ای را در جهت سلامت بهتر متابولیک خود بردارند.»

وو خاطرنشان کرد: «اگرچه در این مطالعه روش‌های بهبود مقاومت به انسولین را بررسی نکردیم، تحقیقات قبلی نشان داده است که تغییرات سبک زندگی - مانند ورزش منظم و رعایت یک رژیم غذایی متعادل با قندهای افزوده شده و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده - می‌تواند به کاهش خطر مقاومت به انسولین کمک کند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر